تسهیلات آلمان برای فرار مغزها از روسیه

آلمان تسهیلات ویژه ای را برای صدور ویزا و جذب متخصصان روسی در نظر گرفته است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» نوشت آلمان شرایط دریافت روادید را برای نیروی کار متخصص روسیه کآسان تر کرده است. این اقدام درست زمانی انجام گرفت که سازمان اطلاعات داخلی این کشور در مورد خطر افزایش تعداد اتباع روسی که برای شرکت‌های آلمانی کار می‌کنند هشدار داد زیرا اعتقاد دارد ممکن است این روند به افزایش جاسوسی صنعتی منجر شود.

صدراعظم «اولاف شولتز» هم با معافیت نیروی کار متخصص روسی بر اساس ارزیابی‌های اداره کار فدرال به ویژه در زمینه‌هایی مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات موافقت کرده است.  

قاعده «تأیید جهانی برای دسترسی به بازار کار» برای کارمندان روسی شرکت های آلمانی که حداقل ۴۳۹۹۲ یورو در سال درآمد دارند اعمال می شود و تا ۳۰ سپتامبر  معتبر خواهد بود.

Germany’s interior minister, Nancy Faeser, and Thomas Haldenwang, the head of Germany’s domestic intelligence agency

از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا اوایل ماه مه، آلمان بیش از ۶۰۰ ویزا برای متخصان روسی صادر کرد که برای آن ها امکان اقامت طولانی‌تر در این کشور را نسبت به ویزای ۹۰ روزه شینگن فراهم می‌کند.

وزارت امور خارجه آلمان به خبرگزاری DPA گفت که در ماه آوریل حدود ۳۵۰ ویزای کاری از طریق سفارت مسکو صادر کرده است، علاوه بر این ۱۹۰ ویزای کاری دیگر توسط کنسولگری عمومی در سن پترزبورگ صادر شده است.

طبق این گزارش، بسیاری از کسانی که چنین ویزاهایی را دریافت می کردند، قبلاً برای شرکت های آلمانی کار می کردند.

آلمان در حال حاضر میزبان حدود ۲۳۵ هزار فرد است که گذرنامه روسی دارند و این آمار بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپاست.

تنها هفته گذشته، اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی هشدار ویژه ای صادر کرد مبنی بر اینکه اتباع روسیه که قصد مهاجرت به آلمان را داشتند، و کسانی که قبلاً در این کشور کار می کردند، با افزایش خطر باج گیری یا فشار بیشتر در کشورشان روبرو هستند. علت آن است که دسترسی روسیه به اطلاعات تازه و به روز به طور فزاینده ای از شبکه های دانش جهانی قطع شده است.

در این گزارش آمده است: روسیه به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده در واکنش به جنگ اوکراین به‌طور فزاینده‌ای منزوی و اقتصاد این کشور با دانش و فناوری غرب قطع شده است.

آژانس اطلاعات داخلی آلمان نیز همزمان ابراز داشت تلاش برای استخدام اتباع روس ممکن است پیامدهایی برای افراد داشته باشد و آنها یا خویشاوندانشان ممکن است از سوی برخی نهادها تحت فشار قرار بگیرند.

یکی از سخنگویان در پاسخ به این سوال که آیا دولت آلمان تدابیر ویژه ای برای بررسی وضعیت متقاضیان ویزای کار روسیه در نظر گرفته است، اظهار داشت که بررسی های امنیتی استانداردی در فرآیند صدور ویزا انجام می شود.

تاکنون حدود ۷۰ روزنامه‌نگار و متخصص رسانه ای روسی، که بیشتر آن ها از کارمندان کانال تلویزیونی مستقل روسی Dozhd و وب‌سایت خبری مدوزا هستند، از سوی وزارت فرهنگ آلمان در فهرست دریافت ویزای بشردوستانه قرار گرفته‌اند. 

پایان/

۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
کد خبر: 19356

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =