اوکراین، تاوان سیاست کاخ سفید را می‌دهد

تحولات اوکراین در رسانه های عربی بازتاب بسیاری داشته است و این رسانه ها افول دوران رهبری آمریکا و قدرت یابی چین و روسیه را از پیامدهای بحران اوکراین به شمار آوردند.

به گزارش تحریریه بالاخره پس از گمانه زنی های مختلف در مورد حمله کردن یا نکردنِ روسیه به اوکراین، مسکو به این کشور حمله کرد. رسانه های عربی نیز از تحولات اوکراین غافل نماندند و گزارش ها و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند.

«بکر صدیقی» تحلیلگر روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در بخشی از  گزارش خود درباره تحولات اوکراین نوشت، اوکراین تاوان سیاست های آمریکا را پس می دهد. این کشور اکنون به تنهایی در میان دندان های پوتین گرفتار شده است. موضع توخالی آمریکا و اروپا سبب شده است که پوتین به حمله های خود علیه اوکراین ادامه دهند.

آنها از یک سو نسبت به اشغال اوکراین از سوی روسیه هراسناک هستد و از سوی دیگر هیچ قدرت بازدارندگی در اختیار ندارد و تنها تهدید به تحریم می کنند. این در حالی است که این تحریم ها هم ناکارامد هستند. 

«حسنا نصر الحسین» تحلیلگر روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» هم در این زمینه نوشت، پوتین تصمیم سرنوشت سازی گرفته و با احیای اهمیت ژئوپلتیک کشور خود به نظام تک قطبی پایان داده است. 

«ارنست خوری» تحلیل گر روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نیز نوشت، هدف پوتین تغییر قواعد نظام بین الملل و رهایی از جهان تک قطبی است. ناتوانی سردمداران غرب و کمبود امکانات آنها به پوتین در اجرای سیاست هایش کمک می کند.

«حسان الاسود» تحلیلگر مسائل بین الملل هم در روزنامه العربی الجدید نوشت: درس بزرگی از سوریه فراگرفته شده است. در این کشور بود که روسیه پایه های نظام جهانی جدید را پی ریزی کرد. استقرار نظامی نیروهای روسیه در شرق اوکراین هم تقویت کننده این پایه ها است که کانون آن در دمشق است.  

«عبدالمنعم سعید» تحلیلگر روزنامه «الشرق الاوسط» وابسته به عربستان هم نوشت منطقه خاورمیانه و پیرامون آن از جمله افغانستان و اتیوپی با لحظات سرنوشت سازی روبرو هستند. از ویژگی های این لحظات سرنوشت ساز افول دوران رهبری آمریکا و قدرت یابی چین و روسیه است.  

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در گزارشی دیگر نوشت، دولت بایدن بحران اوکراین را با خطاهای راهبردی مدیریت کرد. بحران اوکراین بیانگر برآورد نادرست بایدن از اوضاع است که به جایگاه آمریکا زیان های بسیاری وارد کرد.

پایان/

۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 16987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =