کرونا، دستبند مجازی دولت‌ها

دولت ها هنوز به بهانه سلامت و مقابله با کرونا، هر قانون استبدادی را برای کنترل شهروندان تحمیل می کنند.

به گزارش تحریریه، تجربه بیش از دوسال درگیری با ویروس کرونا نشان داد که تقریبا همه دولت های جهان به بهانه سلامت مردم کشورشان شدیدترین قوانین استبدادی را برای کنترل شهروندان به اجرا در می آورند. 

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت چین به بهانه شیوع دوباره ویروس کرونا حساب های زیادی را مسدود کرد اما پس از اعتراض سپرده گذاران، اجرای کدهای بهداشتی قرمز را متوقف کرد.

تعداد زیادی از سپرده گذاران چینی قصد داشتند در این هفته از سراسر چین به استان مرکزی هنان سفر کنند تا اعتراض خود را به مسدود بودن دو ماهه دسترسی به حداقل ۱۷۸ میلیون دلار سپرده خود اعلام کنند. این اقدام دولت پکن موجب شده بود شرکت ها نتوانند به کارگران دستمزدهایشان را پرداخت کنند.

گروه‌های حقوق بشر هشدار می دهند که دولت چین از زیرساخت‌های نظارتی گسترده کووید ۱۹ برای سرکوب مخالفان استفاده می کند.

انجام امور عادی زندگی در چین بدون کد سبز امکانپذیر نیست. بدون کد سبزی که به اپلیکیشن مخصوص گوشی هوشمند شهروندان ارسال می شود، افراد دسترسی خود به وسایل نقلیه عمومی و فضاهای شهری عمومی مانند رستوران ها و مراکز خرید و همچنین حق سفر در سراسر کشور را از دست می دهند.

اگرچه این اقدامات محدودساز که با عناوین کارت واکسن، ویزای کرونایی یا بارکد بهداشتی شناخته می شود اکنون به رویه ای عمومی در کشورهای جهان برای کنترل هر چه بیشتر شهروندان تبدیل شده است و تنها مختص چین نیست.

یک سپرده گذار چینی این اقدام دولت پکن را اینگونه توصیف کرد که«آنها به ما دستبند دیجیتال می زنند».

گفته می شود شمار حساب بیش از ۲۰۰ سپرده گذار به دلیل قرمز شدن کد سلامت آنها مسدود شده بود.

حتی حساب برخی بخش های حقوقی و شرکت هایی همچون بانک روستای یو ژو شین مین شنگ، بانک کشوری شانگکای هویمین و بانک جامعه ژچنگ هوانگ‌هوای، به دلیل داشتن کد قرمز و از میانه های آوریل گذشته غیرقابل برداشت شده بود.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 19838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدرضا طالبی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      3 0
      نه کرونا اینقدر که درباره اش وحشت آفرینی و هراس افکنی شد، خطرناک بود و نه راه مقابله با آن اینها بود!! یادتان هست که می گفتند شب ها ماشین بیرون نیاورید؟! انگار کرونا فقط شب ها کار می کند!! یا این که اگر تو واکسن نزنی، برای من خطرناک است!! در حالی که انتقال ویروس و جهش ویروس در بدن، هردو هم از طریق افراد واکسینه اتفاق می افتد و هم برای افراد غیرواکسینه. بگذریم که اول حرف از دو دوز واکسن بود و بعد سه و بعد و چهار و بعد هر سال و.... ایمنی ابتلا را کمتر از واکسن اعلام می کنند و خلاصه همه جوره حرف های غیرمنطقی در این دو سال شنیدیم. اصلاً چطور بعد مدت کوتاهی از ظهور ویروس کرونا واکسن ساخته شد؟! چطور اخیراً علم به این سرعت پیشرفت می کند و درباره واکسن و اثربخشی آن و درباره عوارض کرونا و میزان خطر سویه های جدیدِ پی دی پی، نظرات دقیق و قطعی می دهد؟! چرا سرطان ها را با همین پیشرفت خیره کننده درمان نمی کنید؟! هنوز دو سال از عرضه قدیمی ترین واکسن تأییدشده (فایزر) نگذشته و واکسن های دیگر که اصلاً تأییدیه دائمی ندارند و دو سال برای اثبات عدم وجود عوارض بلندمدت کافی نیست و ایمن بودن تزریق اثبات نشده.
    • ناهید وفابخش IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
      1 0
      کرونا بزرگترین دروغ دنیا و حقه و کلاهبرداری شیطان بزرگ آمریکاست . توطئه دولتها و رسانه ها علیه ملتهاست. بزرگترین مصیبت ها نادانی ست . مرگ بر صهیونیزم و ایادی صهیونیزم