آیا فروش اقلام پیشگیری از بارداری ممنوع شده است؟

عضو فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات شایعات ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: برخلاف ادعاهایی که علیه این قانون می‌شود، برخورداری از این اقلام منوط به وجود نسخه و اثبات تأهل نیست و همچنین گروه‌های اجتماعی خاص از دسترسی به این اقلام باز نخواهند ماند.

به گزارش تحریریه، زهره السادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد ممنوعیت فروش ابزار پیشگیری از بارداری، در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: جمعیت به عنوان یکی از مهمترین عوامل استراتژیک، نقش‌ تعیین‌کننده‌ای در اقتدار هر کشور به ویژه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایفا می‌نماید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: با توجه به بحران جمعیتی ایجاد شده در ایران و اهمیت جلوگیری از عواقب خطرناک آن، پس از هشدارها و منویات مقام معظم رهبری و دلسوزان و صاحب‌نظران نسبت به نقش جمعیت در پویایی، بقای تمدنی و توسعه کشور و بررسی‌های کارشناسی متعدد، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب رسید تا تداوم قطارِ کاهش میزان جمعیت فعال و کارآمد، به تضعیف ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و در نتیجه عقب‌افتادگی کشور از قافله توسعه جهانی نیانجامد.

وی در ادامه یاد آور شد: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تلاش شده تا با پشتیبانی فراگیر و همه‌جانبه از خانواده و افزایش موالید، جمعیت کشور افزایش یابد و در بخش‌های مختلف آن راهبردهای گوناگون و گاهاً سلبی وضع شده که حذف یارانه اقلام پیشگیری از بارداری از جمله آنهاست.

نماینده مردم در  مجلس یازدهم بیان کرد: گفته ها و شنیده های متفاوتی در این راستا وجود دارد که با طرح موضوع از زوایای مختلف مانند ابعاد اجتماعی و وجود گروه‌های خاص، سلامت و بهداشت، مباحثی مانند حق مردم در تصمیم‌گیری‌های شخصی و غیره، به نقد و یا مخالفت با این بخش از قانون جمعیت، پرداخته است. متاسفانه اغلب این اظهارنظرها در بهترین حالت، ناشی از عدم اطلاع کافی از مواد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتقادات و یا هجمه‌های موجود درمورد ممنوعیت فروش ابزار پیشگیری از بارداری گفت: در حالی شاهد این انتقادات هستیم که در قانون صرفاً یارانه مترتب بر این اقلام حذف شده است، بدین معنا که با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه رایگان این اقلام متوقف می شود و برخلاف ادعاهایی که علیه این قانون می‌شود، برخورداری از این اقلام منوط به وجود نسخه و اثبات تأهل نیست و همچنین گروه‌های اجتماعی خاص از دسترسی به این اقلام باز نخواهند ماند و حتی پزشکی که این اقلام را نسخه می‌کند مورد عتاب و پیگرد قرار نمی‌گیرد.

وی در مورد حذف یارانه اقلام پیشگیری بارداری یادآورشد: حذف یارانه از اقلام پیشگیری بارداری نیز موضوعی کاملاً منطقی است چرا که در همه جهان و از جمله کشور ما، وضع یارانه و تعلق آن به دریافت‌کنندگان، براساس اولویت سیاستگذاری کشورها صورت می‌پذیرد. لذا، در یک بازه زمانی طولانی بر اساس سیاست کنترل موالید در ایران، به این اقلام یارانه تعلق گرفته و حال که موضوع کاهش جمعیت نه تنها منتفی شده بلکه در مقابل صلاح و سلامت آینده مردم و کشور قرار گرفته، قانونگذار با حذف یارانه، در جهت افزایش جمعیت و تخصیص آن به سیاست جدید گام برداشته است.

طبق قانون رایگان بودن اقلام پیشگیری از بارداری حذف شد

لاجوردی با اشاره به جزئیات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بیان کرد:  مطابق این قانون صرفا رایگان بودن اقلام پیشگیری از بارداری حذف شده و فروش و توزیع این اقلام طبق روال قبل اما با قیمت آزاد صورت می‌پذیرد و مستحضرید که این موارد با قیمت آزاد هم جزء ارزان ترین اقلام موجود در داروخانه‌ها هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد:  از تمام رسانه‌ها دعوت می‌کنم که در پیشگیری از گرفتار شدن به بحران‌هایی همچون افزایش سالمندی، زوال جمعیت مولد و توقف توسعه کشور، پیشگام باشند و با حضور به موقع، روشنگری و رفع سوء برداشت‌ها ضمن ایفای رسالت ذاتی خود، به اجرای بهینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کمک کنند.

پایان/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 16772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =