آمریکا به دنبال تحریک صادرکنندگان نفت

تحلیلگران معتقدند که طرح جدید کنگره در زمینه شکایت از اعضای اوپک و شرکای آن ها پیامدهای خطرناکی برای اقتصاد آمریکا به دنبال دارد و با ضربه زدن به جایگاه دلار از نفوذ آمریکا در تجارت جهانی می کاهد.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات در گزارشی به قلم «اشرف کمال» تحلیلگر اماراتی نوشت، در یک تحول جدید که بیانگر تنش میان آمریکا و کشورهای بزرگ صادر کننده نفت است مجلس سنای آمریکا چند روز قبل گذشته لایحه منع همکاری و مقابله با کارتل‌های تولید یا صادرکننده نفت را تحت عنوان «نوپک» تصویب کرده است که به موجب آن واشنگتن به خود اجازه می دهد اعضای کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» و  شرکای آنان را مورد بازخواست و تحریم قرار دهد. 

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، با وجود آنکه این لایحه چیز تازه ای نیست و پیشتر نیز تلاش هایی در این زمینه صورت گرفت که با شکست روبرو شد، اما جدال های بسیار درباره تصمیم های «اوپک پلاس» به رهبری عربستان و روسیه و تاثیرگذاری آن ها بر قیمت نفت در بازارهای جهانی وجود داشته است. همین شرایط و تقویت جایگاه اوپک پلاس احتمال تبدیل شدن این لایحه به قانون را تقویت کرده است.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید در سنا و مجلس نمایندگان تصویب شود و سپس به امضای «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برسد. در صورت تصویب این قانون، دادستان کل آمریکا تواند از اوپک یا اعضای آن در دادگاه فدرال شکایت کند.

What is the NOPEC bill?

علاوه بر این دیگر تولیدکنندگان مانند روسیه که با اوپک در گروه گسترده‌تری موسوم به «اوپک پلاس» برای کاهش تولید و افزایش قیمت نفت همکاری می‌کنند، نیز می‌توانند مورد شکایت قرار گیرند.

به نوشته تارنمای الخلیج اونلاین، برخی تحلیلگران معتقدند که اجرای قانون نوپک پیامدهای خطرناکی را برای بخش نفتی آمریکا به دنبال خواهد داشت زیرا کشورهای عضو اوپک می توانند به صورت دیگری عکس العمل نشان دهند. به عنوان مثال عربستان پیش از این تهدید کرده بود که نفت خود را به ارزهایی غیر از دلار خواهد فروخت. این کشور اخیرا اعلام کرده است که فروش نفت به چین با یوان را بررسی می کند.

چنین تصمیم هایی می تواند به جایگاه دلار به عنوان اصلی ترین ارز جهانی لطمه وارد سازد و از مقدار نفوذ آمریکا در تجارت جهانی و اعمال تحریم ها علیه دیگر کشورها بکاهد.

علاوه بر این کشورهای عربی و از جمله عربستان می توانند در تصمیم خود درباره خرید سلاح از آمریکا بازنگری کنند که همین امر به تجارت سلاح شرکت های اسلحه سازی آمریکایی زیان فراوانی وارد سازد. راهکار دیگر برای ریاض و دیگر کشورهای عربی صاردکننده انرژی می توانند سرمایه گذاری خود در آمریکا را کاهش دهند.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 18885

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =