توجیه WHO درمورد آزمایشگاه‌های ویروسی در اوکراین

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد اوکراین دارای آزمایشگاه هایی در زمینه تحقیقات بیماریهای خطرناک از جمله کووید۱۹ بوده است اما قبلا به این کشور توصیه کرده بود پاتوژن بیماری های خطرناک را نابود کند.

به گزارش تحریریه، سازمان جهانی بهداشت (WHO) می گوید به اوکراین توصیه کرده بود برای جلوگیری از گسترش بیماری‌ها، عوامل بیماری زا را در آزمایشگاه های بهداشتی خود نابود کند.

خبرگزاری «رویترز» نوشت سازمان جهانی بهداشت به اوکراین توصیه کرد پاتوژن های خطرناکی را که در آزمایشگاه های بهداشت عمومی این کشور نگهداری می شوند، نابود کند تا از هر گونه نشت احتمالی که باعث گسترش بیماری در بین مردم می شود، جلوگیری کند.

طبق این گزارش، اوکراین دارای آزمایشگاه های بهداشت عمومی است که در مورد چگونگی تاثیر بیماری های خطرناکی که هم حیوانات و هم انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، از جمله، کووید-۱۹ تحقیق می کنند. آزمایشگاه های اوکراین از سوی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت حمایت می شدند.

کارشناسان امنیت زیستی می گویند حمله روسیه به اوکراین و بمباران شهرهای آن خطر خروج پاتوژن های بیماری زا از آزمایشگاه ها را افزایش داده است.

سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سؤالات رویترز در مورد همکاری با اوکراین قبل و در جریان حمله روسیه در ایمیلی اعلام کرد که برای چندین سال با آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی اوکراین برای گسترش اقدامات امنیتی که به جلوگیری از انتشار تصادفی یا عمدی عوامل بیماری زا کمک می‌کند، همکاری کرده است.

سازمان جهانی بهداشت، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد، تصریح کرد که  همچنین به عنوان بخشی از وظیفه خود به وزارت بهداشت اوکراین و سایر نهادهای مسئول تاکید کرد که پاتوژن های خطرناک را برای جلوگیری از هرگونه نشت احتمالی از بین ببرند.

A logo is pictured at the WHO building in Geneva

WHO نگفته که چه زمانی این توصیه را ارائه کرده است و همچنین جزئیاتی در مورد انواع پاتوژن ها یا سموم موجود در آزمایشگاه های اوکراین ارائه نداد. این آژانس همچنین به سوالاتی در مورد اینکه آیا توصیه های آن رعایت شده است یا خیر پاسخ نداد.

از زمانی که روسیه شروع به انتقال نیروها به اوکراین کرد، قابلیت‌های آزمایشگاهی اوکراین در مرکز یک جنگ اطلاعاتی و رسانه ای غرب و شرق قرار گرفته است.

مقامات اوکراینی در کی‌یف و سفارتشان در واشنگتن به درخواست های رویترز برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

روسیه خواستار نشست ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل شد و در آن جلسه هم مدارکی را ارائه کرد. «ایزومی ناکامیتسو» نماینده عالی سازمان ملل در امور خلع سلاح، به شورای امنیت اعلام کرد که همچون همه کشورهای جهان، سازمان ملل از هیچ گونه برنامه تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین که به ممنوعیت بین المللی چنین تسلیحاتی ملحق شده است، آگاهی ندارد.

مقامات سازمان ملل همچنین گفته اند که WHO در همکاری با اوکراین از هیچ گونه فعالیتی در این کشور که معاهدات بین المللی از جمله سلاح های شیمیایی یا بیولوژیکی را نقض کند، آگاه نیست.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 17404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =