مایه افتخار اصولگرایان انجام شد! به سوی افتخار جدید

مایه افتخار اصولگرایان پس از یک سال و نیم کشمکش و بحث های ماقبل مساله ای به سرانجام رسید و انجام شد.

به گزارش تحریریه، تغییر ساعت رسمی کشور به صورت کشیده شدن یک ساعته به جلو به عنوان مایه افتخار اصولگرایان پس از یک سال کشمکش به سرانجام رسید و انجام شد تا ثابت شود نظام تصمیم گیری کشور در وضع اسفناکی به سر می برد و از حل مسائلی که 2 هفته زمان نیاز دارد؛ در مدت 2 سال؛ عاجز است!

از حدود 16 ماه پیش این مساله در دستورکار نمایندگان مترقی مجلس که گزاره های تکراری کشور را وحی منزل نمی دانند قرار گرفت، اما به یک باره در شب عید سال 1400 مشخص شد که فراموش کرده اند آنرا به قانون تبدیل کنند و مردم یک سال دیگر با جنگ اعصاب تغییر ساعت سر کردند!

در سال 1400 نیز به یک باره به آخر سال نزدیک شدیم و نمایندگان باز هم فراموش کرده بودند لایحه تثبیت ساعت را به صحن ببرند که در فشردگی آخر سال بالاخره این مهم انجام شد و پس از ناتوانی نمایندگان عوامفریب مجلس در تحمیق نمایندگان، در صحن علنی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارسال شد.

هنرنمایی شورای نگهبان کار ناتمام مجلس را تمام کرد و به یک باره اعلام شد شورای نگهبان با استناد به قانون اساسی آنرا رد کرده است که بهت و حیرت ناظران سیاسی را به دنبال داشت. و حتی علی مطهری نیز درباره آن موضع گرفت.

اما به یک باره طحان نظیف موضع متفاوتی گرفت که می تواند عقب نشینی تلویحی شورای نگهبان باشد، زیرا سخنگوی این شورا اعلام کرد که لایحه مجلس برای رفع ایراداتی برگشت زده شده است تا ابهام های آن برطرف شود. 

هم اکنون از حدود 200 کشور دنیا فقط 60 کشور تغییر ساعت را انجام می دهند که آمریکا و اتحادیه اروپا هم آنرا کنار گذاشته اند و سال 2022 آخرین سال تغییر ساعت در این کشورها است. در چنین شرایطی نهاد سیاست زده مرکز پژوهش ها در تحقیقی مدعی می شود تغییر ساعت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی است. یعنی مرکز پژوهش های مجلس که در دوران حاکمیت اصولگرایان به نهادی بی خاصیت و عقب افتاده تبدیل شده نمی تواند خود را از کلیشه های دوران نوربخش و عادلی رهانیده و با یک پدیده با منطق علمی برخورد نماید. 

تاکید این نهاد و برخی نمایندگان مجلس که هر گزاره ای که پیش پایشان گذاشته شود تا سالها در آن گیر می کنند بر مصرف انرژی که به هیچ وجه در بررسی زمان تغییر ساعت با آمار نشان داده نمی شود؛ مانند 2 فروردین 1401؛ و نادیده گرفتن انبوهی از مسائل دیگر نشان می دهد که اصولگرایان مجلس را به معنای واقعی کلمه از خاصیت انداخته اند. 

مقایسه منطق تحلیلی در ایران و آمریکا

برخلاف نمایندگان مجلس ایران که غیر از استدلال ثابت نشده محسن نوربخش و محمدحسین عادلی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در دوران رفسنجانی چیزی دیگر به عقلشان نمی رسد، و از انها عجیبتر ورود شورای نگهبان به یک مساله مدیریتی که کاری به شرع مقدس و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ندارد، در سنای آمریکا تحقیق جامعی بر روی آثار تغییر ساعت انجام شده است که نشان می دهد آثار مخربی بر سلامت و اقتصاد دارد. 

بررسی موضوع در آمریکا به نکات جالب توجهی رسیده است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که حرکت ساعت‌ها به سمت جلو در واقع مصرف برق را افزایش می‌دهد، زیرا مردم بعد از ظهرها زودتر شروع به استفاده از وسایل پر انرژی مانند تهویه مطبوع و کولرها می کنند.

از طرف دیگر برخی از محققان تغییر ساعت را عامل تعدادی از آسیب های اجتماعی، از جمله کاهش بهره وری و افزایش استرس سلامتی می دانند، زیرا بدن افراد هر بار مجبور است خود را با تغییر ساعت سازگار کند.

طبق گزارش نشریه آمریکایی فورچون، یک مطالعه دیگر؛ آمار افزایش اندک اما قابل توجهی را در آمار تصادفات جاده ای، نتیجه تغییر مداوم ساعت عنوان کرد زیرا ساعت از دست رفته خواب بر توانایی رانندگی افراد تأثیر می گذارد.

مطالعات دیگر هم وجود دارند که نشان می دهند میزان آسیب ها در محل کار و حتی حملات قلبی اندکی پس از تغییر ساعت به جلو در ایالات متحده افزایش می یابد.

گزارشی در سال ۲۰۱۷ از سوی موسسه JPMorgan Chase نشان داد که خریداران در حالت تغییر ساعت ۳.۵ درصد کمتر در فروشگاه ها خرج کردند.

بسیاری از دانشمندان علوم خواب حفظ یک زمان استاندارد برای روز را بیشتر از صرفه جویی در برق برای جامعه موثر و مفید می دانند زیرا روز طبیعی با ساعت طبیعی بدن راحت تر هماهنگ می شود.

نه در گزارش مرکز پژوهش های مجلس و نه در سخنان نمایندگان موافق تغییر ساعت و یا شورای نگهبان که این نهاد هم وارد بحث های فنی شده است(در موضوع واردات خودرو و حالا تغییر ساعت) استدلالی غیر از کلیشه های رد شده 30 سال پیش مشاهده نشد. 

سرانجام داستان تغییر ساعت را باید مایه افتخار اصولگرایان دانست. به خصوصی اینکه محمد مخبر فرمانده اقتصادی دولت حتی یک کلمه در این باره اظهارنظر نکرده و معلوم نیست که کلا در جریان موضوع هست یا خیر؟ باید دید افتخار جدید اصولگرایان چه سوژه جدیدی است!

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 17587

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =