همکاری کاخ‌سفید با کی‌یف برای کشتن ژانرال‌های روسی

رسانه های آمریکایی فاش کردند ایالات متحده با دادن اطلاعات حساس به ارتش اوکراین موجب مرگ ده ها ژانرال و افسر ارشد ارتش روسیه شده است.

به گزارش تحریریه، چند هفته قبل بود که ایالات متحده اعلام کرد محدودیت های قانونی در زمینه ارائه اطلاعات امنیتی و حساس با اوکراین را رفع می کند و سرویس های گوناگون نظامی و امنیتی کاخ سفید و پنتاگون در خدمت اهداف کی‌یف مشغول به کار می شوند.

اکنون «نیویورک تایمز» گزارش داده است که واشنگتن اطلاعات در مورد محل استقرار افسران بلندپایه روسی را به کی‌یف ارائه کرده است و همین اقدام موجب مرگ تعدادی از افسران بلندپایه ارتش روسیه شده است.

نیویورک تایمز روز پنجشنبه به نقل از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام داشت که ایالات متحده به نیروهای نظامی اوکراین در کشتن ژنرال های روسی با به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد موقعیت آن ها در داخل اوکراین کمک کرده است.

گزارش شده است که واشنگتن اطلاعات مربوط به مقر نظامی سیار روسیه که اغلب در منطقه درگیری جابجا می شد را به کی‌یف ارائه کرد.

Defense Secretary Lloyd J. Austin III went so far as to say last month that “we want to see Russia weakened to the degree it cannot do the kinds of things that it has done in invading Ukraine.”

منابع این روزنامه گفته اند که کی‌یف سپس این داده ها را با اطلاعات خود ترکیب کرد تا حملات توپخانه ای یا حملات دیگری را انجام دهد که منجر به کشته شدن افسران فرمانده شد.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، از بیان اینکه دقیقا چند ژنرال روسی با کمک آمریکا کشته شدند، خودداری کردند. با این حال برخی منابع تعداد آن ها را بیشتر از ۱۰ تن بیان کرده اند.

آنها همچنین روش های مورد استفاده واشنگتن را برای به دست آوردن داده ها در مورد مقر فرماندهی روسیه را به دلیل نگرانی از اینکه می تواند جمع آوری اطلاعات بیشتر را مختل کند، فاش نکردند.

نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که در طول درگیری بین مسکو و کی‌یف، آژانس های آمریکایی برای ردیابی حرکت نیروهای روسی به منابع مختلفی از جمله ماهواره های طبقه بندی شده جاسوسی و تجاری متکی بوده اند.

President Vladimir V. Putin of Russia and Gen. Valery Gerasimov, Russia’s highest-ranking uniformed officer. Ukrainians struck a location where Gen. Gerasimov had visited, acting on their intelligence.

این منابع گفتند که کمک های گزارش شده در هدف قرار دادن ژنرال ها بخشی از تلاش های طبقه بندی شده دولت بایدن برای ارائه اطلاعات لحظه ای میدان نبرد به اوکراین بوده است.

«آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی اما این گزارش را رد و تاکید کرد که اطلاعات میدان جنگ آمریکا «به قصد کشتن ژنرال‌های روسی» در اختیار نیروهای اوکراینی قرار نگرفته است.

با اینحال «جان کربی»  سخنگوی پنتاگون اذعان کرد که ایالات متحده اطلاعات و اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار داده است که آنها می توانند برای دفاع از خود از آنها استفاده کنند، اما از افشای جزئیات این اطلاعات خودداری کرد.

ایالات متحده در بحبوحه درگیری خود با روسیه به طور فعال به اوکراین تسلیحات و بودجه می‌دهد، کربی هفته گذشته فاش کرد که از سال ۲۰۲۱ تاکنون ۴.۳ میلیارد دلار به این هدف اختصاص داده شده است.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 18804

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =