واردات خودرو نو و کارکرده می‌تواند بازار داخل را رقابتی کند

یک استاد دانشگاه گفت: در سال‌های اخیر به تجربه ثابت شده که تولیدات خودروسازان داخلی تامین‌کننده تقاضای بازار و همچنین تقاضای افراد برای خودروهای با قیمت مناسب و باکیفیت نیست و در این زمینه واردات خودرو هرچند به صورت محدود باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان روز چهارشنبه (یازدهم اسفندماه) در یک بازدید از پیش اعلام‌نشده از ایران‌خودرو، دستورهای مهمی در حوزه خودرو صادر کرد.

در این بازدید رئیس‌جمهوری ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

رئیس‌جمهور پس از بازدید از انبار خودروهای ایران‌خودرو، با حضور در خطوط تولید در جریان آخرین وضعیت تولید قرار گرفت و دستورهای در حوزه تأمین قطعات و ترخیص فوری خودروهای دپو شده در انبارهای ایران‌خودرو، افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال آینده، توقف تولید برخی خودروهای قدیمی و آغاز تولید چند خودروی جدید و با کیفیت، اجازه واردات منضبط و تحت نظارت از سال آینده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، شفاف‌سازی فرآیند قرعه‌کشی و رفع ابهام کامل برای مردم با نظارت دقیق وزارت صمت صادر کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، واردات خودروهای خارجی در محدوده قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار می‌تواند نسخه‌ای برای رهایی از وضع کنونی آشفته‌بازار خودرو در کوتاه‌مدت، تقابل با محصولات بی‌کیفیت تولیدکنندگان داخلی و تلنگری بر خودروسازان برای اصلاح اشکالات موجود باشد.

نیاز بازار خودرو به واردات

در زمینه دستور رئیس‌جمهور برای رفع موانع واردات خودرو، ابوالفضل خلخالی استاد مهندسی صنعت خودرو، اظهار داشت: باید نیاز بازار و تقاضا برای خودرو به صورت دقیق ارزیابی شود، زیرا نقل قول‌های مختلفی از سالیانه یک میلیون دستگاه تا ۱.۵ میلیون دستگاه و حتی ۲ میلیون دستگاه عنوان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران با تاکید بر اینکه باید نیاز دقیق بازار به خودرو استخراج شود، یادآور شد: البته میزان تقاضا تا حدودی به قدرت خرید مردم نیز وابسته است و به نظر می‌رسد با توجه به تقاضای کاذب فعلی بازار و تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای باید دست‌کم سالیانه ۱.۵ میلیون دستگاه را در نظر داشته باشیم.

خلخالی ادامه داد: پس از آن با توجه به توانمندی تولیدکنندگان داخلی خودرو، باید مابه‌التفاوت عرضه و تقاضا استخراج و در ادامه اجازه داده شود که در موضوع تنظیم بازار، واردات مجاز شمرده شود.

واردات خودروهای کارکرده

وی بیان‌داشت: واردات خودرو از خارج کشور چه در قالب خودروهای کارکرده و دست دوم و چه خودروهای نو می‌تواند بازار داخل را رقابتی و خودروسازان را به فکر اصلاح برنامه‌های تولیدی‌شان بیندازد.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: البته راهکار درست‌تر این است که به‌جای واردات بتوانیم سیاست‌گذاری‌های کلان و همچنین مدیریت صنعت خودرو را اصلاح کنیم و تولید داخل را به میزان تقاضا برسانیم؛ در عین حال واردات هرچند به صورت محدود می‌تواند محرکی برای اصلاح اشکالات مدیریت این صنعت و مدیریت کلان اقتصاد باشد.

منبع: ایرنا

پایان/

۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 17748

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =