اعتراف بیولوژیک آمریکا و مسئولیت جهانی

سکوت نهادهای نظارتی در قبال سلاح‌های بیولوژیک آمریکایی‌ها، آنها را به اینجا رسانده که امروز گستاخانه در قبال رسوایی آزمایشگاهای تولید و تقویت عوامل میکروبی در اوکراین هیچ پاسخی به افکار عمومی دنیا نمی‌دهند.

به گزارش تحریریه، بحران‌افزایی آمریکا و ناتو در اوکراین دو هفته است که اختلافات میان مسکو و کی‌یف را به عرصه نظامی کشانده و غرب نیز چنانچه اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد، با رفتار خود بر آتش جنگ می‌دمد.

«ویکتوریا نولاند» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاست‌گذاری، در جلسه استماع سنا طی سخنانی تامل‌برانگیز عنوان داشت: اوکراین دارای تاسیسات و امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است، ما نگران هستیم که نیروهای روسی سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند، بنابراین ما با اوکراینی‌ها در حال کار بر روی چگونگی جلوگیری از افتادن هر یک از مواد تحقیقاتی به دست نیروهای روسی هستیم.

او با ابراز نگرانی از دست‌یابی روسیه به این سلاح‌ها و نتایج تحقیقات بیولوژیک در حالی سعی کرد با روس‌هراسی بر خطرات بیولوژیکی که آمریکا در اوکراین علیه جهان ایجاد کرده سرپوش بگذارد که پیش از آن وزارت دفاع روسیه با انتشار مدارکی اعلام کرد که کی‌یف فورا دستور داده تا اثرات این آزمایشگاه‌ها پاک‌سازی شود.

درباره اعترافات نولاند چند نکته مهم وجود دارد:

نخست؛ پرونده اوکراین بار دیگر دوگانگی‌ معیارهای آمریکا درباره تهدیدات امنیت جهانی را آشکار ساخت. آمریکا در حالی از دست‌یابی امثال رژیم صهیونیستی به سلاح هسته‌ای حمایت نموده و رسما به اوکراین در ساخت سلاح‌های بیولوژیک و کشتار جمعی کمک می‌کند که سال‌هاست با دست‌یابی کشورهایی چون ایران به دانش صلح‌آمیز هسته‌ای مخالف است.

دوم؛ رفتار آمریکایی‌ها و پنهان‌کاری آنها در قبال تولید سلاح‌های بیولوژیک در اوکراین بار دیگر تهدیدات آشکار و پنهان آمریکا برای امنیت جهانی را آشکار ساخت. شاید اگر جنگ اوکراین در نمی‌گرفت و الزامی برای آمریکا پیش نمی‌آمد هرگز به فاجعه بیولوژیکی که در اوکراین در حال رقم زدن آن بودند، اعتراف نمی‌کرد.

اکنون سازمان ‌ها و نهادهای نظارتی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل، نهادهای حقوق بشری و... مسئول بازگشایی پرونده آمریکا و شفاف‌سازی در باب رفتارهای هسته‌ای، بیولوژیک، سلاح‌های کشتار جمعی ایالات متحده و هر آنچه که می‌تواند زمینه‌ساز تهدیدات این کشور علیه امنیت جهان باشد، هستند.

این تهدید زمانی آشکارتر می‌شود که آمریکا تنها کشوری است که استفاده از بمب هسته‌ای علیه ملت ژاپن را در کارنامه دارد، لذا نهادهای بین‌المللی موظف هستند تا پرونده‌ای برای بررسی چند دهه فعالیت هسته‌ای و بیولوژیک آمریکا بازگشایی نمایند تا مانع از تکرار فاجعه هیروشیما و ناکازاکی در جای دیگری از جهان شوند.

سکوت نهادهای نظارتی در قبال سلاح‌های بیولوژیک که آمریکایی‌ها بارها با محوریت صدام علیه ملت ایران و به صورت مستقیم در جنگ افغانستان و عراق و حتی در سوریه به کار گرفتند، آمریکا را به آنجا رسانده که امروز گستاخانه در قبال رسوایی آزمایشگاهای تولید و تقویت عوامل میکروبی در اوکراین هیچ پاسخی به افکار عمومی دنیا نمی‌دهد.

از سویی؛ اعترافات نولاند سندی است بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران که آمریکا و نظام سرمایه‌داری را ریشه و کانون بحران‌های جهانی می‌داند و خواستار اجماع سراسری برای مقابله با یکجانبه‌گرایی‌های بحران‌ساز آن است.

منبع: نورنیوز

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 17405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =