برای فسادزدایی از گمرک برنامه داریم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی می گوید که برای فسادزدایی از گمرک به دلیل عدم تناسب درآمدها با واردات برنامه داریم.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درگفت و گو با تحریریه در خصوص به روز رسانی و الکترونیکی شدن سامانه های گمرک در راستای جلوگیری از وقوع هر گونه فسادی در گمرکات کل کشور و کاهش درآمد زایی گمرک به واسطه این موضوع گفت: الکترونیکی شدن سامانه های گمرکات کشور تحولی بزرگ در راستای جلوگیری از فساد و توزیع رانتی است که متاسفانه در این مجموعه مهم در سال های گذشته بارها به وقوع پیوسته است. با تغییر رویه ها در گمرکات و حرکت از سمت دستی بودن و کاغذی بودن مراحل اداری گمرک، می توان به کاهش فساد اداری و مالی در گمرکات کشور رسید.

وی در این باره گفت: زمانی به صورت قطع به یقین می توانیم از هرگونه فساد و توزیع رانتی در گمرکات خلاص شویم که رد پایی از پرونده های کاغذی، مراجعه اتاق به اتاق ارباب رجوع برای پر کردن اظهار نامه و فرم های مختلف وجود نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سامانه باید به سرعت تحویل گمرکات داده شود، گفت: با توجه به اینکه یکی از دانشگاه های معتبر کشور در حال تهیه سامانه ای الکترونیکی برای انجام فعالیت ها و رویه های گمرکات است بنده به عنوان رئیس کارگروه نظارت بر گمرکات کشور تقاضا دارم ثلث سامانه مورد نظر برای رفع ابهامات موجود به گمرک تحویل داده شود تا شاهد اتفاقات و تحولات خوبی در گمرکات کشور باشیم.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص درآمدهای گمرک بیان داشت: علی رغم اینکه بودجه درآمدی برای گمرک متصور شده اما بین درآمدهای گمرک و مالیات باید تفاوتی قائل شویم. به عنوان مثال درآمد مالیاتی سال 1400 به مراتب بیشتر از پیش بینی های بودجه است در حالی که این موضوع در گمرک محقق نشده است.

وی در این باره تصریح کرد: چرا که درآمدهای مالیاتی براساس واقعیت های اقتصادی ایجاد می شود در حالی که درآمدهای گمرک؛ وابسته به تجارت خارجی است، بنابراین از دست گمرک خارج است. درآمدهای گمرک براساس مجوزهای بانک مرکزی یا وزارت صمت و...در ترخیص و واردات کالاها ایجاد می شود لذا درآمد گمرک به میزان حقوق گمرکی است که دریافت می کند بنابراین با وجود تحریم ها و مسائل تاثیر گذار در این موضوع نمی توان انتظار داشت گمرک نقش چندانی در تحقق درآمدهای خود داشته باشد.

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس دراین باره تاکید کرد: البته این سخن بدین معنا نیست که گمرک در افزایش درآمدهای خود نقشی ندارد، چرا که با تسهیل فعالیت ها و مجوز دهی های ورود و خروج کالاها و افزایش سرعت عمل در گمرکات می توان درآمدهای گمرک را افزایش داد.

مرحبا درپایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بی تردید لغو تحریم ها، تعامل تجاری مطلوب با دنیا، مثبت شدن تراز تجاری سهم قابل توجهی در افزایش درآمد گمرکات کشور خواهد داشت در حالی که در شرایط تحریمی که ورود ارز حاصل از صادرات به کشور بسیار سخت است و واردات نیز به سختی انجام می شود گمرک راهکار موثری برای افزایش درآمد خود ندارد.

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 21178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =