سازمان جهانی بهداشت به دنبال مانع زدایی از سقط جنین/ تسهیلات برای سقط جنین

سازمان جهانی بهداشت (WHO) به کشورها توصیه کرد سقط جنین را تا زمان تولد بدون محدودیت قانونی کنند و تسهیلات بیشتری را به این موضوع اختصاص دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «LifeNews» نوشت، سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد سقط جنین صادر کرد و از کشورها خواست تا انجام سقط جنین را بدون در نظر گرفتن محدودیت تا زمان تولد قانونی کنند و سقط‌های از راه دور را ترویج کنند.

دستورالعمل‌های WHO از نگاه برخی افراد افراطی است زیرا خواستار برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها برای سقط جنین، پایان دادن به الزامات این امر و آزادی عمل برای آن بدون حضور پزشک و بدون رضایت والدین، بدون دوره انتظار این اقدام صورت بگیرد و نوزادی کشته شود.

«کریگ لیسنر» سرپرست تحقیقات و سلامت جنسی و باروری در WHO اعتقاد دارد: توانایی سقط جنین ایمن بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی است. تقریباً هر مرگ و جراحتی که در نتیجه سقط جنین ناایمن ایجاد شود، کاملاً قابل پیشگیری است. به همین دلیل توصیه می شود زنان و دختران در صورت نیاز به خدمات سقط جنین و تنظیم خانواده دسترسی داشته باشند.

در یک بیانیه مطبوعاتی، این نهاد بین المللی ادعا دارد سقط جنین مراقبتی نجات دهنده است. با این حال، در گزارش خود بارها  اعتراف می کند که این ادعاها درست نیست. سازمان در چندین مورد در دستورالعمل‌ها به مرگ جنینی اشاره می‌کنند که در آن نوزاد متولد نشده را  یک انسان زنده و منحصربه‌فرد می داند.

بیانیه مطبوعاتی WHO «سقط جنین ناایمن» را رد می کند و ادعا می کند که سالانه ۳۹ هزار زن بر اثر آن می میرند؛ اما این یک اغراق است. طبق همین گزارش ۳۸۹۴۰ مورد تخمین بالایی است و تعداد مرگ و میر زنان در اثر سقط جنین احتمالاً بسیار کمتر و در حدود ۱۳۸۶۵ در سال باشد.

این نهاد برای حمایت از زنان، از سقط جنین های غیرقانونی و نامحدود در سراسر جهان حمایت می کند. به گفته سازمان جهانی بهداشت، سقط جنین زمانی «بسیار ایمن» است که دولت ها اجازه می دهند بدون محدودیت یا مقررات ایمنی انجام شوند.

در میان توصیه‌های «ایمنی» WHO از کشورها خواسته شده است تا الزامات برای انجام سقط جنین توسط پزشکان را حذف کنند و آن را به‌عنوان اشتراک ‌گذاری وظایف توسط طیف وسیع‌تری از کارکنان بهداشتی بدانند.  با اینحال چنینی توصیه ای جان زنان بیشتری را به خطر می اندازد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو نشان داد که سقط جنین‌هایی که توسط افراد غیرپزشک انجام می‌شود دو برابر بیشتر از پزشکان دارای مجوز، ممکن است عوارض داشته باشد.

سایر توصیه‌های WHO عبارتند از اطمینان از دسترسی به قرص‌های سقط جنین، به این معنی که زنان بیشتری بتوانند خدمات سقط جنین ایمن دریافت کنند. برای اولین بار، «پزشکی از راه دور» نیز توصیه شده است که به معنی آن است که زن هرگز مجبور نباشد شخصاً به پزشک یا سایر کارکنان پزشکی مراجعه کند بلکه در عوض، آنها با یک چت تلفنی یا ویدیویی امور را برنامه ریزی کنند و سپس داروهای سقط جنین برای وی پست شود. در صورت بروز عوارض اضطراری نیز هیچ معاینه و پزشکی در محل برای کمک وجود نخواهد داشت.

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۲ میلیون نوزاد متولد نشده در سراسر جهان سقط شدند، اما WHO در گزارش خود به این موضوع اشاره نکرد.

در بیانیه مطبوعاتی سازمان جهانی بهداشت هیچ اشاره ای به تلاش برای کاهش سقط جنین نشده است اما کاملاً برعکس، بارها بهبود دسترسی به سقط به عنوان هدف بیان شده است. به عبارت دیگر، سقط‌های بیشتر، «مرگ‌های جنینی» بیشتر موجب می شوند تا نوزادان متولد نشده بیشتری کشته شوند و مادران در معرض خطر قرار بگیرند.

پایان/

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 17427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      متن اصلی رو که سازمان بهداشت جهانی گفته بگذارید تا صحت مطلب اثبات بشه