نقش کارتل‌ها در تعیین خط‌مشی کاخ سفید

کارشناس مسائل آمریکا گفت: نتیجه نفوذ پول در سیستم سیاسی آمریکا این است که دغدغه اصلی سیاستمدار جذب پول و منافع شخصی است و در فرمایشات رهبری هم به آن اشاره شد که این کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند که با استفاده از منافع مالی خود جهت حرکت دولت‍ها را در آمریکا تعیین می‌کنند.

به گزارش تحریریه، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل درباره بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص مافیایی بودن رژیم آمریکا گفت: حکومت مافیایی به این معنی است که عده‌ای که هیچ اصل اخلاقی، اعتقادی و الزامی ندارند برای منافع شخصی خود هم به کشور خود و هم به طرف مقابل صدمه می‌زنند و اصالت پول در سیستم سیاسی آمریکا که توسط اساتید علوم سیاسی آمریکا پژوهش شده اینگونه است. درواقع پژوهش‌ها و آمار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد در انتخابات آمریکا فردی پیروزی می‌شود که از رقیب خود بیشتر هزینه کند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: نتیجه نفوذ پول در سیستم سیاسی آمریکا این است که دغدغه اصلی سیاستمدار جذب پول و منافع شخصی است و در فرمایشات رهبری هم به آن اشاره شد که کارتل‌ها و شرکت‌های بزرگ هستند که با استفاده از منافع مالی خود جهت حرکت دولتها را در آمریکا تعیین می‌کنند.

ایزدی گفت: در آمریکا فردی که در راس قدرت قرار می گیرد و در کنگره انتخاب می شود به دلیل منافع شخصی این گونه ارتباطات و کمک های مالی را می‌گیرد و در راستای اهداف کسانی که کمک مالی کرده‌اند اقدام می کند. بنابراین این حکومت به حکومت مافیایی تبدیل می شود که برای رسیدن به اهداف خود حاضر است کودتا، جنایت و کشتار به راه اندازد که نمونه آن کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ است که این اتفافات امروز هم نتیجه و متاثر آن کودتاست.

وی افزود: آمریکایی‌ها حکومت منتخب مردم اوکرین را سرنگون کردند و در نهایت با استفاده از انقلاب مخملی حکومت دست نشانده خود را سرکار آوردند. در نوامبر ۲۰۱۳ دولت منتخب مردم در اوکراین یک انتخاب بین یک بسته اقتصادی تجاری که اروپایی ها پیشنهاد کرده بودند و یک بسته اقتصادی تجاری که روسها پیشنهاد کرده بودند داشت که دولت وقت اوکراین هم مثل هر دولت دیگری که دنبال منافع ملی کشورش بود بسته روس ها را پذیرفت.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد:  به همین دلیل آمریکایی ها با سازمان‌های مردم نهادی که در اوکراین تاسیس شد به سمت سرنگونی دولت قانونی رفتند و کودتا کردند و بعد آن دولتی که سرکار آمد متاثر از نگاه راستگرای افراطی بود که خیلی از آنها نئونازی بودند و از این رو شروع به فشار بر  اقلیت روسی تبار کردند که  منجر به جنگ داخلی شد که ۱۴ هزارنفر هم کشته داد و بر اساس آمار سازمان ملل  ۸۰ درصد از این ۱۴ هزارنفر کشته روس بودند.

ایزدی گفت: چون دولت بعد از کودتا غربگرا بود می دانستند عضویت در ناتو به نفع اوکراین نیست اما با این حال به خاطر اینکه دست نشانده آمریکا بودند این بحث را مطرح کردند که این خود باعث ایجاد بحران اوکراین شد و این مورد نشان می دهد که چگونه آمریکایی ها بحران ایجاد می‌کنند و در واقع بحران را می‌سازند.

وی افزود: سال ۲۰۰۸ جورج بوش پسر اولین بار درخواست عضویت اوکراین در ناتو را مطرح کرد با این که براساس قوانین ناتو کشوری که درگیری داخلی داشته باشد نمی تواند عضو ناتو شود. دولت اوکراین خیلی راحت می‌توانست اعلام کند که عضویت در ناتو فعلا در دستور کار نیست اما این کار را تحت فشار آمریکا نکرد چرا که قرار بود یک بحرانی در اوکراین ایجاد شود که آمریکایی ها از آن سود ببرند بنابراین مشکلی که امروز در اوکراین وجود دارد، بانی اصلی آن آمریکا است.

ایزدی تاکید کرد: جریان غربگرا مشکلاتی را برای کشورهای خود ایجاد می‌کند که باید درس عبرت شود چرا که غربگراها مصداق بدبختی، جنگ و ایجاد مشکلات برای کشورها هستند. 

منبع: ایرنا

پایان/

۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
کد خبر: 17123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =