رقابت‌پذیر شدن تولید با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها | گام مجلس یازدهم برای رونق تولید اشتغالزا

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس با اشاره به تلاش مجلس یازدهم برای پیش‌بینی منابع لازم جهت رونق تولید اشتغال‌زا، گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید مبتنی بر دانش یعنی اینکه شکاف بین دانش و اقتصاد و دانش و تولید را کم، ارتباط بین دانشگاه و اقتصاد را افزون و از ابداعات علوم نظری استفاده کنیم و تولید را ارتقا بخشیم اگر این امر محقق شود تولید ما قدرت رقابت پیدا می‌کنند بنابراین می توانیم سهم بیشتری از اقتصاد جهان را به دست آوریم.

به گزارش تحریریه، سیدشمس الدین حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 1401 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: طی یک دهه گذشته بنابه دلایل مختلف داخلی و خارجی تحریم، کرونا و سیاست‌گذاری‌های نامناسب در حوزه تولید و درآمد ملی پیشرفتی نداشته و درجا زدیم لذا مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته عناوینی درباره تولید برای سال‌ها انتخاب کردند بنابراین باید توجه کنیم که بحث محوری و کانونی ما تولید است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به سیاست‌های مختلف تقویت‌کننده تولید توجه شود، افزود: سال 1400 به نام مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید نامگذاری شد و شعار سال 1401 نیز«تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است بنابراین نباید شعارها را از هم جدا و گسسته ببینیم بلکه این شعارها پیوسته بوده و باید با هم دیده شوند.

وی اضافه کرد: همان گونه که در گذشته تولید کاربر و تولید سرمایه‌بر مطرح می‌شد، امروز اقتصادها با معیار دیگر مبنی بر دانش‌بر بودن یا دانش بنیان بودن طبقه بندی می‌شوند در واقع اینکه دانش چه قدر در تولید ملی نقش دارد، کلیدی شده است؛ حداقل در دو دهه گذشته به این موضوع توجه ویژه می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تاکید بر دانش در تولید و تاکید بر دانش در اقتصاد بحث جدیدی نیست و پیش از این نیز مطرح بوده اما امروز سهم و وزن دانش به مراتب بیشتر شده است، با استناد به شعر «درخت تو گربار دانش بگیرد به زیر آوری چرخ نیلوفری» از ناصر خسرو قبادیانی، ادامه داد: از لحاظ نظری و به نظر من در این شعر درخت، همان تولید است و اگر تولید دانش‌بر و دانش بنیان باشد، می‌تواند اقتصاد جهان را به زیر آورد.

حسینی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان حدود دو دهه پیش به اقتصاد وارد شده و امروز کشورها براساس آن دسته بندی می‌شوند، تصریح کرد: ایران در شتاب علمی و تولید دانش وضعیت خوبی دارد اما اقتصاد دانش بنیان با دانش بنیان بودن صرف به دست نمی‌آید به این معنا که یک شاخص دانش وجود دارد و یک شاخص اقتصاد دانش بنیان، در برخی از کشورها اقتصاد دانش بنیان به دلیل پایین بودن مولفه دانش، از سطح مناسبی برخوردار نیست اما ایران کشوری است که شاخص دانش آن بالا است اما شاخص اقتصاد دانش بنیان آن بالا نیست.

رقابت‌پذیر شدن تولید با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر تولید مبتنی بر دانش یعنی اینکه شکاف بین دانش و اقتصاد و دانش و تولید را کم، ارتباط بین دانشگاه و اقتصاد را افزون و از ابداعات علوم نظری استفاده کنیم و تولید را ارتقا بخشیم اگر این امر محقق شود تولید ما قدرت رقابت پیدا می‌کنند بنابراین می توانیم سهم بیشتری از اقتصاد جهان را به دست آوریم.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری تصریح کرد: یکی از مسائل کشور بالا بودن نرخ بیکاری و پایین بودن رشد اقتصادی و تولید است. همان‌گونه که باید تولید مبتنی بر دانش شود تا قدرت رقابت داشته باشد، بایستی بتواند مشکل بیکاری را نیز رفع کند.

حسینی با بیان اینکه رقابت پذیر بودن باید به یکی از ویژگی‌های تولید تبدیل شود که دانش بنیان شدن لازمه این موضوع است، افزود: رویکردهای تولید ملی باید به گونه ای باشد که اشتغال آفرین باشد و منجر به کاهش نرخ بیکاری شود.

اقدامات مجلس یازدهم در حوزه رفع مشکلات حوزه دانش بنیان‌ها

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در حوزه رفع مشکلات حوزه دانش بنیان‌ها، توضیح داد: مجلس یازدهم طرح جهش تولید دانش بنیان را تصویب کرد که امیدواریم پس از تائید هرچه سریعتر ابلاغ شود؛ این طرح امکانات و پشتیبانی‌های بسیار مناسبی برای تولید دانش بنیان‌ها فراهم می‌کند.

حسینی با بیان اینکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از دیگر اقدامات مجلس یازدهم در این حوزه بود، اجرای این مصوبه را عاملی موجب رونق تولید دانست و ادامه داد: مجلس یازدهم با اصلاح تبصره  18 لایحه بودجه 1400منابع مناسبی برای تولید اشتغال‌زا تصویب کرد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس افزود: تبصره 18 لایحه بودجه 1401 را نیز به گونه‌ای اصلاح کردیم که پشتیبانی و حمایت لازم از اشتغال و تولید اشتغال آفرین فراهم شود این تبصره ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای دولت سیزدهم ایجاد کرده و امیدوارم دولت سیزدهم با همت و اهتمام لازم از این ظرفیت‌ها استفاده کند و همه دست به دست هم دهیم تا رشد اقتصادی محقق و تولید رقابت پذیر شود.

منبع: خانه ملت

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 17554

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =