ترکش های جنگ اوکراین بر پیکر اقتصاد روسیه و جهان

تحلیلگران مسائل اقتصادی پیش بینی می کنند بحران روسیه و اوکراین سبب افزایش قیمت جهانی کالا می شود و رشد اقتصاد جهانی در سال آینده کاهش یابد؛ همچنین تولید ناخالص داخلی در روسیه در سال ۲۰۲۲ با رکود ۹.۶ درصدی و در سال ۲۰۲۳ با رکود ۱.۵ درصدی روبرو خواهد شد.

به گزارش تحریریه روزنامه «الشرق الاوسط» وابسته به عربستان سعودی درباره پیامدهای جنگ اوکراین بر روی اقتصاد جهانی نوشت، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) می گوید جنگ اوکراین را که قیمت کالاهای اساسی را افزایش داده و آن را همچون تفنگی توصیف کرد که اقتصاد جهانی را هدف گرفته است. این جنگ اقتصاد کشورهای در حال توسعه را شوکه کرده و نگرانی ها نسبت به آغاز اعتراض های اجتماعی در سطح جهان را افزایش داده است. 

«ریبیکا گرینسپن» دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل «آنکتاد» گفت که هنوز کشورهای در حال توسعه برای رهایی از رکود اقتصادی مرتبط با کووید ۱۹ با سختی هایی روبرو هستند اما اکنون نیز این کشورها با پیامدهای جنگ اوکراین روبرو شده اند. 

به نوشته الشرق الاوسط، «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا هم هشدار داد که بحران روسیه و اوکراین سبب افزایش قیمت کالاها می شود. وی پیش بینی کرد که رشد جهانی توسعه در سال آینده کاهش یابد. به دلیل اوضاع اوکراین قیمت کالاهای اساسی افزایش خواهد یافت که مهمترین آنها نفت، گاز و بنزین است. 

How will Russia's invasion of Ukraine hit the global economy? | Financial  Times

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل هم به دلیل صادر نشدن تولیدات کشاورزی از اوکراین و روسیه نسبت به طوفان گرسنگی و فروپاشی نظام غذایی جهان هشدار داده و پیامدهای این موضوع را برای کشورهای فقیر سخت تر دانسته است. 

بر پایه گزارش آنکتاد، پیش بینی می شود روسیه در نتیجه تحریم ها با مشکلاتی روبرو شود که رکود ۷.۳ درصدی یکی از پیامدهای آن است. همچنین به نظر می رسد بخشی از اروپای غربی و مرکزی و جنوبی و جنوب شرق آسیا هم با رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کنند. 

به نوشته الشرق الاوسط، طبق نظرسنجی که «بلومبرگ» انجام داده است ۲۴ تحلیلگر مسائل اقتصادی پیش بینی کرده اند تولید ناخالص داخلی روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی با رکود ۹.۶ درصدی و در سال ۲۰۲۳ با رکود ۱.۵ درصدی روبرو شود. اقتصاد روسیه پیش از حمله به اوکراین،  برای دومین سال متولی در حال رشد بود اما اکنون در یک تغییر آشکار درباره چشم انداز اقتصاد این کشور پیش بینی می شود که تورم آن در سال جاری به ۲۰ درصد برسد.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 17816

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =