صادرات یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت و شکسته شدن تحریم 

صادرات یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه نفت و شکسته شدن تحریم واقعیت اقتصادی این روزهای ایران است.

جلیلی عضو شورای امنیت ملی اعلام کرد صادرات نفت روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه است و پول آن هم به اقتصاد ایران منتقل میشود یعنی تحریم بانکی وجود ندارد و هزینه انتقال پول هم کمتر از دوران قبل از تحریم است.

ما در عمل بیشتر از این هم نمی توانستیم نفت صادر کنیم چون ظرفیت صادراتی ایران کاهش یافته بود اما رئیس شرکت ملی نفت اعلام کردند تا عید ظرفیت تولید  داخلی برای صادرات  دو میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ( صادرات قبل از تحریم ) آماده می شود.

درست است که از نظر فنی می شود پالایشگاهها را برای انواع نفت خام تغییر داد اما در عمل این کار اقتصادی نیست و پالایشگاه ها روی نفتی که تنظیم شده اند نفت وارد می کنند یعنی پالایشگاهائی که نفت ما را می خریدند (که تقریبا ثابت هستند) دوباره نفت ما را می خرند.

ما قبل از تحریم حدود ۶٠٠ هزار بشکه نفت به اروپا صادر  می کردیم که به نظر می رسد غیر از اروپا بقیه دارند مثل قبل از ما نفت می خرند.

البته پالایشگاه‌های اروپا با قراردادهای بلند مدت نفت نمی خرند و تقریبا همه آنها خرید نفت شان با قرارداد کوتاه مدت است و به سرعت می توانند از ایران خرید کنند اما به هر جهت قرارداد های کوتاه مدت هم سه ماهه است.

عادی شدن صادرات نفت به ورشکست شدن سفته بازان ایران (که از فضای مجازی برای ایجاد ارتباط با مردم استفاده می کنند ) منجر می شود.

حالا باید ببینیم سفته بازان چه کسانی را به عنوان مقصر معرفی می کنند معمولا فرافکنی می کنند.

پایان/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 16765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =