بیماری های روانی نتیجه سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه با اضطراب، استرس، نگرانی و در واقع بحران سلامت روانی دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش تحریریه، با وجودی که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مالی بتواند آرامش، امنیت، ثروت و خوشبختی را به ارمغان بیاورد،‌ اما نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران این حوزه با اضطراب، استرس، نگرانی و در واقع بحران سلامت روانی دست و پنجه نرم کنند.

نظرسنجی انجام شده از ۷۵۰ سرمایه‌گذار ارزهای دیجیتال توسط CNBC نشان می‌دهد حدود یک سوم آنها در واقع اطلاعات کمی در مورد آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، دارند.

عبارت هولد کردن در فضای کریپتو تبدیل به عبارتی تکراری شده و هر زمان تریدرهای اسپات با چنین شرایطی روبرو می‌شوند، با گفتن آن سعی می‌کنند آرامش خود را حفظ کنند و به امید بازگشت سرمایه خود منتظر می‌مانند.

برخی تریدرها بر این باورند که کریپتو زندگی آنها را خراب کرده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران کوتاه مدت بارها چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند که به محض فروش رمزارز، بازار روند صعودی طی کرده و آنها نتوانسته‌اند سود کنند و برعکس به محض اینکه کوینی را خریداری کرده‌اند، بازار به ناگهان روند نزولی طی کرده و متضرر شده‌اند.

طی ماه‌های اخیر قیمت بیت کوین از حدود ۶۸ هزار دلار حتی تا ۳۰ هزار دلار نیز ریزش کرد. برخی تحلیلگران می‌گویند در ریزش‌ها معمولا افراد عادی که تجربه کافی در این بازار ندارند دچار ضرر و زیان می‌شوند. در اصل آنها سرمایه زندگی خود را در مسیری می‌گذارند که ضررهای ناگهانی آن را تهدید می‌کند.  


بحران سلامت روانی در بازار کریپتو
کارشناسانی مانند «پیتر کلاین»، روان درمانگر رفتاری شناختی که CBT را برای مسائل مربوط به سلامت روان مرتبط با ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد، هشدار داده که سقوط بازار باعث افزایش شدت اعتیاد به کریپتو شده است.

برخی تریدرها می‌گویند تا پیش از اینکه سرمایه خود را از دست بدهند،‌ تصور می‌کردند مهارت‌های لازم را کسب کرده و به شرایط مسلط هستند. اما اکنون می‌گویند اینطور نبوده و خطاهای استراتژیک داشته‌اند. برخی دیگر از تجربه بی‌خوابی، استرس شدید، اضطراب و نگرانی‌های بلندمدت شکایت می‌کنند. برخی نیز در تعاملات خود دیگران دچار مشکل شده‌اند. در برخی موارد فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند بدخلقی‌هایی را تجربه کرده و حتی اطرافیانش نیز همین نظر را در مورد او داشته‌اند.

با وجودی که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری بتواند خوشبختی و ثروت بیشتری را برای فرد به ارمغان بیاورد، بسیاری از افرادی که در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چنین تجربه‌ای ندارند و حتی برخی می‌گویند زندگی آنها تقریبا به مرز ویران شدن رسیده است.

برخی تریدرهای بازار می‌گویند اگر استرس کمتری داشتند و می‌توانستند با آرامش بخوابند، احتمالا کمتر دچار خطا می‌شدند. برخی حتی می‌گویند بازار کریپتو هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی روی آنها تاثیر بدی داشته است. اعتیاد به رمزارزها نیز از دیگر مواردی است که برخی سرمایه‌گذاران به آن اشاره می‌کنند.


باوجودی که برخی سرمایه‌گذاران در بازه‌های زمانی، سودهای را نیز به دست آورده‌اند ولی با توجه به اینکه دچار ضرر و زیان مالی شده‌اند،‌ در نهایت برآیند فعالیت آنها در این صنعت به نسبت زمان و انرژی که گذاشته‌اند مثبت و رو به رشد نبوده است. حتی برخی مال‌باختگان تصمیم به خودکشی گرفته و دچار افسردگی‌های حاد شده‌اند.

یکی از موضوعات جالب در بازار ارزهای دیجیتال این است که ابراز نگرانی سرمایه‌گذاران می‌تواند تاثیر مستقیمی روی بازار داشته باشد. هر چقدر افراد بیشتری در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، قیمت کوین‌ها بالاتر می‌رود و هر چه تعداد افراد بیشتری از بازار خارج شوند، قیمت کوین‌ها افت می‌کند.

از نظر یکی از مشاوران صنعت کریپتو، اغلب افرادی که هر روز با بازار ارزهای دیجیتال در ارتباط هستند، ممکن است با مشکلاتی همچون اضطراب و استرس روبرو شوند.

«آدام اسمیت»، سرمایه‌گذار و خالق انجمن مشاوره The Crypto Advisor می‌گوید: «زمانی که بازار روند ریزشی را طی می‌کند، نفس عمیق بکشید و هولد کنید.»

منبع: دیجیاتو

پایان/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
کد خبر: 16944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =