آمریکا تحریم روسیه را نقض کرد

لابی انرژی در آمریکا سعی دارد کاخ سفید را متقاعد سازد به دلیل اورانیوم ارزان روسیه و اقمارش، مواد هسته ای را از ذیل تحریم های جدید علیه مسکو معاف کند.

به گزارش تحریریه، در حالیکه آمریکا یکی بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان از طریق فناوری های جدید شکست لایه های رسوبی است، برخلاف توصیه خود به دیگر کشورها حاضر نیست از تاسیسات هسته ای خود به هیچ عنوان دست بردارد.

یکی از بهانه های کاخ سفید علیه برنامه هسته ای  جمهوری اسلامی ایران  این است که تهران به دلیل داشتن نفت و گاز زیاد نیازی به انرژی هسته ای ندارد. اما این کشور خود در سال های اخیر به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل شده است و از هم اکنون برای صادرات انبوه گاز به اروپا به عنوان میوه حمله روسیه به اوکراین برنامه ریزی می کند.

در کمال تعجب صنعت انرژی هسته ای ایالات متحده در حال لابی کردن با کاخ سفید است تا با وجود تشدید درگیری ها در اوکراین، مجوز واردات اورانیوم از روسیه را دریافت و به خرید مواد اولیه از این کشور ادامه دهد. دو کارشناس اقتصادی تاکید دارند عرضه سوخت و انرژی ارزان به عنوان دلیلی مهم برای پایین نگه داشتن قیمت برق در آمریکا مطرح است.

خبر گزاری «رویترز» نوشت، ایالات متحده برای تامین حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته ای خود - حدود ۲۲.۸ میلیون پوند (۱۰.۳ میلیون کیلوگرم) در سال ۲۰۲۰ - به روسیه و متحدانش همچون قزاقستان و ازبکستان متکی است. بنا بر اعلام اداره اطلاعات انرژی و انجمن جهانی انرژی هسته ای، این نیروگاه ها حدود ۲۰ درصد از برق مورد نیاز کل ایالات متحده را تولید می کنند.

Exclusive: U.S. utilities push White House not to sanction Russian uranium  | Reuters

واشنگتن و متحدانش در هفته گذشته مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، زیرا نیروهای روسی به داخل قلمروی اوکراین وارد شده ‌اند. با این حال گویا تحریم‌های فوق فروش اورانیوم و تراکنش‌های مالی مرتبط را معاف می‌کند. 

بنگاه های مختلف آمریکا که در تولید انرژی هسته‌ای فعال هستند از جمله (Duke Energy Corp (DUK.N و Exelon Corp  در حال لابی کردن با کاخ سفید برای حفظ معافیت موضوع واردات اورانیوم از روسیه هستند.

این منابع گفتند که هدف لابی موسسه ملی انرژی NEI این است که اطمینان حاصل کند در آینده اورانیوم در تحریم های مرتبط با انرژی گرفتار نمی شود، به ویژه اینکه تلاش ها برای تحریم فروش نفت خام روسیه شدت گرفته است.

یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به حساسیت شرایط گفت: صنعت انرژی هسته‌ای ایالات متحده به اورانیوم ارزان روسیه معتاد شده است.

از طرف دیگر دولت بایدن هم قول داده است که تلاش کند هزینه انرژی آمریکا را پایین نگه دارد.

یکی از مقامات کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره لابی اورانیوم گفت: «ما به تمام درخواست‌های صنعت گوش می‌دهیم و همچنان به این کار ادامه می‌دهیم تا اقداماتی را برای پاسخگویی روسیه انجام دهیم».

در حال حاضر هیچ تولید یا فرآوری اورانیوم در خاک ایالات متحده وجود ندارد، اگرچه چندین شرکت گفته اند در صورت امضای قراردادهای طولانی مدت دولت با تولیدکنندگان انرژی هسته ای، مایلند تولید داخلی خود را از سر بگیرند. تگزاس و وایومینگ دارای ذخایر بزرگ اورانیوم هستند.

استرالیا و کانادا نیز دارای ذخایر زیادی از اورانیوم هستند و توانایی پردازش زیادی در آنجا و اروپا وجود دارد. اما روسیه و اقمار آن ارزان ترین تولیدکنندگان اورانیوم هستند.

تولید اورانیوم روسیه توسط روس اتم ( Rosatom) صورت می گیرد که یک شرکت دولتی است و توسط ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. این شرکت منبع درآمد مهمی برای کاخ کرملین است.

درحالی شرکت های آمریکایی به دنبال معافیت از تحریم هستند که سایر شرکت های برق در اروپا در جستجوی تامین کنندگانی به غیر از روسیه هستند. شرکت برق سوئدی Vattenfall AB هفته گذشته با اشاره به  بحران اوکراین اعلام کرد که خرید اورانیوم روسیه برای راکتورهای هسته‌ای خود را تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد کرد.

پایان/

۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =