حرکت به عقب در شرکت های اقتصادی! قطار تغییر بانیان وضع موجود کی به ایستگاه ودجا می رسد؟

مدیریت غلط در برخی شرکت های زیرمجموعه ودجا باعث شده است تا شاهد سوالات فراوانی باشیم که باید پاسخ داده شوند.

به گزارش تحریریه، اوضاع نامناسب در زیرمجوعه های اقتصادی وزارت دفاع در دوران حسن روحانی، اجماعی قدرتمند ایجاد کرده بود که باید در دولت سیزدهم شاهد تغییراتی جدید باشیم، و انتصاب جانشین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و تشکیل قرارگاه اقتصادی این وزارتخانه در ماه‌های نخست نوید تغییرات گسترده و جابجایی مدیران باقی مانده از دولت روحانی را می داد که متاسفانه با اتفاقات اخیر و به خصوص در حوزه های اقتصادی ودجا، امید مدیران و فعالان حوزه دفاع به ناامیدی گراییده است.

طبق اطلاعات حاصل از برخی از مدیران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ابتدا نظر دولت آقای رئیسی بر انتخاب یکی از مدیران نظامی عالی رتبه از بدنه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است، اما ظاهراً نتوانستند هماهنگی لازم در این خصوص را شکل دهند.

در طول یک دهه گذشته ودجا در برخی زیرمجموعه های خود با چالش های گوناگون مواجه بوده است. نگاه سطحی به حوزه دفاع و تخصیص نیافتن بودجه‌های دفاعی ازسوی دولت ها از یک سو، و گماردن مدیران متوسط و کم تجربه در سازمان‌های نظیر سازمان هوافضا، سازمان صنایع دفاع و دیگر سازمان‌های تخصصی ودجا سبب شد تا بسیاری از پروژه‌های دفاعی کشور در وضعیت بلاتکلیف و روزمره بی نتیجه بماند. درحالیکه در تمام کشورهای دنیا برای تامین نیازهای مجموعه های دفاعی کشورشان سنگ تمام گذاشته و آنها را با بهانه های سطحی درباره فراگیر بودن دوران صلح در روابط بین الملل و ... در تنگنای امکانات قرار نمی دهند. نگاه غلط برخی دولت ها به مقوله دفاع و فضاسازی سنگین علیه نیروهای مسلح که مایه عزت کشور هستند در حمایت های منطقی که در همه کشورهای دنیا رایج است اثرگذار بوده و باعث تنگ نظری در اختصاص منابع مالی لازم به این مجموعه ها شده است. 

به طور مشخص؛ کاهش منابع مالی در دوران حسن روحانی به طور جدی اتفاق افتاد و کافیست به آمار پروژه ها و پرتاب های ناموفق ودجا به عنوان یگانه تامین کننده و سازنده حامل های فضایی نگاهی انداخته شود.

 کاهش ناباورانه تعداد پرتاب‌های موفق از یک سو و آسیب‌های شدید و جدی حوزه امنیت در این وزارتخانه مداقه و حمایت بالاتری را در دولت جدید نیاز داشت. کاهش نرخ پرتاب‌های موفق فضایی و دیگر پروژه های سازمان هوافضا تا آنجا ادامه داشته که نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علی‌رغم تضاد ماموریتی در حال حاضر از بهره بردار محصولات دفاعی حوزه موشکی و فضایی به کارفرمای درجه یک در این حوزه و پرتاب گر موفق ماهواره به فضا تبدیل شده است.

واگذاری غدیر

هدف ابتدایی از واگذاری مجموعه غدیر به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) جدا از حمایت از خانواده بزرگ و ارزشمند کارکنان نیروهای مسلح، استفاده حداکثری از توان مدیریتی و مهندسی نخبگان دفاعی کشور در حوزه های صنعت و اقتصاد بوده است.

 متأسفانه در دو سال پایانی دولت روحانی به ناگاه و با نزدیکی به پایان دولت گرایش شخص رئیس جمهور وقت به یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری که ناباورانه بعدها از سد شورای نگهبان قانون اساسی رد نشد، اما به یکباره نسبت به تغییر ریاست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح وقت و به تبع آن شرکت سرمایه گذاری غدیر اقدام شد.

در کوتاه زمانی، مدیرانی با سوابق عمدتاً سیاسی و سلایق مشخص که هیچگاه حضور درمجموعه های اقتصادی ذیل نهادهای دفاعی و امنیتی کشور را تخیل نمی‌کردند، شاهد انتصابات پی درپی در حوزه‌های پتروشیمی و فولاد مجموعه سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح شده اند. ظاهرا مدیرانی که در طول مدیریت خود سوابق سیاسی پررنگ تری نسبت به عملکرد اقتصادی داشتند به یکباره با پیگیری افراد ذی نفوذ مانند تاجگردون و غریب پور به مدیریت شرکت سرمایه گذاری غدیر و شستان، هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان، توسعه مکران، پتروشیمی های پردیس، بوشهر، کرمانشاه، شیراز، کیان و فولاد غدیر نیریز منصوب شدند.

آمار ابهام برانگیز فروش پتروشیمی ها

اخیراً در برخی از رسانه های اقتصادی نسبت به عملکرد ضعیف، تفاوت های فاحش قیمت محصولات مشابه صادراتی در یک مجموعه و تخفیفات دور از ذهن به بهانه های واهی در پتروشیمی های پردیس، شیراز و کرمانشاه سوالات متعددی را ایجاد کرده بود که باعث اعتراض سهامداران شپدیس هم شد و آنها تخفیف انجام شده را 14 هزار میلیارد تومان دانستند. 

نسبت فروش از قیمت جهانی بر حسب دلار در جدول زیر نمایش داده شده است.

در تازه ترین مورد، یک جوان گمنام و کم تجربه که از قضا داماد یکی از متنفذین و بلندپایگان ستاد کل نیروهای مسلح است کار را به آنجا رسانید که سید مجید هدایت با کوله‌باری از تجربه در حوزه‌های دفاعی و صنعتی(مدیرعاملی هیئت عامل سازمان گسترش و توسعه صنایع ایران؛ ایدرو) با مقاومت درباره رویه های غلط استعفا می کند و وزیر در کمال ناباوری و در نوعی هماهنگی با بقایای به جا مانده از مدیران دولت روحانی در ساتا و سرمایه گذاری غدیر در اندک زمانی با استعفای مدیرعامل شستان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز که منسوب خود وزیر هم بوده است، موافقت می نماید.

حواشی پررنگ مدیران سیاسی فوق الذکر تا آنجا پیش رفته است که سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی نهادهای نظارتی نیز به حواشی این مجموعه‌ها ورود کرده اند.

هر چند با جابجایی مدیر عامل هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان همگان منتظر تغییرات گسترده در مجموعه ساتا بودند، اما اصرار به یک انتصاب و قبول استعفای مدیرعامل شستان باعث سردرگمی های جدیدی شده است.

 حفظ مدیران اقتصادی بر جای مانده از دولت حسن روحانی که با اغراض سیاسی به سمت های کلیدی ریاست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و مدیریت عاملی شرکت سرمایه گذاری غدیر گماشته شده بودند و پذیرش سریع استعفاء یکی از معدود مدیران جدید ودجا که در دولت آیت الله رئیسی منصوب شده است گواه استیلا و چیرگی جریان اقتصادی دولت قبل و بی‌برنامگی دولت جدید است که خروجی آن در صورت عدم تغییر جدی، کاهش بهره وری در این مجموعه های مهم تولیدی خواهد شد.

پایان/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 18446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =