3 پراید بخرید در خلیج فارس غرق کنید، خودرو کولئوس وارد کنید!

با الزام صادرات خودرو، عملاً انحصار خودروسازان دو چندان خواهد شد و مردم نمی‌توانند شاهد واردات خودرو به کشور باشند

به گزارش تحریریه، به نقل از روزنامه ایران، قرار است واردات خودروهای خارجی، به شرط صادرات خودرو و قطعه از ایران باشد. اما سؤال این است که کدام خودرو و قطعه ایرانی در بازار جهانی راه دارد؟

خودروسازانی که از نیاز کشور 600 هزار دستگاه عقب هستند و محصولات‌شان به گونه‌ای نیست که بازار سایر کشورها به دنبال خودرو ایرانی باشند، چگونه می‌توان خودرو صادر کرد؟ از سویی کدام یک از قطعه‌سازان خودرو به زنجیره جهانی وصل هستند تا در صادرات قطعه، کاری انجام دهند؟ از این‌رو به نظر می‌رسد واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعات خودروی ایرانی، تنها به معنای زمینگیر کردن واردات و افزایش انحصار خودروسازان است. با توجه به اینکه واردات خودرو ملزم به صادرات خودرو و قطعه است، واردکنندگان خودرو، فعالان بازار و مردم دیگر به واردات خودرو و آرامش در این بازار خوشبین نیستند.

خودروسازان سهمی در بازار جهانی ندارند

محمدحسین میرکریمی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص واردات خودرو در سال‌جاری به «ایران»، گفت: «وقتی خودروسازان، با واردات خودرو مخالفتی ندارند و حتی از آن دفاع می‌کنند، مشخص است که این امر چالشی برای آنها ایجاد نخواهد کرد؛ خودروسازان خودشان می‌دانند که در بازار خارجی سهمی ندارند و حتی قطعات ایرانی در بازار جهانی سهم خاصی ندارد، لذا واردات خودرو به این شیوه شکست می‌خورد و روال گذشته در موضوع فروش خودرو ادامه پیدا خواهد کرد و چه بسا شرایط بدتر هم خواهد شد.»

صادرات و انحصار بیشتر خودروساز

او افزود: «ما دقیقاً کدام خودرو و قطعه ایرانی را می‌توانیم صادر کنیم؟ محصولات ما در برابر برندهای جهانی چه جایگاهی دارد؟ وقتی برای این سؤال‌ها پاسخی نیست معلوم است که واردات خودرو، امری محال خواهد شد. با قطعیت می‌توان گفت که واردات به شرط صادرات خودرو و قطعه انحصار خودروسازان را بیشتر خواهد کرد چرا که هم واردات و هم بازار داخل، به‌صورت کامل وابسته به دو شرکت خودروساز داخلی می‌شود.»

راه‌های صادرات و واردات خودرو

اگر قانونگذار واقعاً به‌دنبال آن است که بازار خودرو به آرامش برسد و انحصار خودروسازان کاهش پیدا کند، ضرورت دارد که شرط صادرات خودرو و قطعه برداشته شود. طی سال‌های اخیر فعالیت خودروسازان به گونه‌ای بوده است که مردم به شدت تحت فشار قرار گرفتند. جدا از افزایش قیمت که بیش از 500 درصد بوده، کیفیت هم تنزل پیدا کرده و در این بازار دلالی و واسطه‌گری به شدت تقویت شده است. از این‌رو تصمیم‌گیران و سیاستگذاران به جای شرط صادرات بهتر است که از نظر کمی به واردات خودرو نگاه کنند و محدودیت برای واردات بگذارند در این صورت حداقل چندهزار دستگاه خودرو خارجی وارد خواهد شد و تا حدودی التهاب بازار خودرو کاهش پیدا می‌کند. اگر قرار باشد شرط واردات، صادرات خودرو باشد، برخی‌ها پیشنهاد می‌کنند که ارزان‌ترین خودرو در بندرعباس یا سایر شهرها که امکان صادرات دارد، خریداری و در بندر مقصد اسقاط و خودرو خارجی به کشور وارد شود در چنین شرایطی خودرو خارجی با کمترین و بیشترین سود وارد می‌شود. این قبیل راهکارها در فضای مجازی هم دیده می‌شود. یکی از کاربرهای توئیتر نوشته بود رنو کولئوس 2018 در ایران 2.5 میلیارد تومان است و مدل 2022 در دوبی 600 میلیون تومان است. حال با شرایط وارداتی که قانونگذار گذاشته می‌توان 3 پراید خرید و در خلیج فارس غرق کرد، سپس خودرو کولئوس را وارد کنید، غرق کردن پراید و عوارض واردات حدود 1.8 میلیارد تومان می‌شود و حدود یک میلیارد تومان هم می‌توان سود کرد.

از ابتدا مخالف بودم

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز درباره شرط صادرات خودرو و قطعه که قانونگذار در ماده شماره 4 اصلاح بازار خودرو دیده است به «ایران»، گفت: «اسفندماه سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام، جلسه‌ای در خصوص ماده شماره 4 اصلاح بازار خودرو تشکیل شد؛ در آن جلسه همه موافق واردات خودرو بودند، اما من با واردات خودرو به شیوه‌ای که از آن صحبت می‌شد(واردات در برابر صادرات خودرو و قطعه) مخالفت کردم و حتی لطف‌اله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد که همه موافق واردات خودرو هستند به غیر از دبیر انجمن واردکنندگان خودرو.»

خودروسازان عقب‌تر از نیاز داخلی

او ادامه داد: «در آن جلسه هم تأکید کردم شیوه‌ای که در پیش گرفته شده، انحصار خودروسازان را بیشتر خواهد کرد و واردات محال می‌شود. وقتی خودروسازان نمی‌توانند نیاز داخلی که یک میلیون و 500 هزار دستگاه است را تأمین کنند و برای سال‌جاری رسیدن به عدد یاد شده هدف‌گذاری شده است چگونه می‌توان به صادرات خودرو و قطعه دل بست؟ لذا شرط صادرات عادلانه و منصفانه نیست و مردم ضرر خواهند کرد.» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: «وقتی ما امکان تأمین بازار خودمان را نداریم، علت اصرار بر صادرات چیست؟ آیا این امر به منزله سنگ‌اندازی بر واردات نیست؟ وقتی در کشور کالایی با کمبود مواجه می‌شود، سریعاً دولت صادرات آن را ممنوع می‌کند، نمونه این اتفاق را در فولاد، سیمان و... نیز دیده‌ایم حال با کمبود خودرو چرا صادرات هدف‌گذاری شده است؟ مگر ما چقدر صادرات خودرو داشته‌ایم و کدام کشورها را با این خودروهای قدیمی و تکنولوژی قدیمی فتح کردیم؟»

فقط 500 میلیون دلار صادرات

او تصریح کرد: «زمانی که صنعت خودرو در شرایط تحریمی بسر نمی‌برد و وضعیت کشور مناسب بود، در اوج صنعت خودرو موفق شدیم 500 میلیون دلار صادرات داشته باشیم، یعنی 10 الی 12 هزار خودرو صادر شد. ولی اکنون به نظر می‌رسد که صادرات، تنها با هدف گره زدن واردات بوده است.اگر این ماده اصلاح نشود عملاً قیمت خودروهای وارداتی هم چند برابر خواهد شد. خودرویی که اکنون 2 میلیارد تومان است، 3 میلیارد تومان می‌شود. با این عوارض و قیمت‌گذاری که گذاشته شده است قیمت هر خودرو به 60 هزار دلار می‌رسد و عملاً فضای فعالیت برای خودروسازان داخلی بازتر می‌شود.»

یک‌شبه صادرات اتفاق نخواهد افتاد

دادفر گفت: «صادرات و بازارگشایی به آسانی و راحتی نیست، نمی‌توان یک‌شبه وارد بازار سایر کشورها شد. صادرات، خودرو خوب و به‌روز، تکنولوژی و خدمات پس از فروش می‌خواهد، اگر این موارد وجود نداشته باشد حتی نمی‌توان به بازار کشورهای همسایه نفوذ کرد. این کشورها ترجیح می‌دهند به جای خرید خودرو ایرانی، خودرو کارکرده خارجی و برند خریداری کنند.»

چه قطعه خاصی تولید می‌کنند؟

او یادآور شد: «خودروسازان و قطعه‌سازان هر زمان که بخواهند می‌توانند خودرو و قطعه صادر کنند و هیچ مجموعه‌ای مانع آنها نمی‌شود. اگر صادراتی اتفاق نیفتاده به خاطر این است که محصولات تولیدی ما، مورد نیاز سایر کشورها نیست. مگر قطعه‌ساز ما کمک فنر بنز، چراغ تویوتا و گیربکس رنو تولید می‌کند که بتوان صادرات را به‌راحتی انجام داد؟ افراد قدرتمند و صاحب نفوذی روبه‌روی واردات خودرو ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند خودروهای خارجی وارد کشور شوند و این امر متأسفانه در اختیار وزیر صمت هم نیست. در نهایت باید گفت با مدل ترسیم شده نمی‌توان گره‌گشایی کرد و خودرو همچنان یک کالای دست‌نیافتنی خواهد بود.»

التهاب، صاحب بازار خودرو

هدف‌گذاری که برای سال 1401 خودروسازان صورت گرفته این است که یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های خودروساز در نهایت خوشبینی به تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسند و تا پایان سال‌جاری التهاب و تنش از بازار خودرو، دست نخواهد کشید. زمانی یک بازار می‌تواند به تعادل برسد که عرضه و تقاضا برابر باشد. وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد افزایش تولید و واردات بهترین راهکار است در غیر این صورت قیمت‌ها سیر صعودی خواهد داشت و روال گذشته تکرار می‌شود. به هر حال باید قبول کرد که خودروسازان ایرانی در آکواریوم بودند و نمی‌توانند در شرایط سخت کار و فعالیت داشته باشند و حتی در بازارهای جهانی نقش‌آفرین شوند، همانگونه که از یک ماهی در آکواریوم نمی‌توان انتظار داشت که در دریا زندگی کند.

بــــرش
موافقت مجمع تشخیص با واردات خودرو

عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرد، گفت: در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام که به منظور بررسی موضوع واردات خودرو تشکیل شده بود، حضور پیدا کردیم و درخصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو با اعضای مجمع بحث و تبادل نظر صورت گرفت؛ در نهایت پس از بحث و گفت‌وگو کلیات ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد. او بیان کرد: البته ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو برای بررسی جزئیات و رفع ایرادات احتمالی به کمیسیون‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. پیش از این شورای نگهبان به ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو ایراد گرفته بود که مجلس بر مصوبه خود اصرار کرد بنابراین برای تعیین تکلیف این موضوع، مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده بود. براساس ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو درصورت صادرات خودرو، خدمات خودرو و همچنین نیرومحرکه می‌توان خودرو وارد کرد.

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 18651

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 80
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 13
    • ی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      42 0
      این مصداق اون مردیه که گفت می‌خواهم مادرم را بفروشم گفتند زشت است این چه حرفیه میزنی .،گفت خب گرون میگم کسی نخره واردات خودرو هم همینجوریه یه شرایطی میدارم که نتونی
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      46 0
      رانت باند سرقت دزدی منافع مافیا ووووووووو در کشور ریشه کرده و همه را در اتش خود سوزانده و غرق می کند بسه دیگه دست بکشید، خدا را قبول ندارید این دنیا کارماست دار مکافات است ، بی وجدانها خسته شدیم ، لعنت به همه شما انشالله که نابود شوید درد بگیرید درد بی درمان حرام خوارها
      • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        33 3
        لعنت خدا بر مسعولین مملکت فقط ب فکر جیب خودشانن برا سیسمونی میرن ترکبه چرا از اجناس بی کیفیت ایران استفاده نمیکنن با قیمتهای نجومی ب مردم بدبخت فشار میارن ظهور امام زمان نزدیک شده بیاد خودش عدلو بر قرار کنه ایشالله
      • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
        0 0
        واقعاً عوامل رانت، ثروت و قدرت در همه جای مملکت بشدت نفوذ کردند به گونه ای که با فاصله انداختن بین مردم و نظام دیری نخواهد پایید که اگر چاره ای اندیشیده نشود موجودیت کشور و نظام به خطر خواهد افتاد. نمیدانم شخص رییس جمهور محترم که تردیدی در سلامت ایشان نیست با توجه به شعارهای انتخاباتی خود هیچ اقدامی در این خصوص نمی کند و اگر میکند چرا مردم را در جریان امر قرار نمیدهد
    • پویا IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      44 1
      مصطفی میرسلیم که خودش مدیر وشهامدار بزرگ چندین شرکت صنایع خودرویی و نیروی محرکه هست با این شرط و تحمیل آن به مجمع و مجلس و ملت خونخواری خودش را به اثبات رساند و باید جوابگوی داغدار کردن چندین ساله با ارابه های مرگ و قطعات بی کیفت تولیدی و انحصار قطعه و استسمار ملت باشد
      • حافظ IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        23 0
        مصطفی میر سلیم خدا به دلت داغ بزنه بااین شرایط قدرت خودروسازها چند برابر میشدو
    • علی از اسلام شهر IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      21 2
      خودروسازی عقب مانده
    • جعفری IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      11 0
      آقای دادفر ما حتی رضایت نداریم یک دستگاه خودرو بیکیفیت و۱۰۰۰درصد گران تولید بشود وبه ما تحمیل بشود ۶۰۰هزار ازنیاز کشور عقب هستید نیاز ما منظور هرچی دستتان اومد سرهم کنید بندازید به مردم باقیمت نجومی نیست
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
      36 0
      بجای واردات خودرو وصادرات لگنهای ایران خودرو وسایپا.بهترین راه کار اینه که مسولین عزیزونخبه کشور راصادرکنیم به کشورهای بزرگ صنعتی تا هم اونهابهره کافی ببرند هم ما خودرو درست حسابی بسازیم.والو
      • بینام IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        20 0
        دمت گرم درست گفتی. نمونش میرسلم هست رایگان میدم
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      42 1
      هیچی ندارم بگم واگذارتون میکنم به الله
      • بینام IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        13 11
        خوب گفتی ولی اگه می گفتی واگذار میکنم به ( خدا ) بهتر بود
    • حاج علی محمد آیین IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      20 0
      متاسفانه ما در کشور دچار یک اپیدمی خیانت هستیم ....که با ارایه نظرات بیهوده و خارج پسند تیشه به ریشه کشور و مردم می زنند ...ما در کشور مردم نان ندارند بخورند آقایان از خارج سفارش خودرو می گیرند ...بگذارید شرکت خارجی بدون واسطه ایرانی بیاید در کشور نمایندگی بزند ...تا قطعه ساز ما به جای خیانت واردات قطعه چینی تلاش کنه قطعه با کیفیت ایرانی بسازه و با خارجی رقابت کنه ...صنعت داخل را هم نابود نکنید ...دزدان نجومی را از کار برکنار و پولها را برگردانید ....یک تماس با شماره سایپا بگیرید ..ببینید چقدر اینها در جواب دادن هم به مردم ظلم و خیانت میکنند هم چپاول ....ای داد
      • مسعود IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        1 0
        این وضعیت فقط بدست انسان شجاع و مردمی وطن پرستی مثل احمدی‌نژاد درست میشه تمام ملت میدونن دو شرکت خودروساز دارن بیشترین ظلم رو در حق مردم بجا میارن و هیچ قدرتی حریفشون نیست پس این یه چیزو ثابت میکنه که تمام مسولان عزیز زیر چتر خائنین و سرمایه داران فاسد قرار گرفته اند. و هیچ امیدی نیست بجز همون که از کسی حمایت کنیم که قدرت و ثروت فاسدش نکرده و همیشه بدون ترس از ملت دفاع میکنه.
      • مهدی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
        4 0
        احسنت درود بر شما،واقعا حرف دل میلیونها ایرانی رو زدید
    • هاشم IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      17 0
      خودتان احمق هستید نه مردم ..مافیا شما را خریده تازه الان بیشتر به نفع خودروسازی شد که3
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      31 0
      خودروساز عرضه بازار وکیفیت داخلو نداره صادرات کیلو چنده
    • عبداله منابیه IR ۰۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      9 0
      کشورهای خارجی باید قبول کنند بشرطی که خودروهای ایرانی وارد کشورهاشون بشه و به هرقیمتی که ایران خواست بفروشه بزارن بفروشه و همینطور خورهای خارجی وارد ایران بشه باهر قیمتی که وارد کنندگان کشورهای خارجی خواستن در ایران بفروشند خداوکیل اون کافرهای خارجی بالاترین کلاس خودرو را به قیمت پراید و یا پژور به ما میفروشن وشاید واسه اونهایی که تا الان پیکان سوار میشن دلشون به درد بیاد و ماشین رایگان بهشون بدن اینجا خودروهاشون به راحتی فروش میره ولی در کشورهای خارجی کدام خارجی میاد پراید با قیمت بنز بخره ؟ اگر خارجیها سیاست داشته باشن تمام ایران بنز سوار میشن وبه تصورمسولین مثلا المانیها پراید سوار شن 😆
    • CA ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      9 0
      ایران خودرو و سایپا واقعا صادرات قطعه به اروپا دارند حالا به چه شکل ؟ یه مدت با دلار دولتی و رانت دولتی خودروی تریلی اف اچ وارد میکردند سپس سیستم ماهواره ای و دوربینها و ترمز اتوماتیک و یخچال و مایکرویو و خیلی از قطعات گران قیمتش را باز میکردند و با دلار آزاد به اروپا صادر میکردند و آمار صادرات به دولت میدادند و سودهای نجومی داشت
    • دق IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      12 0
      فقط میگم خدا لعنتتون کنه قیامت باید جواب خونهای ریخته شده توسط لگناتون رو بدید
      • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
        0 0
        چه قیامتی ،قیامت همین دنیاست ما کاری نمیتونیم بکنیم چسبیدیم به قیامت و اون دنیا آیا اروپائی ها و آمریکایی هاهم دنبال اون دنیا و قیامت هستن کشورهای عقب مانده با این جور کارها سرگرم هستن
    • محمد اصغری IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 0
      خدا به همه ما رحم کنه
    • لال IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      7 0
      نمیخاد وام فرزند آوری بدین این خودروهای بی کیفیت رو تولید نکنیدارابه های مرگ را دست خلق الله ندین ببینید جمعیت گله های نخواهند مرد ونسل جوان حفظ خواهد شد،مردم خوشحالند که وبا،سرخک و... ریشه کن شده ولی نسل خودرو ساز ریشه کن نشده تا شاهد مرگ بی رویه نباشیم
    • ابوالفضل IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      7 0
      مگر بر خودرو سازان و حامیانشان و مرگ بر دلالان و دستهای پشت پرده خودرو سازان مرگ بر آنها که انحصار خودرو را به این دو شرکت داده است برای بدبختی بیچارگی و کشتار مردم مظلوم و بیگناه ننگ به شرفتان
    • دکتر امینیان IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 0
      ای اقایان صاحبان زر و زور و تزویر( مافیای خودرو ایران), خودتان توجیه می کنید، یا مردم را، تنها چیزی که برای شما اهمیت ندارد، ایمنی و سلامت است، نه دین دارید، نه ایمان!! خداوند متعال شما را به راه راست هدایت کند،
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      9 0
      واقعا خجالت بکشید با این راهکاراتون سیر از گرسنه خبر نداره سواره از پیاده
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      8 0
      اپش زه بغل بزارین با یکدانه انتن اضافه صدرصد بازار جهانی دست ماست
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      5 0
      خدایا تا کی ما باید چوب زیاده خواهی و نادانی یک عده رو بخوریم؟!!
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      15 0
      این وسط مجمع تشخیص مصلحت نظام چه پوخی میخوره من نمی‌دونم. آخه تصمیم گیری در این زمینه تو حیطه وظایف این مجمع نیس البته در نظام جمهوری اسلامی ایران( کلا دامت برکاته) اینجور چیزا عادیه
    • علی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 0
      ایران بایستی برا صادراتش بره با خودرو سازان پر قدرت دنیا شریک بشه نه با چین تو سواری ، ام وی ام و لیفان و تو خودرو سنکین دافران و هوو بزنه !!! چرا با ولو .بنز و ماک پیمان نمی بنده !!!
    • راستگو IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      5 6
      مجلس انقلابی یه کاری بکنه
      • علی IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
        2 0
        دلت خوشه داداش کدوم دولت انقلابی اینها از ریشه از دم همه دزدن فقط تا میتونن دارن میبرن مملکتو غارت کردن
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      7 0
      خودروهای ما فقط بدرد ایران میخوره نه صادرات
    • بنده خدا IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 1
      اگه واردات خودرو ازاد بشه درامد حقوق بگیران اقازاده تو مونتاژکاری خودرو وطنی به خطر میفته
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      13 0
      ادم وقتی حرومزاده باشه جان و مال دیگران برای او اهمیتی نداره در کشور هم مافیای همه چیز داریم شکر و خودرو و گوشت و همه هم حرومزاده اند
    • حمید IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      آقایان خودشون خر تشریف دارن البته عذر خواهی میکنم به خر توهین میکنم اگر اجازه می دادن خر، پالان، نعل و افسار و جل خر صادر بشه شاید بشه درقبال این صادرات خودروی باکیفیت وارد کرد
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 0
      فقط واگذارتون کردیم به خدا بیوجدانها مردم رو بیچاره کردید با این قانون مزخرفتون
    • .سجاد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 0
      خدا لعنتتون کنه. اگر این خودرو ها را میشد صادر کرد که دگه نیازی به واردات نبود. خسته شدیم بخدا
    • سجاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      به شعور ملت توهین میکنن
    • الیاس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      کشور های دیگه ایلان ماسک دارن فدا کار. دارن خودرو ساز دارن ما هم خودرو هامون فقط ما رو پیر می‌کنه
    • زجر کشیده از خودروسازی ایران IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      4 0
      خوب اگر اینطوریه و خودروها و قطعاتشان مشتری خارجی دارد خودشان صادر کنند و بجای آن وارد کنند ویا در طی چندین سال این کار را کرده بودند چون فقط به منافع خودشان فکر میکنند ونه منافع ملی 😡😡😡😡😡😡😡
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      6 0
      خدا سزای کارتان را در این دنیا بدهد قاتلان کت وشلوار پوش ای خودروسازان ایرانی با لاشخورهای دورتون
    • ش IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 1
      خدا نگذره از همچین ادمهایی که به فکر جیب خودشون هستن نه به سلامت مردم
    • M.R IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      5 0
      این فاحش و مبرهن که هم تشخیص مصلحت و هم بدنه دولت دخیل در وضعیت موجود در بازار انحصاری خودرو بوده و هستند و خواهند بود.تا فساد در سطوح بالای این سیستم هست خودرو که چه عرض کنم اقتصاد لنگ میزنم ووو خودتون الکی سرگرم رسانه ای نکنید که چنین و چنان
    • مسعود IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 1
      باید به این مجلس خندید
    • محمد IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 0
      سلام جای تعجب است برای خیلی از مردم خودروسازان خودرو ندارن تحویل ملت بدن پول ملت پول میریزن بحساب بعد از ۹۰ روز خودرو تحویل می‌گیرند چجوری دارن که صادر کنند؟
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 2
      چرا ایرانیها آنقدر ناشکرند برید شکر خدا کنید ماشینهایی دارید که به خدا نزدیکترتون کرده با هر صدای ماشینتون دعا میکنید دوم ارزش پول هم رفته بالا توی چیبتون نمیمونه که باعث فصاد بشه درسته(حالا همچی پرداخت کارتی شده) شاید کارتت بسوزه چند بار بکشی با یک بار خالیش می‌کنند که نسوزه این مطلب پخش نمیشه یا ویرایش میشه
    • عشق IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 0
      سلام دوستان. تنها راه نخریدن آشغالهای ایرانیست... الان کافی یه نگاهی به وضعیت خودروی شاهین سایپا بندازید، وقتی مردم استقبال نمیکنند، حتی بدون قرعه کشی هم کسی نمیخره... شرکت سایپا داره التماس میکنه... تنها راه متحد شدنه...حداقل یه تظاهرات جلوی مجلس یا شرکت های آشغال ساز برگزار کنیم
    • محمد IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      واقعا فقط مردم رو خر میکنند و هیچ چیزی حالی شون نیست و این مردم نالایق هستند که این ماشینها را می خرند
    • علی IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      ای بابا هروقت اسم واردات میشه کسایی که سبیلشون چرب شده طرحهایی میدن که نتونیم واردات داشته باشیم الان تحقیق بشه چه کسایی این طرح دادن میفهمین رشوه تو ایران حرف اول میزنه مردم ناراضی باشن اهمیتی نداره خنده دار اینجاست استقلال ازادی پرایدهم اسلامی
    • بیژن IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      3 0
      سالی ۲۰تا۳۰هزار از هموطنان مان بخاطر ارابه مرگ تولید وطنی کشته میشن. از خدا میخواهم تقاص خون این عزیزان را تمام مسولین بی لیاقت پس بدهند
    • س IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      تنها راه نجات نخریدن هست و بس فقط نخرید همین
    • علیرضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      من هم اگر با هر فروش خودرو داخلی درصد زیادی وارد جیبم میشد واردات خودرو باکیفیت خارجی رو ممنوع میکردم
    • رمضان IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      2 0
      بچه ها یه پیشنهاد به مسعولین بدین به جای خودرو اسب صادر کنن مطمعنآ به تعداد واردات خودرو ازاسب های اصیل ترکمن وکردمان تو خارج خریدار پیدا میشه تازه خدمات پس از فروش نیز ندایم
    • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      من نمیدونم مشکل کشور فقط خودرو هست؟ یعنی فقط خودرو گرون شده. مثلا مسکن واجاره وحشت ناک نشده؟ برنج؟ گوشت؟ هزینه درمان ودارو؟ میوه؟ حبوبات؟ نان؟و به زودی بنزین. برادر من خواهرمن چرا تواین بازی داربد فریب می خورید. هبچ چیز گرون نشده به والله. فقط ارزش پولمون رو یکسری مال مردم خور خیانت کار به شدت پایین آوردن. خوب لبنیات وگوشت وتخم مرغ هم چند برابر شده سیب زمینی از سیب درختی گرون تر شده علت چیه؟ ملت ففط گیر دادن به ماشین. دولت مردای نامرد خاءن کارنابلد هم فقط دارن همه ی بیکفایتیاشون رو گردن خودرو ساز وقطعه سازو. کشاورز و دامدار و می اندازن درصورتی که اگر ارزش پول ملی ما در زمان حسن کلید ساز ملعون وخاءن به یک دهم رسید. چرا پاسخ گوی ملت ومجلس و شورای نگهبان نبود ونیست؟ ملت هوشیار باشید دارن منحرفتون میکنن تا دزدای اصلی کارخودشون روبکنن. مدیریت خودرو سازی ما کاملا دولتی هست مثل فوتبال ما. پس به خودرو ساز فوش ندید کس دیگه داره میگردونه این گردونه رو.
    • US ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      اگر مردم دست به دست میدادن و سراغ این تابوت مرک نمی‌رفت بخداکار درست میشد 0همگی می‌گوید باید وراد کنم اینها جلو گیری می‌کند یک جو غیرت
    • فرهاد IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      صنایع تولید خودرو و قطعات در کشور ما بسیار ارز بر هستند و حتی به فرض محال اگر صادراتی هم صورت بگیرد خیلی ارز آوری ندارد! از طرفی به علت پایین بودن تکنولوژی اساسا ارزش افزوده ای که ایجاد نمی گردد هیچ باید زیر بنای تمام شده فروخت! همانطور که در گذشته خودروهایی مانند سمند با قیمت بسیار پایین تر از داخل کشور در برخی کشورها به فروش می رفت!!!
    • محمد IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      ای تف به شرف نداشتتون
    • مردم IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      با یه حرف که ما مخالف نیستیم .عملا میگن ما مخالفیم .مثلا میگن ما به مردم در سال ۱۵۰۰ به هر ایرانی که متولد ۱۴۰۰ هست یک ملیارد میدهیم در صورت زنده بودن..
    • جواد IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      1 0
      مگر انقلاب اسلامی نمیخواستید ؟ همینه دیگه تحویل بگیرید
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      👌👍👍🌹🤲🤲🤲👌👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
    • محمد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      مگر قرار نبود خودرو در قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ برای قشر کارگر وارد شود تا پراید ارزان شود برای قشر مستضعف.اخ اگه ماشین لوکس بیارند دیگه معلومه دستهایی پشت پرده وجود دارد
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      در دورانی که متوسط عمر تکنولوژی در دنیا کمتر از شش ماه است و ما خودروهایی تولید میکنیم که تکنولوژی آن متعلق به سی سال پیش است صحبت از صادرات خود رو توهمی بیش نیست و سرکار گذاشتن مردم است
    • علی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
      0 0
      ینی خجالت میکشم سال ۲۰۲۲ هستم که دنیا دارن چی سوار میشن اینجا برا تیبا و پارس تو صف سر کله میشکنن وقتی مقایسه ایران با کره ادم میبینه سرش سوت میکشه ینی صنعتی که باهم شروع شده ببینید ما کجایم اونا کجا تا زمانی که ما ایرانی ها برا خودمون ارزش قائل نباشیم همینه با همین فرمون بریم جلو تا ۱۰ سال دیگه تیبا ۱۴۱۰ سوار شید که فقط زه بقل در نداره
    • حرف حق✔️ IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      بادورود، وقتیکة جنابان.....؟ومعلولین نظام ونیز رانت خوران بالا مقامی همچون... میرسلیم زریبانان عزت اله اکبری مهدی دادفر رئیس مجلس ان غلابی (خالیباف) وهیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت برجیب رانت خواران وأبرمافیائ لنگن سازان وجود فیزیکی ونظارتی بردو شرکتهای لنگ سازی دارن ،آش همان آش ست! وکاسة همان کاسة! چة بخواهیم! وچة نخواهیم! گرسنگی،تفرقة افکنی، گرانئ، انحصار، زورگوئی و....بی انداز و حکومت کن! همةماها سالهاست که با خواندن وگوش دادن بةچنین خزعبلاتی احمقانة مارو سرکار گذاشتن ودرکلام آخر سرکاریم!
    • سروش IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      خوردرو ایرانی تو افغانستان هم خریدار نداره چون خودرو ژاپنی سوار میشن هم از نظر ایمنی هم سوخت و هم قیمت بهتر از ایران هستش
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      😏 میگن مردم سالاری دینی. از مردم سالاریش ک ۸۵ میلیون نفر مخالف کاری باشن،بازم رژیم ب دلخواه خودش بر خلاف نظر مردم،کارش رو انجام میده. از دینی بودنشم ک کشور داره میره بسمت فاحشه خونه شدن،روزانه خانمهایی رو میبینیم ک برا پول،سوار ماشینای مدل بالا میشن و میرن برا تن فروشی،یا دختر پسرایی ک تو ملاء عام دارن با هم وَر میرن و از هم لب میگیرن،بانکا هم ک شدن مراکز نزول و فساد،پول بدون پشتیبانه چاپ میکنن و ارزش پول تو جیب مردم رو از بین میبرن و از مردم دزدی میکنن. بخاطر فقر،زاد و ولد کم شده،سیاستمدارای نابغه کشور،فروش کاندوم رو ممنوع میکنن. کالای داخل،آشغاله،شرط صادرات میذارن. ملت تو فضای مجازی ب ظلم معترض میشن،طرح صیانت میذارن. مدعی العموم شده مدعی الحکومه. مخم سوت میکشه،دکل نفتی خورده میشه،کانتینر طلا خارج میشه و ترکیه مصادره میکنه،اختلاس های نجومی،عدم شفافیت و پاسخگویی مجلس و رژیم،رانت و ...،امیدوارم اسرائیل تا ۲۵ سال آینده نابود بشه،اما با این کمر همتی ک ب نابودی کشور بستین،تا اون زمان،بعید میدونم ک ایران باشه ک نابودیشو ببینه. این طرض حکومت داری نیست. 😏😏 مدعی العَموووووووم.
    • رضا رحمانی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      با این تصمیم به خوبی نشان داده شد،تصمیم گیران کشور به معنای واقعی کلمه بی سواد هستند و علت عدم پیشرفت کشور هم همین آقایان پر ادعای نادان هستند ،از ابتدای انقلاب تا کنون دهها هزار نفر شهروند ایرانی در خودروهای بی کیفیت و غیر استاندارد ایران خودرو و سایپا جان خود را از دست داده اند و موجب داغدار شدن خانواده های بسیاری شده اند اما مسئولین هیچ گونه اعتنایی ندارند ،اگر یک هواپیما سقوط کند و ۳۰۰ نفر جان خود را از دست دهند بلافاصله تمامی مقامات کشور تسلیت می گویند و کلی جو سازی می کنند. اما هر روز هزاران نفر انسان بی گناه و شیعیان این کشور کشته می شوند ولی کسی اعتنا نمی کند و به نظر می رسد از این موضوع خوشحالند. ناوگان حمل و نقل نیز فرسوده و تحقیر آمیز است حتی حاضر نشدند خودروهای با کیفیت و به روز دنیا را وارد کنند و بدون تعرفه در اختیار رانندگان تاکسی قرار دهند و حداقل طبقات پایین جامعه که از این ناوگان استفاده می‌کنند این احساس عقب‌ماندگی را کمتر حس نمایند.بخدا قسم با تصمیمات صحیح می توان ظرف یکسال کشور را دگرگون کرد اما افسوس که مدیران لایه اول کشور اینکاره نیستند.
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      اخ چراباکلمات بازی مکنیدبگین به قیمت بالاتربایداشغال ملی روسواربشیدچون باواردات خودروکه خودروسازان بایدبه ضیعاتی خودروبفروشن اون هم با۱بخر۱۰تاببرتااخرعمرقطع رایگان واگه دوست داریدهرهفته بیاصفرشوببرزن وزیرصنعت هم روش
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      اخ خودمون انتخاب کردیم دیگه خریت ماچه ربطی به خداداره عقل داده دست پاهم داده دیگه وقتی من بیشورمیرم باخریدن خودروی ملی تاکیدبرخریت میکنم اگه کسی هم بایدجواب خون یاحماقتی روبده خودم هستم نهکس دیگه
    • h. sh IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      فساد همه را گرفته
    • محمد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      قرعه کشی خودرو، راهی بود برای بالا بردن قیمت خودرو. ۹۹ درصد آدم های که به نام خود یا اطرافیان خود ثبت نام می کنند، برای فروش و سود این کار را می کنند. تقاضای زیاد خودرو برای سود، بهانه داده دست خودرو ساز که هر ماه قیمت را بکشه بالا. یک پیام در بین پیام های موجود، دال بر راضی بودن مردم نیست! همه از شرایط موجود ناراضی آمد ولی مسئولین حاضر نیستند اینو بپذیرند.
    • حمید IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      پراید قاتل 200میلیون
    • .......... IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      مافیا خودتونین یعنی چون ایران خودرو و سایپا واس خودتونه واردات نمیکنین ای کاش روزی برسه که پستی و خاری شمارو ببینیم
    • ...... IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      شما اگه ماشینو وارد هم کنین برای اینکه ضرر نکنین قیمتشو انقد میبرین بالا که بازم پرایدو با قیمت ۲۰۰تومن بفروشین مثل بقیه ماشینای وارداتی
    • تیک تاک IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      مملکت اگه صاحب داشت ی روزه تکلیف خودرو قیمت خودرو را مشخص میکرد مهم اینه که نمیییخاند درستش کنن هنوز جیبشون جاداره.
    • حسین یوسف زاده US ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      0 0
      قیمت خودروی وارداتی با شرایط فوق بدین صورت محاسبه خواهد ، قیمت تمام شده خودروی وارد شده تا لب مرز به اضافه تعرفه واردات ، به اضافه قیمت سه عدد پراید نو و یک عدد فرسوده و باقی مخلفات سهم این و اون.
    • جاسم IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      بر شرفت درود شما حرفت حق و درست هست بخدا من تو قسمت نظرها یک خبر راجع به واردات خودرو نوشتم من هنوز از شرایط واردات که گذاشتن هیچ خبری ندارم ولی مردم من به عنوان یک کارگر ساده معدن به عنوان یک فرد عامی و کم سواد اعلام میکنم چنان شرطی میگذارند که عملا صرف به همین حلبی های داخل باشه که خریده بشن اما شما را به جان بچه هاتون قسم میدم نخرین بخدا من ۲۳ سال هست میخام بخرم و نخریدم چون جون زن و بچه هام عزیزن برام حالا انتخاب با شما
    • تحلیلگر IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      راهش همونه که ترکیه و مالزی و ویتنام و ... رفتند: چند برند مناسب خارجی را انتخاب کنید، باهاشون توافق کنید سرمایه و مدیریت بیارن و با آموزش و استفاده از نیروی کار ایرانی تولید کنند. اول به بازار داخل عرضه بشه، و مازادش را از طریق عوامل خودشون در خارج بفروشند!! شیرفهم شد؟!؟
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      0 0
      امیدواریم کسانیکه به خاطر منافع شخصی خود و هر انگیزه ای که غیر منافع مردم در بحث واردات خودرو و محروم کردن مردم را از داشتن خودروی خوب و باکیفیت وارداتی محروم کرده اند بحق امیرالمومنین خودش و خانواده اش که بخواهند از این راه به پول و ثروت برسند همگی به خاک سیاه بیفتند و به بیماری لاعلاج دچار بشوند . که خون مردم را تو شیشه کردند و هیچ کس هم زورش بهشون نمیرسد.