فاز جدید بحران انرژی در اروپا

تداوم و تشدید تنش ها در اوکراین موجب شد انرژی که در ماه های گذشته در اروپا چند برابر شده بود، جهش قیمتی دیگری را تجربه کند.

به گزارش تحریریه، قیمت گاز طبیعی اروپا پس از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه در آخر هفته که نگرانی‌ها در مورد کمبود انرژی را تشدید کرد، بار دیگر افزایش یافت.

تارنمای شبکه خبری «bloombergquint» نوشت معاملات آتی در روز دوشنبه تا ۳۶ درصد افزایش یافت، زیرا کشورهای غربی موافقت کردند که مجازات‌های جدیدی اعمال کنند. آن ها بر این باورند که تحریم‌های پیشین نتوانسته اند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را وادار کنند که نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

در حالی که این تصمیم جدید حوزه انرژی را مستثنی کرده است اما نگرانی‌های جدی وجود دارد که به احتمال زیاد روسیه تصمیم خواهد گرفت تا اقدامات تلافی‌جویانه ای را علیه غرب انجام دهد.

اروپا برای تامین حدود یک سوم گاز مورد نیاز خود به روسیه وابسته است. همچنین بیشتر این محموله های گازی از طریق خطوط لوله گازی که از اوکراین عبور می کنند، به اروپا می رسد.

هرگونه اختلال در جریان صدور گاز می تواند اروپا را در زمستان سرد به عصر یخبندان می برد و توانایی این قاره برای تولید برق و انرژی کافی برای پاسخگویی به تقاضای شهروندانش را کاهش می دهد. این شرایط همچنین صنایع انرژی بر اتحادیه اروپا از کارخانه های ذوب فلزات تا تولیدکنندگان مواد غذایی و سازندگان کود را مجبور به کاهش عرضه و حتی تعطیلی واحد تولیدی می کند.

قیمت گاز اروپا به ۱۲۸ یورو در مگاوات ساعت رسید؛ تا قبل از اینکه در ساعت ۸:۴۵ صبح با ۱۵ درصد قیمت ها افزایش یابد این انرژی در حدود قیمت ۱۰۹ یورو معامله در آمستردام می شد. قیمت انرژی در آلمان که یک معیار اروپایی است با افزایش ۱۳ درصدی به ۱۶۵ یورو رسید.

ترس از بحران های سیاسی و اقتصادی از مدتی قبل که قیمت انرژی به شدت افزایش یافت تشدید و موجب شد تا دولت‌های اروپایی اعلام کنند به دنبال حذف گاز روسیه از اقتصاد خود هستند. آلمان، بزرگترین بازار گاز و انرژی منطقه، تصمیم گرفته است تا به سرعت تولید انرژی بادی و خورشیدی را را تقویت کند.

این کشور از سال قبل اعلام کرده بود هدف خود را به گونه ای طراحی کرده است که تا ۱۵ سال یعنی در سال ۲۰۳۵ تقریباً تمام برق مورد نیاز خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کند.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 17076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =