آیا دولت مجددا گلوی دامداران بی نوا را فشار خواهد داد؟

بررسی واقعیات میدانی نشان می دهد، امکان اینکه دولت در روزهای آینده به جان دامداران بی نوا بیفتد زیاد است.

به گزارش تحریریه، بررسی واقعیات میدانی در بازار گوشت گوسفندی و رسیدن قیمت آن به مرز 200 هزار تومان نشان می دهد که سوال آیا دولت مجددا گلوی دامداران بی نوا را فشار خواهد داد؟ کاملا جدی است. چرا؟ افزایش قیمت گوشت گوسفندی باعث کاهش شدید خرید گوشت توسط مردم شده است که دو راهکار مشخص پیش پای دولت برای جبران آن قرار می دهد. اول، قیمت گوشت را با واردات ارزان کند! و دوم، قدرت خرید مردم را بالا ببرد.

تجربه دهه های گذشته و ازجمله عملکرد دولت در 8 ماهه نخست عمر خود نشان می دهد که به جای مبارزه با علت(تورم) بر مبارزره بی فایده و محال با معلول(افزایش قیمت ها) متمرکز شده و به معرکه گیری های خیابانی روی آورده و به سراغ کاسبان خرده فروش می رود، از این کار عبث و عوامفریبانه لذت برده و حتی اگر هزاران بار هم ثابت شود فایده ای ندارد، باز هم دست بردار نیستند. 

در سال 1392 قیمت گوشت گوسفندی 30 هزار تومان بود و هم اکنون به کمتر از 200 هزار تومان رسیده است. یعنی کمتر از 600 درصد افزایش قیمت داشته است، درحالیکه تورم عمومی و افزایش نرخ ارز در 8 سال گذشته در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است. هم اکنون بانک ها روزی 3500 میلیارد تومان خلق پول انجام می دهند که تورم بالای 40 درصد را رقم زده است، و باوجود چنین تورم بالایی، انتظار برای کنترل قیمت انفرادی کالاها نشان از نابخردی سیاستگذاران اقتصادی کشور دارد.

نگاه علمی اقتصادی این است که دولت با جبران قدرت خرید خانوارها امکان خرید گوشت گوسفندی را فراهم کند که هم به افزایش سطح درآمدی دامداران کشور منتهی می شود و هم سفره مردم را رنگین می کند. اما نگاه پوپولیستی این است که دولت با بستن بازار گوشت به واردات، قدرت خرید دامداران را مانند دهه های گذشته نابود کرده و فرصت سود بردن از واردات و ردوبدل شدن درصد بین مدیران فاسد دولتی و واردات چی ها را فراهم کند. 

پایان/

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 17082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =