اوکراین، متحدی که طعمه سیاست آمریکا شد

اوکراین در روزگاز نه چندان دور متحد ایالات متحده در اشغال بود و به مشروعیت واشنگتن در کشتار عراقی ها کمک می کرد، اما اکنون خودش به طعمه ای برای کاخ سفید تبدیل شده تا صیاد بتواند از سفره شرق اروپا منفعتی را کسب کند.

به گزارش تحریریه، اوکراینی ها که روزگاری به خود بابت همکاری با اشغالگری آمریکا در عراق می بالیدند اکنون گرفتار همان مصیبت شده اند؛ یک قدرت بزرگ جهان سرزمین آن ها را هدف تاخت و تاز خود قرار داده و ابرقدرت متحد کی‌یف تنها به نظاره نشسته، بیاینه می دهد و مترصد بهره برداری از موقعیت به دست آمده از این بحران است.

در واقع اوکراین که روزگازی به صیاد کمک می کرد اکنون خودش به طعمه ای تبدیل شده است و همان صیاد منتظر است تا از سفره منفعتی را کسب کند.

سیزده سال قبل، تارنمای ارتش آمریکا ( army.mil.com) در گزارشی نوشت که اوکراین پس از ۵ سال همکاری با پنتاگون در عراق، ماموریت خود را در این کشور تکمیل کرد.

بیش از ۵۰۰۰ سرباز اوکراینی در طول پنج سال خدمت از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸  در حمایت از عملیات آمریکا در عراق مشارکت کردند. «ویکتور ندوپاس» کاردار وقت سفارت اوکراین در عراق هم می گفت: صلح پایدار، ثبات و رفاه ارزش های مشترکی هستند که باید برای آن ها در دنیای مدرن جنگید. ماموریت نیروهای اوکراین در عراق با موفقیت در این اهداف به پایان رسید.

اوکراینی ها در آن ۵ سال با استقرار نزدیک به ۱۷۰۰ سرباز سومین گروه بزرگ نیروهای ائتلاف در عراق بودند.

در حالیکه آن فرمانده اوکراینی مستقر در عراق مدعی بود که اوکراین از همان سال ۲۰۰۳، مأموریت خود در عراق را از طریق کمک به دولت عراق برای برقراری نظم، قانون اساسی و یک محیط امن آغاز کرد اما بیشتر به عنوان ابزاری برای مشروعیت بخشی به تجاوز غیرقانونی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۶، آنها تمرکز عملیاتی خود را تغییر دادند و به صورت نیروی حافظ صلح هم وارد عمل شدند و عملیات خود را از الکوت به دیوانیه، در حدود ۱۸۰ کیلومتری جنوب بغداد منتقل کردند و تحت فرماندهی لهستان فعالیت کردند. 

سربازان اوکراینی مدعی بودند که توانسته اند امنیت را به عراق بیاورند اما هیچگاه از تعداد عراقی هایی که به واسطه حمایت این کشور از کاخ سفید جان خود را از دست دادند سخن نگفتند. اگرچه فرماندهان اوکراینی مدعی شده بودند اوکراین به مردم عراق تضمین می دهد تا کیفیت زندگی بالاتر را تجربه کنند اما تقریبا هیچ تغییر مثبتی در زندگی مردم عراق نسبت به دوره صدام رخ نداد.

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی ارتش آمریکا (Army U.S.) پس از خروج اوکراین از عراق، کشورهای آلبانی، استرالیا، بلغارستان، دانمارک، السالوادور، استونی، لیتوانی، رومانی، انگلیس و ایالات متحده در ائتلاف به اصطلاح آزادی عراق باقی مانده بودند اما همگان می دانند که فرماندهی، تصمیم گیری و همه امور در عراق تنها به وسیله واشنگتن هدایت می شد و بقیه کشورها به نوعی نقش جاده صاف حقوقی را برای ایالات متحده داشتند.

کمتر از ۲ دهه بعد از آغاز جنگ عراق، اوکراین با دسیسه ایالات متحده در باتلاقی فرو رفته است که به نظر می رسد نتیجه نهایی آن چیزی جز ویرانی شهرهای اوکراین و معامله بین آمریکا و روسیه بر سر آینده این کشور و مردمش نخواهد بود.

روسیه هم می خواهد به همان اندازه که اوکراین توانست برای مردم عراق رفاه، آزادی و سعادت و ثبات ایجاد کرد، برای مردم اوکراین رفاه و خوشبختی و ثبات سیاسی را اجرا سازد. 

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 17106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =