ویراژ خودروهای بی کیفیت در جاده های حادثه خیز

عضو کمیسیون بهداشت و در مان مجلس شورای اسلامی گفت: اگرخودرو سازی اقدامی سازنده در جهت کیفیت محصولات خود نداشته باشد و انحصار ایجاد کرده را نشکند؛ بی شک تبعات سنگین‌تری هم وزن قیمت‌های نجومی محصولاتش را باید تحمل کند.

به گزارش تحریریه، علی اصغر باقرزاده نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش تلفات جاده‌ای در آستانه نوروز گفت: ایران یکی از رکورداران کشورهای جهان در تصافات جاده‌ای است که متاسفانه خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را برای مردم به همراه داشته است.

وی افزود: سازمان پزشکی قانونی کشور با استناد به گواهی‌های مرگ صادر شده در دو ماهه اول سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که در طی مدت مورد نظر، ۲۵۹۶ نفر در حوادث رانندگی در ایران، جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان حوادث رانندگی در مدت مشابه سال گذشته ۱۹۸۰ نفر بود که در مقایسه با رقم فعلی، ۳۱.۱ درصد رشد داشته است.

سناریوی تلخ برای مسافرت‌های جاده‌ای

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر این آمار را جدا از ارقام ببینیم و عمیق‌تر به ماجرا بنگریم، سه عامل اصلی جاده، خودرو و راننده سناریوی تلخ مسافرت‌های جاده‌ای هستند که در ایام نوروز بیشتر تکرار می‌شوند، آمار و ارقامی که دیگر صدای پلیس راهور را در آورده است. سه عنصر مذکور در سایه توجه رو به کاهش خواهد بود اما آیا همتی برای کاهش آنها وجود دارد؟  

نقاط حادثه خیز جاده‌ها عاملی برای رشد تصادفات

باقرزاده با اشاره به نقاط حادثه خیز جاده‌ها تصریح کرد: نمایندگان در قالب تذکر نقاط حادثه خیز استان‌های خود را در صحن علنی مطرح می‌کنند، جاده‌های خطرناک مختلفی در استان‌های گوناگون کشور وجود دارند که هر کدام تاکنون شاهد تعداد زیادی تصادف خطرناک و تلفات وحشتناکی بوده‌اند. تعدادی از آنها به جاده‌های مرگ شهرت دارند از جاده چالوس گرفته تا دیگر جاده‌های پرتردد کشور؛ چرا تاکنون وزارت راه و شهرسازی برنامه‌ای برای بهبود نقاط حادثه خیز انجام نداده است و هر روز شاهد اتفاقات تلخی در این جاده‌ها هستیم.

شهرتی از خودرو سازی ایران باقی نمانده است

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از صنعت خودرو سازی داخلی یادآور شد: بخشی از این تلفات جاده‌ای به عدم استاندارد خودروهای ایرانی باز می‌گردد، خودروسازانی که شاید در ۵۰ سال گذشته شهرت جهانی داشتند امروز به دلیل نداشتن کیفیت نه از شهرت گذشته آنها نامی باقی مانده نه از رضایت مشتریان، قیمت نجومی خودروها و همچنین عدم  استانداردهای لازم بسیاری از خانواده‌های ایرانی را عزادار کرده است. آیا چنین تولید ملی با قیمت نجومی که دارد در شأن ایرانیان است، تذکرات و هشدارهای متمادی مسئولان به قدری بی نتیجه بوده که امروز رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع واکنش نشان داده است؛ آیا قرار نیست شرکت‌های خودرو سازی اقدام مثمرثمری داشته باشند؟ قیمت دلاری این محصول داخلی هیچ سنخیتی با کیفیت خودرو ندارد.

رانندگانی که در لحظه جان چند نفر را می‌گیرند

باقرزاده ادامه داد: بخشی از حوداث تلخ جاده‌ای هم به فرهنگ رانندگان باز می‌گردد، رانندگانی که ادعا می کنند،به قدری مهارت رانندگی دارند که چشم بسته مسیر را طی کرده اما در لحظه جان چندین نفر را می‌گیرند، فرهنگی که باید از مدارس شروع می‌شد تا در سن ۱۸ سالگی قانونی شود، آیا چنین مهمی در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شده و از کودکی آموزش رانندگی را تقویت کرده‌ایم؟

انحصار خودرو سازی شکسته شود

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس ادامه داد: مجلس به تازگی به میزان افزایش قربانیان جاده‌ای ورود پیدا کرده است، زمانی که امیدی به بهبود تولیدات داخلی نداریم مجبور به واردات خودرو هستیم و اگر این تولید ملی اقدامی سازنده در جهت کیفیت محصولات خود نداشته باشد و  انحصار ایجاد کرده را نشکند؛ بی شک تبعات سنگین‌تری هموزن قیمت‌های نجومی محصولاتش را باید تحمل کند، در خصوص وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم باید توجه کند که این وزارتخانه عریض و طویل با تغییر سمت، اداره نمی‌شود.

باقرزاده در ادامه تصریح کرد: رانندگی یک هنر است خوشا به حال آموزش و پرورش کشوری که مهارت زندگی کردن را از مدارس آغاز کند، باید بپذیریم سهم آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی بسیار زیاد است اما متاسفانه در کشور ما این سهم اندک بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: در آستانه نوروز طی چند سال اخیر شاهد اتفاقات ناخوشایندی بودیم که کام بسیاری از خانواده‌ها به تبع بی توجهی‌هایی از قبیل حوادث چهارشنبه سوری تا تلفات جاده‌ای و مرگ و معلولیت تلخ شده است که هزینه سنگینی بر دوش خانواده و نظام سلامت جامعه گذاشته امیدواریم در کنار مراقبت از خود با رفتارهای پرخطر یک عمر پشیمانی بر خود و دیگران نداشته باشیم.

منبع: خانه ملت

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 17505

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =