جنگ اینترنتی بر علیه روسیه آغاز شد

همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های بزرگ عرصه فناوری در تلاشند تا رسانه‌های دولتی روسیه را از حضور در این شبکه‌ها محروم کنند.

به گزارش تحریریه، شبکه‌های اجتماعی به جنگ روسیه می‌روند و در همین راستا گوگل، متا و توییتر شبکه‌های دولتی روسیه را محدود می‌کنند.

همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین، شبکه‌های اجتماعی و پلت‌فرم‌های بزرگ عرصه فناوری در تلاشند تا رسانه‌های دولتی روسیه را از حضور در این شبکه‌ها محروم کنند.

این شرکت‌ها می‌گویند رسانه‌های دولتی روسیه با استفاده از فضاهای ایجاد شده در این پلت‌فرم‌ها تلاش می‌کنند تا اخبار نادرست و تبلیغات غیرواقعی منتشر کنند.

در همین زمینه گوگل روز سه‌شنبه اعلام کرد که کانال‌های یوتیوب رسانه‌های دولتی این کشور را در اروپا مسدود می‌کند. این شرکت در عین حال اذعان کرد که برای انجام این کار به صورت کامل به زمان نیاز خواهد داشت. دیگر شرکت‌های فناوری متعلق به آمریکا البته تاکنون تغییرات نرم‌تری در دستور کار خود قرار داده‌اند. متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است روز دوشنبه اعلام کرد که تنها دسترسی به سرویس‌های شبکه راشا تودی و اسپوتنیک روسی را در اروپا محدود می‌کند. این اعلام موضع پس از آن صورت گرفت که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اواخر هفته گذشته اعلام کرده بود که این اتحادیه در تلاش است سایت‌های مربوط به این رسانه‌ها را در سراسر اروپا ممنوع کند.

ایالات متحده تاکنون اقدام مشابهی انجام نداده و تحریم‌هایی را نیز علیه رسانه‌های دولتی روسیه اعمال نکرده است. راشاتودی و دیگر حساب‌های رسانه‌های دولتی روسیه در آمریکا همچنان در فیسبوک فعال هستند. توییتر اما اعلام کرده پس از مشاهده روزانه بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ توییت از کاربرانی که در روزهای اخیر لینک‌هایی را از رسانه‌های وابسته به دولت روسیه به اشتراک می‌گذارند، تصمیم گرفته برچسب‌هایی را به محتوای مربوط به وب‌سایت‌های دولتی روسیه اضافه کند. این شرکت همچنین گفته که در بخش جستجو، کاربران را به سمت وب‌سایت‌های وابسته به روسیه هدایت نخواهد کرد.

در همین حال مایکروسافت هم اعلام کرده که محتوا و تبلیغات مربوط به راشاتودی و اسپوتنیک را نمایش نمی‌دهد. ضمن اینکه دیگر اپلیکشین راشادتودی را در فروشگاه برنامه‌های خود ارائه نخواهد داد. یوتیوب نیز می‌گوید رسانه‌های دولتی روسیه را از کسب درآمد از سایت‌ این شرکت که از طریق تبلیغات به دست می‌آید، محروم می‌کند.

اما شرکت چینی تیک تاک رویکرد کاملا متفاوتی اتخاذ کرده است. این پلتفرم هیچ محدودیتی برای شبکه‌ها و رسانه‌های روسی در نظر نگرفته و آنها می‌توانند همچون گذشته به فعالیت خود در این اپلیکشین پرطرفدار ادامه دهند.

تلاش‌های فیسبوک برای محدود کردن دسترسی رسانه‌های دولتی روسیه، خشم مقام‌های مسکو را برانگیخته است. هفته گذشته مقام‌های متا اعلام کردند که درخواست روسیه مبنی بر توقف حقیقیت‌سنجی یا برچسب‌گذاری پست‌های رسانه‌های دولتی روسیه را رد کرده‌اند. کرملین هم در مقابل با محدود کردن دسترسی به فیس‌بوک در این کشور به این اقدام پاسخ داد.

در عین حال البته متا درخواست مقام‌های اوکراینی در خصوص حذف پلتفرم‌های این شرکت در روسیه را رد کرده بودند. نیک کلگ، معاون امور جهانی شرکت متا در این باره گفت: «این اقدام باعث می‌شود تا شهروندان روس نتوانند از طریق پلتفرم‌های مختلف از اخبار مربوط به جنگ مطلع شوند و همچنین امکان بیان نظرات و یا سازماندهی اعتراضات علیه دولت این کشور سلب می‌شود.»

با ادامه حملات روسیه به اوکراین تلاش‌های بین‌المللی برای اعمال فشار بیشتر به مسکو افزایش یافته است. همزمان با تحریم‌های گسترده، حالا حتی شبکه‌های اجتماعی هم تلاش می‌کنند تا حد ممکن از رواج روایت‌های رسانه‌های روسی در سطح جهان جلوگیری کنند.

۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
کد خبر: 17080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =