عبدالباری عطوان: تحولات اوکراین آغازی بر پایان هژمونی آمریکا است/ فرانسه و آلمان جا زدند

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت که تحولات اوکراین نه تنها آغازی بر پایان هژمونی آمریکا خواهد بود، بلکه موجب شکاف در اروپا و ناتو هم شده و به همین دلیل روابط آمریکا با کشورهای اروپایی هم در حال از بین رفتن است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: جهان اکنون در آستانه تحولات بی سابقه ای به سر می برد. پوتین به ناتو و آمریکا ضربه دردناکی وارد کرده است. اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های دونتسک و لوگانسک سبب تغییراتی در سراسر جهان خواهد شد.

جنگ اوکراین آغازی بر پایان هژمونی آمریکا خواهد بود. پوتین می تواند زمام امور را به دست گیرد. او فرد قدرت مندی است که می تواند برای جنگ یا صلح تصمیم بگیرد. او ۲۰۰ هزار سرباز را همراه با تانک ها و موشک ها و دیگر سلاح ها در مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

روسیه اکنون به قدرت بزرگی تبدیل شده که قدرت آن از شوروی سابق هم بیشتر است. آمریکا و همپیمانان آن مسکو را تهدید به تحریم و اخراج از نظام مالی جهانی (سویفت) می کنند اما این در حالی است که روسیه و چین برای پایان دادن به سلطه جهانی ایالات متحده و دلار متحد شده اند.

این  تحلیلگر برجسته جهان عرب افزود، در همین شرایط تنش ها بر سر اوکراین در اروپا هم شکاف ایجاد کرده است. فرانسه و آلمان خود را با آمریکا همسو نمی کنند زیرا آن ها از دسیسه های آمریکا آگاهی دارند. اکنون نه تنها هژمونی آمریکا در حال نابود شدن است، بلکه روابط آمریکا و کشورهای اروپایی هم در حال از بین رفتن است.

اروپا در آینده هیچ اهمیتی برای آمریکا قائل نخواهد بود و به همین دلیل پیمان ناتو از هم اکنون دچار بحران و شکاف شده است.  دیگر روسیه هیچ ترسی از آمریکا ندارد زیرا روس ها آمریکایی ها را آزموده اند. پوتین پیش از این کریمه را به کشورش ملحق کرده است.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در بخش پایانی اظهارات خود با بیان اینکه آمریکا عادت دارد کشورهای جهان را در تنش وارد و سپس آنها را تنها رها کند، آورد: روسیه دارای موشک هایی با سرعتی فراتر از سرعت صوت است. این کشور اکنون بزرگترین تولید کننده موشک است و تلیحات متعدد همچون موشک اس ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ و پهپادها و  جنگنده های سوخو و زیر دریایی ها هسته ای و... را در اختیار دارد. روسیه پیش از اینکه استقلال جمهوری های دونتسک و لوگانسک را به رسمیت بشناسد مانورهایی را با موشک های هسته ای خود برگزار کرده است. پوتین با این مانور این پیام را به آمریکا و همپیمانان آن فرستاد که هم برای جنگ کلاسیک آماده است و هم برای جنگ هسته ای.

پایان/ 

۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 16950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      0 0
      بله.خدارو شکر یکی پیداشد پوزه غربی های نجس و آمریکا رو به خاک بماله.اگه آدمن برن جلو عربستان داعشی ها رو بگیرن.اونجا لالن حرف بزنن.درود بر پوتین.ولعنت به غرب وغرب گراها.