مرحبا: تعلل در واردات به زیان مردم و صنعت خودروسازی است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسوولانی که با وجود دو سه تولید کننده، حقی برای واردات کالای خارجی یا خودرو قائل نمی شوند نه تنها به رشد و توسعه صنایع کشور خدمتی نمی کنند، بلکه منطقا علیه مردم و رشد و توسعه صنعت کشور جنایت می کنند.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با تحریریه با انتقاد به برخی از مسوولین و عملکردهایی که مانع ارتباط با دنیا و توسعه خدمات و واردات کالاهای مورد نیاز مردم منجمله خودرو به کشور می شود، گفت: امروز توسعه ترین کشورها، با ارتباط و تعامل بیشتر با سایر کشورها، توسعه یافته تلقی و خطاب می شوند چرا که به بهانه های مختلف، در کشور را به روی واردات سایر کشورها نبسته اند. کشورهای توسعه یافته مانع واردات کالا از سایر کشورها نمی شوند چرا که به مشتری و انتخاب مردم احترام می گذارند.

وی در این خصوص گفت: یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی کشور و ایجاد انحصارهای فراوانی که در ایران در بخش های مختلف مثل لوازم خانگی یا خودرو دیده می شود این است که چون دو سه تولید کننده خودرو یا لوازم خانگی در ایران فعالیت می کنند برخی از مسوولین گمان می کنند باید مرزها را روی کالای خارجی بست چرا که در این زمینه سه تولید کننده داریم!

وی در این زمینه افزود: مسوولانی که با وجود دو سه تولید کننده، حقی برای واردات کالای خارجی یا خودرو قائل نمی شوند نه تنها به رشد و توسعه صنایع کشور خدمتی نمی کنند، بلکه منطقا علیه مردم و رشد و توسعه صنعت کشور جنایت می کنند. در حالی که در تمامی بخش ها علم اقتصاد بر این نکته تاکید می کند که به هیچ وجه نباید صنعت به صورت گلخانه ای مدیریت شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: صنعت باید با جهان ارتباط و بده و بستان داشته باشد تا تکنولوژی های روز دنیا وارد کشور شود. در این صورت است که تامین مالی صنایع به خوبی صورت می گیرد و رشد صنعت تضمین می شود. هنگامی که صنعتگری شاهد استفاده همکار خود از تکنولوژی نوینی است به سمت واردات تکنولوژی جدیدی تری حرکت می کند این مرحله، آغاز رقابت و توسعه یافتگی است که متاسفانه در ایران رعایت نمی شود.

غلامرضا مرحبا دراین باره مثالی زد و گفت: به عنوان مثال کره جنوبی که غول تولید گوشی تلفن همراه است باید درهای کشور را به روی تولیدات سایر کشورهای دنیا مثل آیفون ببندد. به این دلیل این کشورها در واردات محدودیتی ایجاد نمی کنند چرا که به دنبال رقابت و برتری و ارتقای آپشن های تلفن همراه هستند. رقابتی که در نتیجه آن آرامش بشر بیشتر می شود.

مرحبا خاطر نشان کرد: در تمام صنایع این موضوع مصداق دارد مثل لوازم پزشکی، ارتقای خدمات درمانی که منجر به ساخت دستگاه های تشخیصی و درمانی بهتر و نجات جان انسان ها می شود. مساله انحصار و فرمول هایی که به اسم حمایت از تولید ملی در ایران پیچیده می شود منجر به آن شده که در یک نمایشگاه رسمی در ایران، خودرویی در معرض دید همگان قرار دهد که برف پاک کنی بزرگتر از شیشه عقب روی آن نصب شده است!

غلامرضا مرحبا در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: همین یک نمونه که اتفاقا برای تبلیغ خودروی ایرانی در معرض دید عموم در نمایشگاه گذاشته شده گویای خسارتی است که صنعت خودروسازی و مردم ما از بی توجهی عده ای با شعار وعنوان حمایت از تولید ملی متحمل می شوند. با این مثال روشن باید گفته شود جایی برای تعلل در واردات خودرو نیست و هر گونه تعللی به زیان مردم و صنعت خودروسازی کشور است.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22313

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =