۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
شکاف در ناتو

برخی کشورهای عضو ناتو عنوان کرده اند در موضوع بحران اوکراین مسیر خود را از واشنگتن جدا می کنند زیرا برای آن ها تامین انرژی و ثبات اقتصادی در داخل کشورشان اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Western Journal» نوشت، کشورهای عضو ناتو ممکن است در موضوع روسیه مسیر خود را از بایدن جدا کنند زیرا برای ان ها بحران انرژی و تشدید سرما اهمیت بیشتری دارد.

طبق این تحلیل، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه با اقدامات خود به صورت ناخواسته نشان داد که سازمان پیمان آمریکای شمالی یا ناتو تا چه اندازه بی فایده و ناکارامد است و تحریم های غرب علیه روسیه چقدر شکننده هستند.

رهبر ترکیه که کشوری از اعضای سازمان ناتو است و همزمان روابط خوبی را با روسیه و اوکراین دارد، عنوان داشته است اگرچه تجاوز روسیه را محکوم می کند اما تحریم هایی را که غرب و بایدن می خواهند، اعمال نمی کند زیرا این کار به صنعت و بخش انرژی کشورش آسیب می رساند و مهمتر آن که به مردم ترکیه صدمه وارد می کند.

خبرگزاری «رویترز» نیز در همین ارتباط نوشت، اردوغان چند روز قبل در جمع خبرنگاران پس از اجلاس ناتو گفت: ما تقریباً نیمی از گاز طبیعی مورد استفاده خود را از روسیه می خریم. جدای از این، ما در حال ساخت نیروگاه هسته ای خود با روسیه هستیم. ما نمی توانیم این مسائل را کنار بگذاریم.

وی تصریح کرد «بنابراین هیچ کاری نمی‌توان در اینجا انجام داد. ما باید حساسیت خود را روی این موضوع حفظ کنیم. اولاً من نمی توانم مردمم را در سرمای زمستان رها کنم. دوم، من نمی توانم صنعت خود را متوقف کنم. ما باید از اینها دفاع کنیم».

اساسا، اردوغان تاکید دارد که باید ترکیه را در اولویت قرار دهد و نخست نیازهای مردم خود را تامین کند.

به اعتقاد تحلیلگران این رویکرد عمل‌ گرایانه به شدت با واکنش‌های خود ویران‌گر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در تضاد است. واشنگتن با اعمال تحریم‌ های سخت بر روسیه برای آمریکایی‌ ها این نگرانی را به ارمغان آورد که تورم شدید و بحران فلج‌کننده زنجیره تامین و قیمت‌های سرسام آور گاز و بنزین برای وی در اولویت نیست زیرا با تصمیمات دولت بایدن قیمت ها هر روز افزایش می یابد، گویاکاخ سفید مردم آمریکا را فراموش کرده است.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر: 17799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قوقولی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      واسه چماق؛ اول کله چماق(غار باکینگهام) بعد دسته چماق(مردم آمریکا)؛چماق بدون کله؛به اندازه یک چوبدستی ارزش داره