ژئوپلیتیک نفت آمریکا را به تکاپو واداشت

کارشناسان اعتقاد دارند نفت و انرژی در چند سال آینده به مولفه ای ژئوپلیتیک تبدیل می شود و به همین دلیل آمریکا تلاش دارد برای داشتن نقش اول در این بازار، تولید نفت و گاز غیرمتعارف خود را به شدت افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، بحران اوکراین بار دیگر موضوع نفت و انرژی را به عنصری تاثیرگذار در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان تبدیل کرده است. به نظر می رسد در چند سال آینده به دلایل گوناگون بر اهمیت سوخت های فسیلی افزوده شود.

دولت آمریکا در تلاش است از این فرصت استفاده کند و تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد. آمریکا در چند سال گذشته با تشویق سرمایه گذاری در چاه های نفت شیل یا غیرمتعارف قادر شده بود که به بزرگتررین تولید کننده نفت در جهان تبدیل شود و نیاز به واردت نفت خام را از بین ببرد. اما با وقوع رکود اقتصادی و گرم شدن بحث های زیست محیطی این صنعت در آمریکا لطمات فراوانی دید.

اکنون «جو بایدن» سعی دارد به بهانه های سیاسی بار دیگر این عرصه فعال سازد. کاخ سفید برای صادرات انرژی به اروپا و دیگر مناطق جهانی و گرفتن جایگاه و بازار روسیه از طریق تولید و صادرات نفت خام و گاز مایع تلاش می کند.

پس از چند دهه آرامش نسبی، مسائل ژئوپلیتیکی و دوره  گذار انرژی در بازار خودنمایی خواهد کرد. اکنون در میان تحلیلگران کشورهای غربی این نگرانی وجود دارد که در چند سال آینده جهان شاهد احیای ژئوپلیتیک نفتی خواهد بود. علت آن است که با اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه و قطع عرضه گاز این کشور، قیمت نفت احتمالاً افزایش پیدا خواهد کرد. حتی هم‌اکنون رهبران کشورهای غربی از شهروندان خود می خواهند که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند تا آن ها بتوانند راه حلی را برای جبران کمبودها در میان مدت و بلندمدت پیدا کنند.

کشورهای اوپک پلاس از جمله روسیه و عربستان حاضر به افزایش تولید خود نیستند. نبود اطمینان به امضای توافق هسته ای با ایران، تنش در لیبی، انتخابات آتی ایالات متحده و بهبود شرایط اقتصادی پس از کووید-۱۹ موجبکاهش عرضه و  افزایش تقاضا برای انرژی می شود و همین امر نوسان بیشتر در قیمت نفت را به دنبال خواهد داشت.

Oil price falls below $70 per barrel, as OPEC urged to increase output -  Vanguard News

به همین دلیل است که ایالات متحده بر روی راه اندازی چاه های نفت شیل حساب ویژه ای باز کرده است. پیش بینی شده است که در سال ۲۰۲۳ تولید نفت شیل در ایالات متحده از رکورد پیشین خود گذر خواهد کرد. همچنین گفته می شود تا پایان سال ۲۰۲۲ نیز تولید نفت آمریکا از ۱۲ میلیون بشکه در روز فراتر می رود.

شرکت‌های نفتی ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تولید خود را کاهش دادند زیرا رکود اقتصاد جهانی باعث از بین رفتن تقاضا شده بود. هنوز با گذشت دو سال میزان عرضه و تقاضای نفت خام به سطح پیش از کرونا نرسیده است.

بنا بر آمار اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، این کشور در سال ۲۰۱۹ روزانه بیشتر از ۱۲.۲ میلیون بشکه نفت خام  تولید می کرد. سطح کنونی تولید نفت خام ایالات متحده در فوریه ۲۰۲۲ حدود ۱۱.۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

پیش بینی موسسات مالی و سرمایه گذاری جهان نشان می دهد تقاضای جهانی نفت پالایشگاه ها تا سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود خواهد رسید؛ این تقاضا تنها ۲ درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۷ خواهد بود. اما به نظر می رسد تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای نفت با کاهش ۳۹ درصدی مواجه شود. بیشتر این افت تقاضا به دلیل کاهش قابل توجه مصرف سوخت فسیلی در بخش حمل و نقل است. انتظار می رود تمرکز و تلاش بازارها بر تولید سوخت های پاک تر برای حمل و نقل در سال های بعد بیشتر شود.

پایان/

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵
کد خبر: 17494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =