درس روسیه برای مسئولان بانک مرکزی ایران/روبل روسیه چگونه به بهترین ارز جهان تبدیل شد؟

بالارفتن تقاضا برای ارز روسیه از سوی شرکت های انرژی اروپایی جهت خرید گاز موجب افزایش ارزش روبل در برابر دلار و یورو شد؛ تصمیم گیری مناسب و منطقی بانک مرکزی این کشور موجب نجات اقتصاد روسیه شد به گونه ای که شهروندان آن تاثیر چندانی را از وقوع جنگ احساس نمی کنند.

به گزارش تحریریه تارنمای «ارم نیوز» امارات در گزارشی به قلم «عارف بسموق» با عنوان «چگونه روبل روسیه به بهترین ارز در سال جاری تبدیل شد؟» نوشت، ارزش روبل در برابر یورو به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسید؛ ارزش روبل در برابر دلار هم افزایش یافت تا به بهترین ارز در سال جاری تبدیل شود.

روبل در معاملات جاری با 0.24 درصد افزایش در برابر دلار به رقم 63.445 رسید. این بالاترین رقم از اوایل فوریه 2020 است. همچنین بهای روبل در برابر یورو 0.53 درصد افزایش یافت و به 66.70 رسید و به بالاترین سطح خود از اواسط سال 2017 رسید.

تارنمای ارم نیوز درباره علت تبدیل روبل به بهترین ارز در سال جاری نوشت، افزایش قیمت روبل در برابر دلار و یورو به دلیل افزایش تقاضای برای ارز روسیه از سوی شرکت های انرژی اروپایی برای خرید گاز بوده است. روسیه از مشتریان گاز خود از جمله کشورهای اتحادیه اروپا خواسته است بهای گاز را با روبل روسیه پرداخت کنند. این نوع پرداخت یکی از راه ها برای دور زدن تحریم های غرب علیه بانک مرکزی روسیه است. 

طبق این تحلیل، روسیه در پایان ماه مارس اعلام کرد مشتریان گاز روسیه در کشورهای خارجی یا باید بهای گاز را با روبل روسیه پردخت کنند یا اینکه با خطر قطع گاز روبرو خواهند شد. لهستان و بلغارستان با این درخواست روسیه مخالفت کردند و این موضوع  سبب شد که شرکت گاز پروم روسیه ماه گذشته تزریق گاز به این دو کشور را قطع کند. 

در بخشی از گزارش ارم نیوز می خوانیم: شرکت انرژی «Eni» ایتالیا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد که اقداماتی را برای گشایش دو حساب یکی به یورو و دیگری به روبل نزد بانک گاز پروم روسیه برای پرداخت بهای گاز روسیه آغاز کرده است. انی که در کنترل دولت ایتالیا است یکی از بزرگترین وارد کنندگان گاز روسیه در اروپا است و اقدام فوق یک تلاش پیشگیرانه است و به دنبال درخواست یکجانبه گازپروم برای اصلاح قراردادهای موجود و برای پرداخت بهای گاز صورت می گیرد.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ هم در گزارشی اعلام کرد ده‌ها شرکت اروپایی حساب هایی را نزد بانک گاز پروم برای پرداخت بهای گاز از طریق روبل باز کرده اند. آلمان و اتریش آمادگی خود را برای پرداخت بهای گاز روسیه از طریق روبل اعلام کردند.

در این چارچوب شرکت گازپروم و مقامات فدرال روسیه فاکتورهایی را به یورو صادر می کنند. یورو همان واحد پولی است که در قراردادهای صادرات گاز روسیه به اروپا مشخص شده است، اما پس از آن مشتری در صرافی بدون هیچ گونه دخالت بانک مرکزی روسیه، مبلغ را ظرف 48 ساعت به روبل تبدیل می کند.

به دلیل تلاش مشتریان برای تبدیل ارزهای یورو و دلار به روبل و جلب نظر کاخ کرملین جهت تداوم صدور گاز، مزیان تقاضا برای روبل افزایش یافته است و همین امر موجب بالا رفتن بهای ارز روسیه در چند هفته اخیر شده است.

پایان/

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19182

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 14
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      10 0
      اونجا دولت در دولت نیست و کسی جرات رانت خواری نداره باید هم موفق باشند
      • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
        3 0
        اینجا فقط به فکر جیب خودشونن اخه فرزندانشان برای زندگی بهتر در اروپا و آمریکا ب دلار نیاز دارن
    • علی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      3 2
      مسئولین ما هم اگر بخواهند میشود بشرطی که بخواهند . ما هم میتوانیم نفت و گاز و.. که نیاز کشورهاست فقط با ریال بفروشیم ولیکن سالهاست که فقط حرفش را میزنند و عمل صفر .
    • افشبن IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      7 0
      نکات مندرج در مقاله صحیح و درست است اما نکته مغفول مانده این است که در ایران برخلاف روسیه مواجه با جریان برانداز بوده و دیگر اینکه داشتن تسلیحات اتمی روسیه مانع از آن میشود که تبلیغات علیه جنگ بتواند مردم روسیه را دچار آشفتگی کند نفت گاز سلاح قدرتمندی در اقتصاد جهانی هستند اما این دو نیاز به پشتوانه مهمی تحت عنوان توان حفظ سرزمینی دارند
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      5 4
      روسیه از جیب دیگران می زند و به جیب ملت خودش واریز می کند ولی اینجا با وجود فقر و مشکلات متعدد ، حضرات خرج دهها سازمان و گروه خارجی را از جیب مردم ایران پرداخت می کنند و بخاطر دیگران کشور را در تحریم نگهداشته اند.
      • ویسی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
        2 2
        دقیقا تا یمن ،سوریه،لبنان و عراق
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      2 1
      ماهم باید نفتمون رو به ریال بفروشیم
    • احمد IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      1 0
      سلام به همگی - خدا را شکر بهانه از. دست مسولین ما با این اقدام روسیه گرفته شد- ایران هم باید سریعا حداقل 50 درصد نفت را به ریال بفروشد تا ارزش پول ملی ما حفظ بشه و قصور در این کار هم خیانت به ملت ایران است و هم ضربه سنگین به دین و جمهوری اسلامی ایران می باشد
    • Mm IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 0
      خب بی تجربه بودیم ما ، ایشالله دفعات دیگه
    • محسن IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 1
      تو رو خدا ملت رو خلاص کنید اسم ایران رو قلم بندازید حکومت اسلامی شوروی اینقدر تعریف و تمجید از پوتین کردید چه کاری به نفع کشور ایران کرده واقعا خجالت بکشید
    • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      2 0
      اونجا قانون داره اونجا روسیه هست اینجا قانون فقط واسه ضعیف هاست اینجا مسول نیاز به جواب دادن به قانون نمی بینه
    • انسان باشعورفهیم IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
      0 0
      پوتین قهرمان جهان باذکاوت ترین رییس جمهورجهان هست اوقدرت واقتدار از دست رفته روسیه رانم نم به روسیه برگردانده وبه اهداف خو ددراکراین نایل خواهدامدهدف تصرف وجداکردن دونباس کریمه از اکرا ین بودکه چیزی تافتح کامل ان باقی نمانده ،این یعنی گرفتن کل اکرا ین، ،،،،ومسلط شدن بردریا بطورکامل،،،،،بااینکه جرایدروسیه بسیار ضعیف هستندامابه اهدافش رسیددرودبرپوتین وحامیانش،،درایران متاسفانه تعدادی نخاله باندوگروهک وحزب درکل تاریخ ایران رافنا کرد ندوبرباددادندالیته دراینموردانهابه نفت روسیه وابسته اندایاایران چنین موقعیتی درجهان دارد؟باعقل قلم بزنید
    • محمد IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      0 1
      انشالله از درب عقب توی فساد بعد جمهوری اسلامی روسیه نفر دومه. کمر روسیه در حال شکسته ، عاقبت حکومت های دیکتاتوری فقط نابودی به فجیع ترین شکل ممکن هست ، متاسفانه خون های زیادی در روسیه ریخته خواهد شد.
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      1 0
      فرق است ما بین یک مدیر توانمند با یک مدیر نا توان - فرق است بین یک بازیکن گلزن با یک بازی کن گلنزن - فرق است بین مغزه پوتین با مغز من - به کسبی بر نخوره نما خیلی افراد داریم پوتین به چشمچشن نمی یاد - پوتین به فکر گسترش امپراطوری روسیه است - پوتین نمی خواد تاریخ در خصوص نا توانیش بگه - ما یک امیر کبیر در طول تاریخ داشتیم که تا ابد به او افتخار می کنیم - مسئولین عزیز این همه خرج می کنید چند تا اقتصاد دان خوب از روسیه و کشورهای دوست بیارید تا اقتصاد بیمارتان در مان کنه کم به فکر جیب خود و بستگانتان باشید اگر خدای نا خواسته اتفاقی بی افته هر چه ساخته اید برای مردم جا می مانه نگید نگفتم دوست مسئول مواظب باش همین الان هم برای در مان دیر است بخدا همین الان هم خیلی دیره دوست مسئول حرکت کن قبل از اینکه از حرکت بی افتید به صندلی نچسب چونکه چسبش فاسده زود کنده میشه