چه طرفی از تحریم بیشتر ضرر می‌کند، آمریکا یا روسیه؟

نتایج یک نظرسنجی در غرب نشان می دهد که آمریکا به اهداف خود از راه اندازی جنگ اوکراین نرسیده است ضمن آنکه تحریم ها بیشتر از روسیه به اقتصاد و جایگاه آمریکا آسیب رسانده است.

به گزارش تحریریه، نظرسنجی مؤسسه دموکراسی و نشریهExpress نشان داد که ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها اعتقاد دارند تحریم‌های مسکو بیشتر از آنکه روسیه را تحت تاثیر قرار بدهد به آمریکا آسیب می‌زند. همچنین در بحبوحه افزایش قیمت گاز و افزایش هزینه های زندگی، آمریکایی ها اعتماد خود را به رهبری «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده از دست داده اند. ۴۳ درصدآن ها می گویند که با شکست اوکراین در این درگیری و قطع حمایت واشنگتن موافق هستند.

نظرسنجی فوق تصریح دارد بایدن در همه حوزه‌های سیاست، نمره منفی کسب می‌کند و سیاست خارجی بدترین آن‌ها است؛ در شرایطی که تورم به اوج خود در ۴۰ سال گذشته رسیده و قیمت گاز نزدیک به بالاترین حد خود است. حدود ۵۶ درصد مشارکت کنندگان در نظرسنجی با پرداختن وی به مسائل خارجی مخالف هستند، در حالی که ۴۰ درصد آن را تأیید می کنند.

 به طور خاص در مورد اوکراین، تنها ۳۸دوستی و اتحاد با کی‌یف را تایید می کنند و  ۵۲ درصد شرکت کنندگان با حمایت شدید آمریکا از کی‌یف مخالف هستند.

دولت بایدن تلاش کرده است که روسیه و رئیس جمهور آن «ولادیمیر پوتین» را به دلیل افزایش هزینه های زندگی در ایالات متحده مقصر جلوه دهد. مقام های او هم بارها از اصطلاح «افزایش قیمت پوتین» استفاده کرده اند.

با این حال، افکرا عمومی آمریکا می گوید هزینه‌های زندگی در آمریکا و جهان از ماه‌ها قبل از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در حال افزایش بود و شرکت کنندگان در نظرسنجی انگشت اتهام مشکلات اقتصادی‌شان را به سوی بایدن نشانه رفته‌اند.

Sanctions hurt US more than Russia – poll

حدود ۵۰ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی اعلام کردند که از جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای نوامبر حمایت خواهند کرد، در حالی که ۴۲ درصد گفتند که به دموکرات ها رأی خواهند داد. علاوه بر این رای دهندگان بیشتری شکست اوکراین در مناقشه با روسیه (۴۱ تا ۴۳ درصد) را خوب می دانند؛

همچنین  آمریکایی‌های بیشتری هستند که فکر می‌کنند بهتر است بایدن قدرت را ترک کند. ۵۳ درصد می گویند بایدن باید از قدرت کناره گیری کند اما تنها ۴۴ درصد می گویند این اتفاق باید برای پوتین رخ بدهد.

بایدن بخش‌های بانکی و انرژی روسیه را تحریم کرده و دولتش نزدیک به ۴ میلیارد دلار تسلیحات را به اوکراین ارسال کرده است. همچنین «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا ماه گذشته قول داده بود برای تأمین مالی جنگ کی‌یف، زمین و آسمان را جابجا کند. رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین از کنگره خواسته است بسته کمک ۳۳ میلیارد دلاری دیگری را برای اوکراین تصویب کند - که ۲۰ میلیارد دلار آن برای کمک‌های نظامی در نظر گرفته می‌شود.

از نظر کرملین، این سیل تسلیحات به علاوه تبادل اطلاعات ایالات متحده و ناتو با کی‌یف به این معنی است که غرب در کل به یک جنگ نیابتی با روسیه وارد شده است.

با این حال، رای دهندگان آمریکایی به اندازه دولت بایدن در دامن زدن به این جنگ جدی نیستند. بر اساس آخرین نظرسنجی، آنها روسیه را با ۱۶ درصد، پس از کره شمالی (۱۸ درصد)، ایران (۲۰ درصد) و چین (۴۰ درصد) چهارمین تهدید بزرگ برای آمریکا می دانند.

«پاتریک بشام» مدیر مؤسسه دموکراسی، اعتقاد دارد: آمریکایی‌ها در ابتدا بسیار طرفدار تحریم‌ها بودند، اما اکنون آن ها به اندازه دولتشان مشتاق تحریم‌ ها نیستند. بایدن در ابتدا پیش‌بینی‌ می کرد که روبل ویران می شود؛ ما قرار بود اقتصاد روسیه را خراب کنیم تا مردم آن قیام و پوتین را بیرون کنند و در نتیجه روس‌ها مجبور به فرار از اوکراین شوند؛ اما هیچ یم از این اتفاقات رخ نداد.

این کارشناس مدعی شد که این تفاوت بین انتظار و واقعیت، مردم آمریکا را بدبین کرده است؛ از دست رفتن آشکار اعتماد در شرایط کنونی با ناامیدی عمومی در زمینه سیاست های کرونایی در سراسر غرب قابل مقایسه است.

بشام تاکید کرد: مشکل اکنون این است که حداقل نیمی از مردم در آمریکا فکر می ‌کنند که به خاطر بسیاری از مسائل مربوط به کووید فریب خورده اند، به همین دلیل نسبت به دو سال پیش نسبت به دولت و رسانه‌ها بدبین‌تر هستند.

پایان/

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 18942

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =