بانک و دستگاه‌های خودپرداز به پایان راه رسیدند

دیجیتالی و غیرحضوری شدن بسیاری از امور بانکی موجب شده است که شعب بانک و دستگاه های خودرپرداز به پایان راه خود نزدیک شوند.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «دیلی میل» نوشت، تحول در سیستم بانکی و دیجیتال شدن امور مالی و بانک ها، موجب شده است تا هزاران دستگاه خودپرداز (ATM) در سراسر استرالیا حذف شوند. تعداد زیادی از  شعب بانک‌ها نیز در سراسر استرالیا به سرعت بسته شده اند.

طبق داده‌های جدید، از آنجایی که بانک‌های استرالیا بر تراکنش‌های دیجیتال برای مشتریان تمرکز می‌کنند، دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانک‌ها در سراسر این کشور به سرعت حذف می‌شوند.

این تحلیل نشان داد که در سال‌های اخیر نزدیک به ۴۶۰ شعبه بانک در سراسر این کشور تعطیل شده‌اند. در سال ۲۰۲۰ هم حدود ۳۸۰۰ دستگاه خودپرداز که قبلاً فعال بودند، حذف شدند.

تنها در ایالت نیوساوت ولز استرالیا در سال اخیر ۱۴۰ بانک فروشگاهی کمتر شده و تقریباً ۳۰۰ خودپرداز در حومه شهر نیز جمع آوری شده اند. در ایالت ویکتوریا نیز داستان مشابهی رخ داده و در آن  ۱۲۰ شعبه بانک برای همیشه درهای خود را به روی مشتریان بسته اند.

«جولیا آنگریسانو» دبیر ملی اتحادیه بخش مالی، گفت: تعطیلی بانک ها تأثیر مخربی بر جوامع محلی دارد زیرا مشاغل از بین می روند، کسب و کار تحت تأثیر قرار می گیرند و یکی دیگر از خدمات محلی ناپدید می شوند.

آنگریسانو افزود که تعطیلی ها به شدت در مناطق غیرشهری و روستایی، بر شهروندان مسن تر ضربه وارد می کند.

History of Automatic Teller Machines or ATM

یکی دیگر از عوامل کلیدی برای بسته شدن شعب و کاهش دستگاه های خودپرداز این واقعیت است که بانک ها سود اندکی را از تراکنش های دیجیتال روزانه به دست می آورند.

شتاب حرکتی که استرالیا به سمت جامعه بدون پول نقد دارد، سود دستگاه ها را کم کرده زیرا کارمزدهای مشتری یا فروشنده برای بانکداری آنلاین پرداخت می شود.

در دنیای دیجیتال امروزی، تخمین زده می شود ۸۰ درصد استرالیایی ها ترجیح می دهند به صورت آنلاین کار بانکی خود را انجام دهند. اما ۲۰ درصد باقیمانده، یعنی معلولان یا کسانی که دانش دیجیتالی ندارند، سرگردان مانده اند.

در کل بانک مرکزی استرالیا اعلام کرده است که اکنون دارای ۸۷۵ شعبه بانک در سراسر کشور است که در مقایسه با ۱۱۳۴ شعبه در فوریه ۲۰۲۰ نشان از کاهش شدید شعب بانکداری سنتی است. تعداد دستگاه های خودپرداز این بانک ها نیز به بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کاهش یافته است حال آنکه در سال ۲۰۱۹ تعداد آن ها ۴۱۱۸ دستگاه خودپرداز فعال بود.

سال گذشته، «کات بری» رئیس توزیع ANZ عنوان داشت که بسته شدن شعب بانک ها نشانه ای از دگرگونی زمان است که تمرکز اصلی آن به سمت و سوی تراکنش های دیجیتال می باشد.

پایان/

۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 17153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =