تصویب نهایی برنامه راهبردی سال ۱۴۰۱ وزارت اقتصاد متناسب با رویکرد های رئیس جمهور و دولت مردمی

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گزارشی به معاون اول رئیس جمهور، در تشریح عملکرد و ارائه گزارش سال 1400 این وزارتخانه، از تصویب نهایی برنامه راهبردی وزارت متبوع برای سال آینده متناسب با رویکرد های رئیس جمهور و دولت مردمی در شورای معاونین این وزارتخانه خبر داد.

به گزارش تحریریه، به نقل از شادا، دکتر سید احسان خاندوزی طی سخنانی در جلسه با دکتر "محمد مخبر دزفولی" که به جهت بازدید از خزانه داری کل کشور و دیدار با مدیران وزارت اقتصاد در آخرین روز کاری  سال 1400 به این وزارتخانه آمده بود؛ با ابراز خرسندی از حسن توجه وی به جهت حضور در جمع مدیران  این وزارتخانه در ایام پر ترافیک کاری دولت گفت: تمرکز ما در تدوین برنامه راهبردی سال 1401 بر این بود که راهبرد هایی بنویسیم که فقط برای کاغذ پر کردن نباشد و واقعا مبنای سنجش عملکرد هر کدام از سازمان های تابعه وزارت اقتصاد قرار گیرد.

خاندوزی افزود: نکته دوم هم این است که می خواستیم این برنامه راهبردی، وجه تمایزی نسبت به امور جاری و متعارفی باشد که شاید اگر این برنامه هم نبود، معاونت های ستادی و سازمان های زیرمجموعه وزارت اقتصاد، آنها را انجام می دادند اما ما می خواستیم، آنچه را تصویب و به عنوان وجه تمایز عنوان کنیم که بیشتر به
رویکرد های رئیس جمهور و دولت مردمی نزدیک است.

وزیر اقتصاد در تشریح عملکرد این وزارتخانه در راستای اجرایی نمودن برنامه ها و دستورات رئیس جمهور، از اعطای 200 هزار فقره تسهیلات بدون ضامن از سوی بانک های دولتی و بانک هایی که دولت در آنها سهام دارد، به متقاضیان تا پایان هفته گذشته خبر داد.

خاندوزی در ادامه وضعیت وزارت اقتصاد در حوزه خزانه داری الکترونیک و هوشمند، نسبت به سایر حوزه ها خیلی بهتر است و مکانیسم های سنتی به حداقل رسیده است، گفت: در سفر های استانی و در صحبت با مدیران کل استانی، آنها به شدت از انجام تقریباً همه کارها به وسیله سیستم الکترونیک، خوشحالند و می گویند اگر ما حتی اگر رسید یا سند کاغذی هم داشته باشیم، خزانه داری می گوید برو در سیستم، از طریق سامانه ثبت کن تا بررسی کنیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به قرار داشتن ایام پرفشار پایانی سال مالی 1400 و موعد تسویه حساب های دولت و خزانه داری و بودجه های جاری و عمرانی کشور، گفت: یک داشبورد خیلی روشن، دقیق و برخطی را دوستان طراحی کرده اند که گام خیلی مهمی درحوزه خزانه داری الکترونیک به شمار می آید.

خاندوزی تصریح کرد: سال های گذشته در روز های پایانی سال، راهرو ها و اتاق های خزانه داری کل، مملو از مراجعین دستگاه ها بود که دنبال دریافت تخصیص های سازمان برنامه بودند و خود ذیحسابان دستگاه ها و مسئولان دستگاه های اجرایی گاهی می گفتند ما نیمه های شب به اینجا می آمدیم که سریع تر در صف نوبت قرار بگیریم.

الحمدالله با اتفاقات خوبی که در حوزه خزانه داری الکترونیک رخ داده، موجب شده یکی از آرام ترین و منظم ترین سالها را در حوزه پرداختی داشته باشیم.

خاندوزی تدوین نقشه راه رشد غیر تورمی و سایر کارهای انجام گرفته توسط معاونت سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد، بویژه در  حوزه مجوز ها و تسهیل کسب و کار را از جمله اقداماتی عنوان کرد که امیدوار است، هم گره گشای فعالان اقتصادی و کارآفرینان و هم گامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه شناسایی فرار های مالیاتی، اتفاق بسیار خوبی افتاده است، گفت: در حال حاضر از تعداد نزدیک به 9 میلیون نفر از مؤدیان مالیاتی حقیقی و حقوقی در کشور، حدود  یک سوم، یعنی نزدیک به سه میلیون نفر، جزو فراریان مالیاتی هستند که امسال شناسایی شده اند.

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق مهمی است که ما تلاش کردیم به جای اینکه بار بر دوش کسانی باشد که به شکل سنتی و شفاف و روان، همیشه مالیات می دهند، به سمت فراریان مالیاتی برویم که انشاالله باید با تلاش بیشتر، باقیمانده این افراد را نیز در تور قانون قرار دهیم.

اعطای وام بدون ضامن به اقشار و طبقاتی که به تسهیلات بانکی دسترسی نداشته اند، بخشی دیگر از سخنان وزیر اقتصاد در حضور معاون اول رئیس جمهور بود که بنا بر اعلام وی، تا آخر وقت روز پنج شنبه، نزدیک به 200 هزار نفر موفق شده اند، طی فاصله ابتدای بهمن ماه تا کنون، بدون ارائه حتی یک ضامن، وام دریافت کنند.

خاندوزی در ادامه، وجود دستگاه های پوز بانکی بی صاحب و ساماندهی آنها را یک دغدغه برای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و معضلی چندین ساله خواند و اعلام کرد: خوشبختانه با ارتباط و همکاری خوب بانک مرکزی، تا امروز، به عنوان آخرین مهلت قانونی، شاهد شناسایی و یا "کنار گذاشته شدن" سه میلیون دستگاه پوز فاقد مشخصات بوده ایم و مابقی استفاده کنندگان از این دستگاه ها نیز، حداکثر تا پایان وقت اداری امروز فرصت معرفی خود را خواهند داشت.

وی گفت: انشاءالله سال 1401 را در شرایطی شروع می کنیم که دیگر دستگاه پوز فاقد هویت، بی صاحب و بدون اتصال به سامانه مؤدیان نخواهیم داشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حوزه مربوط به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی نیز اتفاقات خیلی خوبی افتاده است، اظهار داشت: بنا بر اعلام همکاران ما در هیئت عالی نظارت این سازمان که از طرف رئیس قوه قضاییه معرفی و با حکم وزیر اقتصاد منصوب می شوند، هم اکنون، نزدیک به 60 درصد انبار های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی کشور، خالی شده است و ما بقی هم انشاءالله با اجرایی شدن مصوبه ای که ما برای شخص جنابعالی (معاون اول رئیس جمهور) ارسال کرده ایم، به حداقل خواهند رسید.

خاندوزی در خصوص حوزه نظارت بر شبکه بانکی کشور و بویژه بانک های دولتی نیز اظهار داشت: وزارت اقتصاد یک دستورالعمل 12 بندی به هیئت مدیره های بانک های دولتی، ارسال کرده که هر شش ماه آن را پایش می کند تا از آن بی قاعدگی پیشین، با همکاری خود مدیران عامل بانک ها، رها شده و به سمت برنامه محوری و تحول گرایی و مردم محوری برویم.

در این جلسه خزانه دار کل کشور نیز با بیان اینکه حضور معاون اول رییس جمهور در خزانه داری کل کشور بی سابقه است و باعث شادی کارکنان شده، گزارشی از آخرین وضعیت دریافت ها و پرداخت های دولت ارائه کرد.

وی همچنین در خصوص خزانه داری الکترونیکی و هوشمند به ارائه گزارشی پرداخت و افزود: با الکترونیکی شدن این امور، شاهد جلوگیری از ناترازی مالی و برقراری انضباط مالی خواهیم بود.

پایان/

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 17537

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =