بنجل‌ساز فرانسوی در یک قدمی ورشکستگی

شرکت رنو که در کشور روسیه حضوری چشمگیر داشت با افت درآمد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ مواجه شده است.

به گزارش تحریریه، رنو به عنوان برندی اروپایی که در کشور روسیه حضوری چشمگیر داشت با افت درآمد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ مواجه شده است. این افت درآمد ناشی از جنگ اوکراین و مشکلات کمبود نیمه‌رساناها بوده است.

رنو که برندهای داچیا و لادا را نیز در اختیار دارد اظهار داشته است با افت ۲.۷ درصدی درآمدش روبرو شده است و رقم آن به ۹.۷۵ میلیارد یورو کاهش یافته است. اگر فعالیت‌های آوتوواز و رنو روسیه را کنار بگذاریم، درآمد این شرکت با افت ۱.۱ درصدی به ۸.۹ میلیارد یورو خواهد رسید. تیری پیتون مدیر مالی ارشد گروه رنو گفته است:

بازار خودرو شدیداً تحت تأثیر جنگ اوکراین، بحران کمبود نیمه‌رساناها و تورم قرار گرفته است

اما موسسه جی پی مورگان با اشاره به اینکه رنو سه‌ماهه اول خوبی را تجربه کرده است می‌گوید:

رنو به سیاست قیمت‌گذاری منطقی محصولاتش ادامه می‌دهد و نتایج سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ این شرکت نشان دهنده گامی دیگر در مسیری درست است

رنو با تأکید روی پیش‌بینی‌های گذشته خود اظهار داشته کمبود چیپ ها باعث کاهش تولید حدود ۳۰۰ هزار دستگاهی در سال جاری خواهد شد. البته این کاهش تولید اکثراً در نیمه اول سال رخ خواهد داد.

این خودروساز فرانسوی خاطرنشان می‌سازد پیش‌فروش محصولاتش با قدرت ادامه دارد و در پایان ماه مارس به بالاترین میزان فروش خود در طی ۱۵ سال اخیر دست یافته است. رنو همچنین می‌گوید فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی‌اش رشد ۱۳ درصدی داشته‌اند و این خودروها سهم ۳۶ درصدی از کل فروش را به خود اختصاص داده‌اند.

اما سرنوشت رنو در روسیه چه خواهد بود؟

رنو بیشترین حضور را در روسیه داشته است و این حضور از طریق شرکت آوتوواز بوده است که به تولید پرفروش‌ترین برند بازار روسیه یعنی لادا مشغول است. این کمپانی ماه پیش اعلام کرد به دنبال خروج از روسیه است اما هنوز جزئیات مربوط به تعطیلی کارخانه خود در مسکو را اعلام نکرده است. رنو چند روز پیش اظهار داشت در حال گفت‌وگو با آوتوواز است تا شرایط کارخانه خود در روسیه را مشخص کند. این شرکت می‌گوید گفت‌وگوها ادامه دارد و با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. گزارش سه‌ماهه اول رنو نشان داده است این خودروساز از جنگ اوکراین رنج می‌برد. پس از حمله روسیه به اوکراین ارزش سهام رنو بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

درآمد رنو از روسیه نیز با افت ۱۶ درصدی به ۹۰۰ میلیون یورو رسیده است و آوتوواز سهم ۵۲۷ میلیون یورویی از این مبلغ را داشته است. رنو تائید کرده است پیش‌بینی حاشیه سود عملیاتی حدود ۳ درصدی را برای سال جاری دارد و اواخر امسال اهداف و استراتژی‌های به‌روزتر خود را اعلام خواهد کرد. در سه‌ماهه منتهی به ۳۱ مارس، فروش جهانی رنو با رشد ۱۷ درصدی به ۵۵۲ هزار دستگاه رسیده است که کمترین میزان فروش سه‌ماهه از زمان بحران سال ۲۰۰۹ تاکنون است. این خودروساز در روسیه کاهش فروش ۳۴ درصدی داشته است. روسیه دومین بازار بزرگ رنو به حساب می‌آید.

منبع: پدال

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
کد خبر: 18478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجتبی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      شما شرکت رنو رو بعنوان بنجل ساز معرفی کردید و حتما شرکتهای خودروسازی ایرانی(ایران خودرو و سایپا) شرکتهای فوق مدرن در خودروسازی بحساب می ایند؟؟؟؟!!!!!!!! البته این دو شرکت در قیمت فروش لگنهای تولیدی ،شرکتهای لاکچری بحساب می ایند ولی نه در تکنولوژی...
    • مجید IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      خب اونجا ملت ایران ندارن که هر چی بسازن بتونن قالب کنن بره
    • غفار IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
      0 0
      من از این بنجلها می خوام بهتر از چینیهای اسباب بازیه