سکوت سنگین بانی اصلی گرانی ها در میانه معرکه روغن و مرغ

سکوت سنگین بانی اصلی گرانی ها در میانه معرکه روغن و مرغ و بی توجهی کارشناسان از نکات جالب این روزهای اقتصاد ایران است.

به گزارش تحریریه، سکوت سنگین شبکه بانک ها به خصوص بانک های خصوصی به عنوان بانی اصلی گرانی ها در میانه معرکه روغن و مرغ و بی توجهی کارشناسان به بازار بی قانون پول کشور از نکات جالب این روزهای اقتصاد ایران است. 

درحالیکه وزارت اقتصاد در دوران آیت الله رئیسی فشار زیادی را بر بانک های دولتی وارد کرده است، اما مانند 21 سال گذشته کسی به بانک های خصوصی کاری ندارد و این بانک ها به خلق پول سنگین روزانه نزدیک به 4 هزار میلیارد تومانی مشغول هستند. 

دلیل اصلی رالی قیمتی دلار و سایر دارایی ها به خلق پول بی قانون بانک های خصوصی ایران به عنوان یکی از عجیب ترین موردها در دنیا باز می گردد که شیرازه اقتصاد کشور را از بین برده است و به آن اعتراضی حتی لفظی هم نمی شود. 

چنانچه در نامه اقتصاددانان اسلامی به رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت تاکید شده است، از سال 1381 تاکنون حدود 87 درصد از خلق پول را بانک ها انجام داده اند و سهم دولت از خلق نقدینگی تنها 13 درصد است. این حقیقت مشخص در تحلیل های رایج جایگاهی ندارد و رسانه ها به جای تمرکز بر کنترل تورم به تمرکز بر جلوگیری از افزایش قیمت ها مشغول هستند که امری غیرممکن است و نمی توان در یک اقتصاد تورمی مانع از افزایش قیمت کالاها و خدمات شد. 

در صورتی که رئیسی نتواند به بی قانونی در نظام بانکی کشور پایان دهد شاهد موج جدیدی از تورم بالا و رالی قیمتی دلار و سایر دارایی ها در همان دور اول ریاست جمهوری وی خواهیم بود که تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت. 

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 19027

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =