همه درها به روی بایدن بسته است

بعد از بی محلی مقام های ارشد امارات و عربستان، تلاش کاخ سفید برای کاهش تنش با ونزوئلا و دور کردن مادورو از پوتین هم ناکام بوده است.

به گزارش تحریریه، یک سال قبل کمتر کسی باور می کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در به در  به مقام های کشورهای تولیدکننده نفت التماس کند تا رضایت بدهند که تولید نفت و گاز خود را به رغم تحریم های کاخ سفید افزایش دهند. 

حتی بسیاری اعتقاد دارند اکنون کاخ سفید حاضر است در قبال جلب نظر ایران برای ورود پرقدرت به بازار انرژی جهان امتیازهای غیرقابل باوری را به تهران عرضه کند. 

تنها هدف بایدن در هم شکستن مقاومت «ولادیمیر پوتین» و نابود کردن هر اهرمی است که باعث می شود وی اروپا و غرب را در زمینه انرژی تهدید کند.

بایدن برای تشدید فشارها بر مسکو و بی تاثیر شدن تهدیدهای نفتی و گازی روسیه سعی می کند با هر تولیدکننده  انرژی و حتی دشمنانش کنار بیاید تا مانع بهره برداری پوتین از شرایط شود.

روز گذشته پادشاهان عربستان و امارات از پاسخ دادن به تماس تلفنی بایدن خودداری کردند و اکنون به نظر می رسد مسیر دیپلماتیک واشنگتن به سمت کاراکاس هم به مانع برخورده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه خود نوشت که آمریکا برای قطع اتحاد مسکو و کاراکاس، سعی کرده است تا دیدارهای مستقیم دیپلماتیکی را با مقام های ارشد ونزوئلایی ترتیب دهد. دولت آمریکا فکر می کرد با وعده کاهش تحریم های نفتی ونزوئلا می تواند دولت مادورو را از متحد شرقی آن یعنی روسیه دور کند.

این نخستین دور مذاکرات میان ایالات متحده و ونزوئلا در سطح مقامات ارشد دو کشور است که پس از پنج سال برگزار می‌ شود. خبرگزاری فوق در مورد اهداف این دیدار نیز تصریح دارد که آمریکا قصد دارد روسیه را از متحدان خود جدا کند.

به نوشته رویترز کاخ سفید در دور نخست مذاکرات نتوانست توفیقی را کسب کند. زیرا تنش های چند ساله موجب شده است هر دو طرف در دیدار روز گذشته سعی کنند خواسته های حداکثری خود را مطرح کردند.

پایان/

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۲
کد خبر: 17272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =