تهاتر نفت با مسکن اشتباه است

کارشناس اقتصاد با انتقاد از برنامه تهاتر نفت با مسکن، گفت: در دوره‌ای که تحریم نبودیم برای اتوبان امام علی از مدل تهاتر نفت استفاده شد.

به گزارش تحریریه، مجید شاکری کارشناس اقتصاد با طرح این پرسش که آیا سیاستگذار می‌خواهد به سکونت پاسخ دهد یا مالکیت اظهار کرد:  الان جنس حرف‌ مسئولان اینگونه است که تفاوت بین این دو قائل نیستند.

وی با یادآوری این‌که در قانون اساسی حق مالکیت مورد تاکید قرار نگرفته است، ادامه داد:‌ در قانون اساسی به وضوح اشاره شده که دیدگاه سکونت است. اگر دیدگاه مالکیت باشد باید تا جای ممکن خانه را ارزان و کوچک بسازیم.

وی با بیان این‌که اگر دیدگاه سکونت باشد موضوع فرق می‌کند، گفت: این‌که تصمیم بگیریم به کدام پاسخ جواب بدهیم مهم است. سیاستگذار از پاسخ امتناع می‌کند.

کارشناس اقتصاد با اشاره به این‌که تهاتر با مسکن اشتباه است، افزود: برای برخی طرح‌ها این اشتباه سال 90 و 91 داشتیم؛ در شرایطی که نیاز شدید به فناوری داشتیم که با تحریم‌ها سایش داشت، اما برای اتوبان ساخته شده از تهاتر استفاده کردیم.

شاکری بیان کرد: در شرایط فعلی ساختارهای یک به یک (تهاتر نفت) در سیاست خارجی دست ما را در برخی جاهای می‌بندد. در بخش مسکن فقط باید برای ورود فناوری‌های جدید از مکانیسم تهاتر استفاده کنیم.

وی افزود: پیشنها می‌کنم بیاییم زمین‌های بزرگ داخل شهرها را دولت برای ساخت مسکن تامین مالی کند. آخر کار دولت چیزی که نصیبش می‌شود یونیت ریت است که این برنامه امکان سیاست‌گذاری پولی و مالی را می‌دهد. در این برنامه پلاک به پلاک داخل بافت را بزرگ می‌کند راحت‌ترین راهی است که به بخشی از بودجه پاسخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: در این مدل دولت اگر بخواهد استفاده حمایتی از قشرهای هدف را داشته باشد، سهم خودش یونیت را با مسکن ساخته شده تاخت می‌زند.

پایان/

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 16865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =