هشدار به متهمانی که مسبب ریخته شدن خون مردم در جاده ها هستند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس با پیگیری و تلاش لازم ممانعت کنند از ریختن خون جوانان و مردمی که جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند، جاده‌ها، راه‌های حادثه خیز و خودروهای بی کیفیت در شان این مردم نیست.

به گزارش تحریریه، محمدعلی محسنی بندپی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد معلولیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای گفت: هر ساله در آستانه نوروز شاهد مسافرت مردم به شهرهای مختلف کشور و شلوغی جاده‌ها هستیم، طبق آخرین آمار منتشر شده  پزشکی قانونی در تلفات جاده‌ای سال ١٤٠٠ و در مقایسه تطبیقی با جانباختگان و مجروحان ۱۰ماهه اول سال ۹۹ مشخص شد با رشد۱۱ درصدی در مرگ و میر و افزایش ۱۵ درصدی مجروحان مواجه بودیم.

معلولیت‌های ناشی از تصادفات هزینه سنگینی دارد

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: طبق آمار منتشر شده؛ ۱۲ هزار مرگ و میر جاده‌ای سال های ۹۹  و ۱۴۰۰ به ۱۴ هزار نفر رشد داشته و مجروحین از ۲۳۰ هزار نفر به ۲۷۰ هزار نفر رسیده‌اند، حدود۱۰ درصد از این ۲۷۰ هزار نفر دچار معلولیت شده که در سرشماری آن به ۲۷ هزار نفر می‌رسند، متولی اصلی معلولان سازمان بهزیستی است که متاسفانه حدود ۱۰ درصد از این معلولان دچار آسیب یا ضایعات نخاعی هستند با تمام این اعداد و ارقام به نتیجه می‌رسیم که  سالانه  حدود ۳ هزار نفر  قطع نخاعی داریم، قطع نخاع یعنی کسی که تمام عمر خود وابسته ویلچر، باندینگ یا باند شده به ویلچر است.

رئیس کمیته توانبخشی مجلس با اشاره به تبعات معلولیت یادآور شد: معلولیت بر دوش خانواده‌ها و نظام سلامت کشور هزینه سنگینی را دارد، طی جلسات بررسی بودجه  مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال جهت هزینه معلولان شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی قرار داده شد.

محسنی بندپی تاکید کرد: جاده، خودرو و راننده سه عاملی که منجر به رشد تلفات جاده‌ای در کشور می‌شوند تا چه زمانی مردم باید شاهد جانباختن عزیزان خود در نقاط حادثه خیز راهها باشند، وزیر راه و شهرسازی تا چه زمانی نسبت به جادههای پرتردد همچون کندوان، چالوس و تهران بی تفاوت خواهد بود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت و مجلس با پیگیری و تلاش لازم ممانعت کنند از ریختن خون جوانان و مردمی که جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند. جاده‌ها، راه‌های حادثه خیز و خودروهای بی کیفیت در شان این مردم نیست.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: از پلیس راهور که شبانه روز به ویژه در ایام نوروز تلاش گسترده‌ای دارند، کمال تشکر را داریم اما تا زمانیکه پیچ‌های مرگ آور جاده‌ها را رفع نکنیم و فکر اساسی برای تولیدات دو شرکت خودرو سازی کشور نداشته باشیم، بی شک شاهد کاهش تلفات نخواهیم بود.

تلنگر مجلس به خودرو سازان

محسنی بندپی ادامه داد: خودروسازی ما به واسطه حاکم بودن انحصار به جای پیشرفت، عقبگرد داشته است، زمانیکه رقابت در تولید نباشد اول تولید کنندگان در مرحله بعد مصرف کنندگان آن کالا متضرر خواهند شد. یکی از دلایل ورود مجلس به مسئله تلفات جاده‌ای بی کیفیتی خودروهای داخلی است. تلنگر مجلس به تولیدکنندگان خودروهای داخلی، اگر اقدامی نداشته باشند بی شک دَر وارادت این شرکت‌ها بسته و واردات خودرو افزایش می‌یابد.

نماینده مردم درمجلس یازدهم بیان کرد: رشد تصادفات جاده‌ای و افزایش مرگ و میر یک موضوع چند وجهی است که باید همه وجوه روی کار بیایند تا شاهد کاهش تلفات جاده‌ای و خسارات جبران ناپذیر آن باشیم.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 17589

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =