لاف زدن خاندان بارزانی برای کمک به اروپا

لاف زدن خاندان بارزانی برای کمک به اتحادیه اروپا در جدال با روسیه را حتی مردم اقلیم کردستان هم باور نکردند.

به گزارش تحریریه، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در اظهاراتی عجیب در دبی اعلام کرد، این ظرفیت را دارد که حداقل بخشی از کمبود انرژی در اروپا را جبران کند و کردستان عراق به زودی به یک منبع مهم انرژی تبدیل خواهد شد.

بارزانی به صراحت اعلام کرد: اطمینان دارم که کردستان به زودی به منبع مهم انرژی برای تقاضای روزافزون جهان تبدیل خواهد شد. ما در آینده نزدیک به صادر کننده گاز به دیگر بخش‌های عراق، ترکیه و اروپا تبدیل خواهیم شد.

حجم مصرف گاز اروپا به گونه ای است که حتی قطر که برخلاف اقلیم کردستان مشکل دسترسی به دریا ندارد نیز از تامین آن عاجز است و لازم نیست وعده برای سرمایه گذاری در آینده بدهد و هم اکنون نیز در حال برداشت دهه ها سرمایه گذاری های خود به دلیل غفلت راهبردی ایران در میادین مشترک خلیج فارس است، اما مشکل در بزرگی رو به فزاینده بازار گاز جهان است که بدون روسیه و ایران لاینحل باقی می ماند. 

درونگان بودن منطقه اقلیم کردستان ظرفیت ژئوپلیتیک آنرا به شدت کاهش داده و ناگزیر از تعامل با دشمنان تاریخی خود مانند ترکیه کرده است که این پیوندها بر رابطه الیگارش ها و مقام های فاسد اقلیم با مقام های فاسد دولت اردوغان رویکردی زیرزمینی پیدا کرده است. 

علیرغم وعده های مسرور بارزانی که نمایش دمکراسی در اقلیم را هم رعایت نکرده و این منطقه را به حکومت پادشاهی و خانوادگی تبدیل کرده اند، دادگاه فدرال کشور عراق، قانون نفت و گاز را که صنعت نفت را در کردستان عراق تنظیم می‌کند، خلاف قانون اساسی تشخیص داد و از مقامات کردستان خواست که ذخایر نفت خام خود را تحویل دهند. بارزانی این اقدام را "بی عدالتی بزرگ" خوانده است.

اقلیم کردستان نه ظرفیت کافی برای جایگزین شدن با گاز اروپا را در اختیار دارد و نه اینکه چنین کاری در کوتاه مدت و میان مدت شدنی است و به انبوهی از توافق های بین المللی در کنار سرمایه گذاری های سنگین در حوزه های نفت و گاز نیاز دارد، و بدتر اینکه به راحتی در شرایط ناامنی خاصیت خود را از دست می دهد و بی اثر می شود. 

پایان/

۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =