مازراتی به جنگ "پورشه" و "بی ام‌ و" می رود + عکس

مازراتی با معرفی یک مدل جدید رقابتی جدی را با پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و و پورشه آغاز کرد.

به گزارش تحریریه، مازراتی هرگز نتوانسته به اندازه رقیبان آلمانی‌اش در بازار موفق باشد. این شرکت که اکنون بخشی از گروه خودروسازی استلانتیس است، حساب زیادی روی خودرو جدید خود بنام گریکاله باز کرده و امیدوار است موفقیت این ماشین بتواند گره مشکلات مالی کارخانه را باز کند.

گریکاله قرار بود سال گذشته به بازار بیاید، اما کارلوس تاوارس، مدیر استلانتیس رونمایی ماشین را عقب انداخت تا از کیفیت و کارایی آن مطمئن شود. این خودرو که در نسخه‌های مختلف بنزینی، هیبریدی و الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد، شاسی‌بلند کوچک‌تری است که پایین‌تر از مدل لوانته قرار می‌گیرد و برای رقابت با خودروهایی مثل پورشه ماکان، بی ام‌ و X۳ و جگوار F-Pace در نظر گرفته شده است.

MASERATI

مازراتی برای ساخت گریکاله از پلتفرم شاسی‌بلند آلفارومئو، عضو دیگر گروه استلانتیس استفاده کرده و هر دو ماشین در یک کارخانه تولید می‌شوند.

گریکاله در سه نسخه مختلف بنام‌های GT، مودنا و تروفئو به بازار عرضه می‌شود. دو نسخه اول از یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی خفیف استفاده می‌کنند اما درحالی‌که این موتور در مدل قوی‌تر مودنا ۳۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، در GT قدرت آن به ۳۰۰ اسب بخار کاهش میابد.

گشتاور هردو نسخه اما یکسان و برابر با ۴۵۰ نیوتن متر است. این پیشرانه ۲ لیتری به یک توربوشارژر سنتی به‌علاوه یک کمپرسور برقی و همین‌طور یک استارت ژنراتور و باطری ۴۸ ولتی مجهز است. نسخه GT ظرف ۵.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که نسخه مودنا به لطف ۳۰ اسب بخار قدرت بیشتر، این کار را کمی سریع‌تر در ۵.۴ ثانیه انجام می‌دهد اما حداکثر سرعت هردو نسخه یکسان و ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت این نسخه‌های چهار سیلندر نیز به‌صورت ترکیبی بین ۸.۷ تا ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

جذاب‌ترین و قوی‌ترین نسخه گریکاله مدل تروفئو است که به نسخه‌ای از پیشرانه ۳ لیتری V۶ توئین توربوی سوپراسپرت MC۲۰ مجهز شده است. قوی‌ترین مدل گریکاله ۵۳۰ اسب بخاری قدرت دارد. حداکثر سرعت این مدل ۲۸۵ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعتش ۳/۸ ثانیه اعلام شده است.

ماشین با خطوطی ساده طراحی شده و نمای جلوی آن به مدل MC۲۰، سوپراسپرت کارخانه شباهت زیادی دارد. در اتاق ماشین دو نمایشگر دیجیتال ۱۲/۳ اینچی و ۸/۸ اینچی قرار دارد که اکثر بخش‌های ماشین از طریق آنها کنترل می‌شود. مازراتی به تازگی اعلام کرده که از سال ۲۰۲۴ به بعد فقط ماشین‌های الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد. سال آینده قرار است مدل الکتریکی گرن‌توریزمو ساخته شود و تا سال ۲۰۲۵ مدل‌های الکتریکی سدان کواتروپورته و شاسی‌بلند بزرگ کارخانه به نام لوانته به بازار عرضه خواهد شد.

پایان/

۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 17766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =