واعظ آشتیانی: ترکیه مشغول خوش خدمتی به ناتو است/ شرایط برای صادرات به روسیه فراهم است

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: باید توجه داشته باشیم که امروز و در شرایطی که ترکیه مشغول خوش‌خدمتی به ناتو است، می‌توانیم صادرات قابل توجهی به روسیه داشته باشیم.

به گزارش تحریریه، جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند بر بسیاری از مناسبات سیاسی و حتی اقتصادی میان کشورها اثرگذار باشد؛ یکی از آنها سرنوشت مذاکرات است که مشخص نیست چه‌قدر به این جنگ مرتبط خواهد بود. از سوی دیگر مناسبات آینده روسیه و اروپا هم می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد.

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها می‌دانستند که روسیه به اوکراین اعلان جنگ خواهد کرد زیرا مقامات آمریکایی‌ و اروپایی زمینه تحریم روسیه را فراهم کرده بودند و شرایطی را ایجاد کردند که ناتو به مرزهای روسیه برسد و می‌دانستند روسیه این شرایط را تحمل نمی‌کند و نمی‌گذارد که ناتو پشت مرزهای مستقر شود. واقعیت این است که مسبب اصلی شرایطی که مشاهده می‌کنیم، اروپایی‌ها و به‌خصوص آمریکاست زیرا این آنها بودند که با شیطنت‌ها و تحریک‌های خود فضای بین‌المللی را در شرایط یک جنگ قرار دادند».

او ادامه داد: «آمریکا و اروپایی‌ها می‌خواهند از شرایط جنگ روسیه و اوکراین در مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌نوعی سوءاستفاده کنند و این مذاکرات را به تأخیر بیندازند اما حتما در این بین خود آنها لطمه خواهند دید. اروپا باید بداند که اگر بخواهد بیش از این با روسیه وارد چالش شود، روسیه گاز خود را به روی اورپا قطع می‌کند و حتما چنین شرایطی اروپا را با مشکل مهمی روبه‌رو می‌کند؛ البته که باید گفت که در این شرایط روسیه هم لطمه اقتصادی قابل توجهی می‌بیند زیرا بخشی از اقتصاد روسیه متکی به فروش گاز این کشور به اروپاست».

این فعال سیاسی درباره آنچه ایران در وضعیت کنونی می‌تواند در برنامه داشته باشد، بیان کرد: «اگر ما هوشمندی داشته باشیم، می‌توانیم از شرایط کنونی به نفع خودمان بهره ببریم. ایران به هیچ‌وجه نباید خود را مشتاق مذاکره نشان دهد و باید بدانیم که اروپایی‌ها و آمریکا بیش از ما به توافق نیاز دارند. ما باید توجه داشته باشیم که امروز و در شرایطی که ترکیه مشغول خوش‌خدمتی به ناتو است، می‌توانیم صادرات قابل توجهی به روسیه داشته باشیم. به یاد داریم که در زمان جنگ تحمیلی بین ایران و عراق، ترک‌ها بهره اقتصادی خود را بردند و صادراتشان را افزایش دادند. امروز مشابه آن شرایط برای ما ایجاد شده است و می‌توانیم بر صادرات به روسیه تمرکز داشته باشیم».

 واعظ آشتیانی در پایان گفت: «وام می‌گیرم از بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند ما تحت هر شرایطی جنگ را محکوم می‌دانیم اما غافل نباشیم که آمریکا زمینه این شرایط را ایجاد کرد. موضع ما با محور سخنان رهبر انقلاب، روشن است اما در عین حال می‌توانیم در زمینه اقتصادی هم اقدامات خود را داشته باشیم. به نظر من حتی توقف مذاکرات می‌تواند باعث گسترش ارتباطات اقتصادی ایران با روسیه شود. از آن سو هم اروپایی‌ها از سر ترس آنکه روسیه گازش را قطع کند، به ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین دارندگان گاز نظر ویژه‌ای دارند. اکنون بهترین شرایط برای ما وجود دارد و استفاده بهینه از این شرایط در گرو یک دیپلماسی همه‌جانبه با محوریت سیاست و اقتصاد است»

منبع: مثلث آنلاین

پایان/

۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 17433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      6 1
      اتفاقا ترکیه مثل مرد آزاده و مستقل عمل می کند و مثل مسئولین ما کشورش را مستعمره روسیه نکرده است گند زدید به شعار نه شرقی و نه غربی امام رحمه الله
      • Hashem IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
        1 5
        میشه یه مثال از بوقلمون صفت نبودن اردغان بزنی. تورفتارش با کدوم.کشور سیاست و حرف ثابتی زده.
    • ال IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      10 0
      اخه ایران میخواد صادرات کنه چه ربطی به رفتار ترکیه داره..راستی چه چیزی میخوان صادرات کنید..گندم.تخم مرغ..یا .تکنولوژی..ویا ماشین ساخت ایران خودرو.و سایپا....اخه ما چه چیزی واسه صادرات داریم...
    • علی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      2 0
      چهل سال است که شما فرصت ها را از دست دادید مثل نفت خزر که می‌بایست از ایران رد می شد تا از ترکیه و... مطمئن باشید که ابن بار نیز فرصت را از دست خواهید داد. فقط ماندم آیا از قصد اینکار را می کنید یا از کم هوشی و عدم بلوغ فکری سیاسی و اقتصادی شما باعث اینها میشود و یا شاید هم شما مامورین اطلاعاتی کشورهایی بیگانه هستید که در خدمت آنهایید تا کشور ایران مگر میشود ما که خط لوله گاز به پاکستان را که جندین دهه است ساختیم و هم مرز با پاکستان نیز هستیم نتونستیم این خط انتفال گاز را راه اندازی کنیم آنوقت روسها با پاکستان قرداد انتقال گاز را بستند که با این همه مسافت آنهم از کشور بی ثبات افغانستان عبور دهند آدم حیران و سرگردان میماند
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
      1 0
      از نظر تکنولوژی روسیه قادر به رقابت با غرب نیست بنابراین کالاهای روسی با تولدات غربی نمی توانند رقابت کنند. لذا روسیه با تفکر امپریالیست می خواهد این مسئله را حل کند اوکراین به خاطر آشنایی با تفکر روس ها وبرای جلوگیری از تجاوز روسیه واخلال استقلال وتمامیت ارضی ونیز حفاظت از دمکراسی تازه بدست آمده اش می خواست عضو ناتو شود. روسیه نمی خواهد کشورهایی که با دمکراسی اداره می شوند در دور وبرش بوجود بیایند زیرا این می تواند خود روسیه را هم به طرف دمکراسی متحول کند ومنافع گروه های مافیایی حاکم بر آن را با خطر مواجه سازد. ترکیه عضو ناتوست وباید قوانین آنرا رعایت کند این اسمش خوش رقصی نیست. گسترش روابط اقتصادی با روسیه جز فقر وعقب ماندگی عایدی برای ایران نداشته و عایدی نخواهد آورد.