جنگ جاسوسی کاخ سفید و کرملین بالا گرفت

روزنامه مطرح آمریکایی مدعی شد جنگ اوکراین «ولادیمیر پوتین» را با بحران جاسوسی روبرو می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «وال استریت ژورنال» حمله روسیه به اوکراین را فرصت مغتنمی برای ایالات متحده توصیف کرد زیرا پس از حمله ارتش روسیه به این کشور، اتفاقی شبیه دوره شوروی رخ می دهد و سیا می تواند روس های زیادی را برای جاسوسی استخدام کند.

«داگلاس لندن» افسر سابق عملیاتی سازمان سیا و نویسنده کتاب «جاسوسی و هنر گمشده اطلاعات آمریکایی» در این گزارش آورده است: من ۳۴ سال را در سرویس مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گذراندم؛ مشاهده جنگ «ولادیمیر پوتین» در اوکراین از دور، علاوه بر غم و اندوه، احساس فرصت را در من ایجاد می کند.

جاسوسی یک تجارت غارتگرانه است. صدمات خودآزارانه پوتین تاثیرگذارتر از هر اقدامی است که غرب می توانست انجام دهد. این کار باعث می شود مردم روسیه نیز علیه پوتین تحریک شوند.

انتخاب‌های فاجعه‌ بار پوتین باعث می‌شود تا استراتژیست‌ های نظامی تجدید نظر کنند که کدام تاکتیک‌ ها می‌تواند از سوی نیروهای مسلح روسیه که بیش از حد ارزش‌ گذاری شده و عملکرد ضعیفی دارند، مورد استفاده قرار گیرد. کارشناسان سیاسی و اقتصاددانان در حال بازبینی در مورد ابزارهایی برای مجازات رفتارهای بدخواهانه هستند. سایرین یعنی چین هم باید به این نکته توجه داشته باشند.

Will Give Weapons to All Who Want to Defend Ukraine: President Zelenskyy  Amid Russian 'Invasion'

با اینحال اگر شغل شما پرورش جاسوس است، به گمان من شرایط خوبی ایجاد شده است.

عرفان روسی از بین رفته است. آقای پوتین ثابت کرده است که کشورش قدرت رو به زوالی است. کارشناسان اندکی به تمجید از درخشش زیرکی و استراتژی پوتین خواهند پرداخت. او ممکن است در طول دوران حرفه ای خود در KGB یک افسر عملیاتی توانا بوده باشد، اما به وضوح کلاس های خودآگاهی و ضد جاسوسی را از دست داده است. هرچه پیچ های امنیتی را بیشتر ببندد و پنجره روسیه رو به جهان را بپوشاند، احتمال بیشتری وجود دارد که افرادی که به ساختار آنها وابسته هستند، علیه او شوند.

احیای امپراتوری شوروی، همانطور که آقای پوتین می‌خواهد انجام دهد، همان نیروهایی را با خود به ارمغان می‌آورد که بسیاری از بهترین ماموران سیا پیمان ورشو را بر آن داشت تا علیه کرملین روی آورند. ماموران در سراسر بلوک شوروی اغلب تمایل مشابهی داشتند: وارد کردن هر آسیبی که می توانستند. آنها مبارزه را نه برای پول، بلکه برای تضعیف یک سیستم سمی آغاز کردند که نخبگان فاسد را غنی می کرد، رنج و رکود اقتصادی را به بار می آورد و گهگاه دنیا را به لبه پرتگاه می آورد.

برخی از عوامل روسی سیا آنقدر فداکار بودند که علیرغم سالها خدمت و خطر، حاضر نشدند از مبارزه دست بکشند و سرزمین خود را ترک کنند، حتی زمانی که در معرض خطر جدی قرار داشتند. یکی از مشهورترین آنها «آدولف جورجیویچ تولکاچف» بود. تولکاچف که با نام "جاسوس میلیارد دلاری" شناخته می شود، مهندس الکترونیک شوروی بود که اسنادی را در مورد سیستم های موشکی شوروی، هواپیماهای اویونیک و رادارهایی که توانایی های هوایی آن را تضعیف می کردند به غرب ارائه کرد.

دیگری سرلشکر «دیمیتری فئودوروویچ پولیاکوف» از اداره اطلاعات اصلی شوروی بود. در دسامبر ۱۹۸۰، ایالات متحده از اطلاعات سرهنگ ریشارد کوکلینسکی، افسر ارشد ستاد کل لهستان و یک مامور سیا، برای افشای نقشه های شوروی برای حمله به لهستان استفاده کرد.

آقای پوتین یک هدیه بزرگ به رقیب داده است یعنی یک بحران شگرف که تمایل مردم را به جاسوسی افزایش می دهد.

برخی از بهترین ماموران سیا، داوطلبانی بوده اند که در نهایت توسط یک رویداد تغییردهنده، از مسیر خارج شدند و خدمات خود را به یک سرویس اطلاعاتی ارائه می دهند. تولکاچف، پولیاکوف و کوکلینسکی داوطلب بودند. اکنون  به لطف رفتار و سیاست پوتین، من انتظار دارم تعداد داوطلبان روسی افزایش یابد که با ایده انجام کاری برای بهتر کردن آینده روسیه وارد شوند. آن ها اکنون ممکن است پذیرای یک ضربه تشویق کننده باشند.

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 18817

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =