آزادسازی واردات خودرو قطعی شد| رانت جدید چگونه توزیع می شود؟

آزادسازی واردات خودرو قطعی شده است و علیرغم وجود دو ابهام، باید منتظر اثر آن بر بازار و سطح قیمت ها بود.

به گزارش تحریریه، آزادسازی واردات خودرو با نهایی شدن لایحه بودجه 1401 در شورای نگهبان و تایید اصلاحات خودرویی مجلس شورای اسلامی قطعی شد و باید منتظر اثر آن بر بازار و سطح قیمت ها بود.

میز بازار تحریریه پیش بینی می کند که 30 تا 50 درصد کاهش قیمت در بازار اتفاق خواهد افتاد، اما نهایی شدن این رقم تا زمان ورود نخستین خودروهای مدل 2022 به کشور به طول می انجامد. 

پس از دو سوال کشمکش بین نهادهای مختلف، قرار است قانون برنامه ششم مبنی بر عدم ایجاد مانع غیرتعرفه ای اجرایی شده و در سال آینده شاهد ورود 70 هزار دستگاه خودرو سواری به کشور باشیم. 

با این حال ابهام هایی وجود دارد که به لایحه دولت و نظر وزیر صمت مبنی بر اجرای واردات طبق قانون گذشته باز می گردد. 

تا سال 1397 و با دستور مستقیم محمدرضا نعمت زاده وزیر صمت دولت یازدهم مبنی بر بیرون راندن اشخاص حقیقی از واردات خودرو، واردات به شرکت های مورد تایید دولت حسن روحانی سپرده شد.  در قانون مجلس این دستور نقض شده و همه افراد می توانند خودرو وارد کنند. از آنجا که قانون مجلس صراحت مشخص دارد و مقدم بر بخشنامه وزیر دولت حسن روحانی است، بنابراین همه افراد می توانند واردات خودرو انجام دهند و این رانت انحصاری برداشته می شود. 

نکته دیگر به تعداد خودروهای وارداتی باز می گردد. تا پیش از خرداد سال 1397 واردات محدودیت نداشت و به کشش بازار مربوط می شد، اما مجلس در بودجه سال 1401 تعداد مشخص 70 هزار دستگاه را ذکر کرده است که باز هم تداخل ایجاد می کند و معلوم نیست که این میزان چگونه بین متقاضیان واردات خودرو تقسیم می شود. آیا شاهد شکل گرفتن صف واردات و توزیع رانت خواهیم بود. سهمیه اشخاص حقیقی و حقوقی چگونه توزیع خواهد شد؟

پایان/

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر: 17550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =