تست تصادف خودرو، حق فراموش شده خریداران ایرانی

انحصاری بودن و سیاستگذاری های اشتباه چند دهه ای در بازار خودروی ایران یکی از مهمترین بی عدالتی ها در حق خریداران ایرانی یعنی نبود تست تصادفات را رقم زده است. در حالیکه خودروسازان داخلی چندان اهمیتی به ایمنی تولیداتشان در تصادفات نمی دهند در برخی کشورها تنها حدود ۳ درصد خودروهای تولیدی هرسال تست ایمنی نمی شوند.

به گزارش تحریریه، تارنمای موسسه «Consumer Reports» که به ارزیابی ایمنی خودروها در hمریکا می پردازد نوشت، برخی خودروها در ایالات متحده هرگز تست تصادف نمی شوند و مصرف کنندگان را در ابهام رها می کنند. معمولاً امتیازات تست تصادف شاسی‌ بلندهای بزرگ و خودروهای لوکس در دسترس عموم قرار نمی گیرد اما می توانید برخی بررسی ها را در مورد ایمنی این خودروها انجام دهید.

جگوار F-Pace، لندرور دیسکاوری و پورشه ماکان همگی شاسی بلندهای راحت با تزئینات و فناوری اضافی و لوکسی هستند. مصرف کنندگان می توانند به راحتی مصرف سوخت، زمان شتاب ۰ تا ۱۰۰ و ظرفیت بار این خودروها را با هم مقایسه کنند. اما وقتی صحبت از ایمنی به میان می‌آید، مصرف‌کنندگان در مورد اینکه مقاومت این خودروها در سناریوهای مختلف تصادف چگونه است اطلاعاتی ندارند. در واقع خریداران خودروها در تاریکی رها شده اند. دلیل آن است که این وسایل نقلیه هیچ رتبه بندی تست تصادف در دسترس عموم را ندارند.

طبق قانون، برای دریافت گواهینامه فروش، هر مدل جدید در ایالات متحده باید در داخل کشور تست تصادف شود تا از رعایت حداقل استانداردهای ایمنی فدرال اطمینان حاصل شود. اما امتیاز کسب شده لازم نیست در دسترس عموم قرار بگیرد.

تقریباً هر سال نیم میلیون خودروی سواری و شاسی بلند نو از سوی دو سازمان اصلی که ارزیابی‌های مستقل ایمنی را انجام می‌دهند، رتبه‌بندی تست تصادف دریافت نمی کنند. دو نهاد مجری عبارتند از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های فدرال (NHTSA)، که از سیستم رتبه‌بندی ستاره‌ای استفاده می‌کند، و موسسه زیر نظرصنعت بیمه (IIHS) که ایمنی بزرگراه ها و وسایل نقلیه را از ضعیف به خوب رتبه بندی می کند.

اکثر وسایل نقلیه بدون رتبه بندی، مدل های کم حجم، خودروهای اسپورت، وسایل نقلیه لوکس یا وانت های بزرگ هستند. هزینه این تست ها برای NHTSA و IIHS برای آزمایش همه وسایل نقلیه بسیار زیاد است، بنابراین انتخاب ها بر اساس حجم فروش خودرو و بودجه تست انجام می شود. برخی از مدل‌های آزمایش‌نشده جدید یا مدل های بازطراحی شده هم در نوبت ارزیابی هستند. حدود ۹۷ درصد از تمام وسایل نقلیه جدید فروخته شده توسط یک یا هر دو سازمان امتیاز تست دریافت می کنند.

A Jaguar F-Pace SUV.

«جیک فیشر» مدیر ارشد تست خودرو CR (موسسه Consumer Reports) می‌گوید: اگر وسیله نقلیه مورد نظر شما جدید است و هنوز رتبه‌بندی ندارد، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که تا زمان آزمایش آن صبر کنید و خرید را عقب بیندازید. او می‌گوید: «این یک دلیل خوب دیگر است تا سریع برای خرید اولین مدل جدید در نمایندگی عجله نکنید. علاوه بر این اگر صبر کنید می‌توانید نتایج را ببینید و خودرویی داشته باشید که احتمالاً قابل اعتمادتر است و با تخفیف بیشتری نیز همراه است.»

در حال حاضر، هیچ مدل جگوار، لندرور یا پورشه توسط NHTSA یا IIHS رتبه بندی نشده است. سال گذشته، این سه خودروساز تقریباً نیمی از وسایل نقلیه فروخته شده بدون رتبه بندی تست تصادف عمومی را تشکیل می دادند که تعداد آن ها به بیش از ۱۸۵ هزار وسیله نقلیه جدید در جاده های آمریکا می رسد.

در میان خودروهای بدون رتبه بندی، تعداد کمی مانند کادیلاک CT۶، کیا K۹۰۰ و سدان های لوکس BMW سری ۷، بوده است که تعداد فروشی کمتر از ۱۰۰۰۰ خودرو در سال دارند. همچنین NHTSA رتبه‌بندی تست تصادف برای هیچ خودروی تازه مازراتی یا آلفارومئو ندارد. اما موسسه بیمه ای IIHS سدان‌های آلفارومئو جولیا و مازراتی گیبلی را آزمایش کرده است که هر دو رتبه‌بندی خوبی برای قابلیت تصادف کسب کرده‌اند. در مقابل NHTSA هاچ بک فیات ۵۰۰L را آزمایش نکرد، اما IIHS این کار را انجام داد – و در تست جلوی سمت راننده امتیاز ضعیفی کسب کرد.

A Cadillac CT4, which has not yet been crash-tested by IIHS or NHTSA

CR تست تصادف انجام نمی‌دهد، اما برای محاسبه امتیاز کلی خود برای هر وسیله نقلیه‌، رتبه‌بندی‌های تست تصادف NHTSA و IIHS را در نظر می‌گیرد. در کنار این امتیازها مالکان نیز تجربیات خود در زمینه قابل اعتماد بودن و میزان رضایت از وسیله نقلیه خود را گزارش می‌دهند.

وسایل نقلیه بدون رتبه‌بندی عمومی تست تصادف بر همین اساس می‌توانند یک توصیه را از CR  دریافت کنند. BMW سری ۷ کنونی، هوندا کلیریتی، لکسوس GX، مزدا میاتا MX-۵، نیسان ۳۷۰Z، پورشه ۷۱۸ باکستر، پورشه کاین، پورشه ماکان و تویوتا سکویا و شورولت کوروت ۲۰۱۹ توصیه‌هایی را دریافت کردند.

پایان/

۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 17195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      چون ماشین گرونه و تعداد کمی تولید میشه کارخونه نمی‌خواد مثلا اصراف کنه