ریشه تورم در اقتصاد ایران با آمارهای جدید

ریشه تورم در اقتصاد ایران با توجه به این آمار به راحتی قابل فهم و تحلیل است.

به گزارش تحریریه، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که ۴ هزار و ۵۵۲ هزار میلیارد تومان سپرده در بانک‌های کشور وجود دارد که ماهانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سپرده جدید وارد بانک‌ها می‌شود. این رقم در سال گذشته ۳ هزار و ۱۶۷ هزار میلیارد تومانی بود که ۴۴ درصد افزایش یافته است.

دلیل حرکت منابع مالی مردم به سمت سپرده گذاری در بانک به رکود در بازارهای موازی علیرغم تورم بالا در اقتصاد کشور باز می گردد که مردم دارنده سپرده های خرد را ناامید کرده است. 

نرخ بهره بالای بانکی باعث می شود تا به این میزان سپرده صدها هزار میلیارد تومان بهره در سال خلق شده و سپس پرداخت شود که دلیل اصلی تورم ساختاری در اقتصاد ایران است و مشکل اصلی در بودجه دولت نیست. 

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 18040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 1
      دقیقا همینه چرا بانک‌ها سود ثابت میدن مگه در اسلام حرام نیست این عمل ؟ باید بانک‌ها صندوق سرمایه گذاری داشته باشن از محل سود خودشون سود بدن ممکن هم هست اصلا زیان بدن و سپرده گذار باید قبول کنه ،،، نه اینکه سود ثابت با چاپ پول به سپردهگذار بدن و هر چند سال یکبار شاهد افزایش قیمتها و تورم باشیم و درواقع هرچه سود دادن همونو پس بگیرن از سپرده گذار و مردم هم باید تاوانش بدن درواقع بازی بین سپرده گذار و بانک هست و مردم هم تاوان میدن این وسط
      • روح الله سیفی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
        3 0
        نگران نباشین، بانک‌ها همین الان هم از محل سرمایه‌گذاری سود می‌دن. بانک ها سود علی الحساب می‌دن؛ یعنی بر اساس عقد مضاربه اگر میزان سودشون از مقدار سود تعیین شده کمتر باشه، کمتر می‌تونن پرداخت کنن. هر اتفاقی میفته انگشت اتهام سریعاً می‌ره سمت بانک‌ها در حالی که قوانین مسخره بانکی، به بهانه بانک‌داری بدون ربا و اقتصاد دولتی عامل این وضعیته. بانک‌دار هم مثل بقیه مردم دنبال کسب و کار خودشه اگر “نظارت” های دولتی بذارن.