شوخی دولت با کشاورزان با پوزخند آنها روبرو شد

شوخی دولت با کشاورزان پس از بلاهایی که هر ساله بر سر این قشر می آید، با پوزخند آنها روبرو شد.

به گزارش تحریریه، شوخی جدید دولت با کشاورزان پس از بلاهایی که هر ساله بر سر این قشر با قیمتگذای و واردات انبوه می آید، با پوزخند آنها روبرو شده است.

سرکوب قیمت محصولات کشاورزی با واردات و به بهانه تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده که به معنای نابود کردن تولیدکننده است، سیاست رایج در 32 سال اخیر بوده است که در آخرین مورد، دولت با واردات انبوه گوشت قرمز باعث شده است قیمت گوشت به حدود 150 هزار تومان برسد که تنها 5 برابر قیمت گوشت در سال 1392 است. یعنی تمام قیمت ها 10 برابر شده و قیمت محصول دامداران تنها 5 برابر افزایش یافته است که به معنای تلاش دولت برای نابود کردن این طبقه تولیدکننده مهم کشور است. بودجه دولت در این 8 سال بیش از 12 برابر شده است. 

حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی، درباره کاهش قیمت کودهای شیمیایی عنوان کرد: کاهش قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از 30 درصد تا 56 درصد متغیر است اما به طور میانگین 45 درصد کاهش قیمت خواهیم داشت که به نظر می رسد استقبال خوبی توسط کشاورزان داشته باشیم که این تغییر قیمت بر کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی و در نهایت بر سلامت جامعه موثر خواهد بود.

قیمت کود شیمیایی در حالت عادی کمتر از 5 درصد هزینه های کشاورزان را شامل می شود که عملا تاثیری بر درآمد آنها ندارد. اما سرکوب قیمت محصولات کشاورزان و گران خریدن از بازارهای جهانی با یارانه سنگین ارزی در قالب دلار 4200 تومانی معنایی جز نابود کردن درآمد کشاورزان ندارد و اقدامات عوامفریبانه ای مانند تخفیف در قیمت کود شیمایی که در بسیاری از کشورها به دلیل زیان وارد کردن به کیفیت خاک در حال جایگزین شدن با کودهای ارگانیک است، باید از طرف مجلس به عنوان نهاد ناظر بر دولت پیگیری شود. 

طبق ادعای رسولی، برنامه ریزی برای افزایش مصرف کودهای شیمیایی به دستور مستقیم ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی باز می گردد که در 8 ماه مسئولیت خود بر مرغ فروشی و سیب زمینی فروشی به وسیله دولت متمرکز شده و وزارت جهاد را به پاتوق مدیران اخراجی اصلاح طلب از شهرداری تهران تبدیل کرده است. 

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 17530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
      1 0
      من قیمت گوشت گوساله رو توی یه لیست برای 57 کشور دنیا دیدم تا 5 کشور بالای 10 دلار بقیه بین 7 تا 10 دلار بود با توجه به اینکه قیمت برا عرضه بین المللی بوده باید گرانتر از قیمت داخلی باشد در نتیجه با حساب دلار مصوب دولتی 23000 تومان ، 161000 تومان معادل 7 دلار ، قیمت 150000 برا تولید کننده مناسب بنظر میاد تو بازار 180000 میدن که میشه نزدیک 8 دلار باید دید مدیریت تولید چگونه است که حساب می کنن باید 400000 تومان بازار گوشت بدن تا تولید کننده ضرر نکند چون منطقی نیست.