حسینی کیا: تولید داخل جوابگو نیست، وزارت صمت مانع نوسازی معادن کشور نشود

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت های تولید کننده ماشین آلات سنگین درداخل در حال حاضر  ظرفیت لازم برای تامین نیازهای کشور را ندارند، لذا نباید منتظر تولیدات داخل بود، بلکه راه های جبرانی را باید با روش های دیگری مثل واردات طی کرد تا صنایع ومعادن حمایت شوند.

سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از مصوباتی که منجر به کاهش واردات ماشین آلات و ابزارهای صنعتی مورد نیاز صنعت و معادن کشور در وزارت صمت می شود به تحریریه، گفت: دولتمردان در تصمیم گیری های خود باید شرایط و مسائل روز را به درستی درک کنند تا براین اساس بتوانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند. در حالی که معادن کشور به دلیل نبود تجهیزات و ماشین آلات صنعتی مورد نیاز با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و شرکت هایی نظیر هپکو و سایر مجموعه ها نمی توانند به میزان کافی تولید کنند و نیاز داخل را تامین و رقم های صادراتی وارز آوری بیشتری برای اقتصاد ایران ایجاد کنند، انتظار می رود با مصوباتی که ناظر بر اعمال مالیات و عوارض ورودی و... است مانع بزرگی در راه توسعه صنایع و معادن کشور ایجاد نشود.

وی در این باره افزود: هنگامی که کار تولید و حفاری و مسائلی از این دست در معادن دچار مشکل شده، دولت ناظر به اهمیت و حساسیت موضوع باید هرگونه سنگ اندازی در مسیر واردات خودروهای سنگین مخصوص فعالیت های صنعت و معدن را حذف کند تا به میزان نیاز کشور ماشین آلات معادن تامین شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر به میزان محدودی که نیاز کشور را برطرف کند باید ماشین آلات سنگین و دستگاه های مورد نیاز کشور وارد شود و وزارت صمت طمعی به عوارض و حقوق گمرکی حاصل از واردات این کالاهای اساسی برای صنعت و معدن کشور نداشته باشد.

سید جواد حسینی کیا درخصوص پیش بینی بودجه 1401 برای واردات ماشین آلات صنعتی و معدن گفت: در بودجه 1401 بیست هزار دستگاه پیش بینی شده اما این تعداد بسیار حداقلی است و قطعا نمی تواند پاسخگوی نیاز معادن و بخش صنعتی کشور باشد؛ اما به عنوان یک حرکت برای این موضوع مرحمی بر زخم صنایع ومعادن کشور است تا اینکه با سیاست گذاری های درست بتوان ظرفیت قابل توجهی برای واردات ماشین آلات صنعتی برای صنایع و معادن کشور ایجاد کرد تا معادن و صنعت کشور بیش از پیش فعال  شوند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در خصوص حذف عوارض گمرکی و حقوق ورودی قائل شده از سوی وزارت صمت برای ماشین آلات و دستگاه های صنعتی و معدنی گفت: حذف این موارد می تواند تسریع دهنده رشد صادرات و افزایش تولید از معادن کشور باشد که در نتیجه به افزایش اشتغال می انجامد، لذا وزارت صمت و مجموعه دولت برای کمک هر چه بیشتر به حوزه تولید و اشتغال کشور باید در این راه قاطعانه با محدودیتها مقابله کنند نه اینکه خود محدودیت بیافرینند تا بتوانیم ماشین آلات سنگین و صنعتی مورد نیاز را وارد کنیم، ضمن اینکه واردسازی ماشین آلات صنعتی به معنای زمین زدن واحدهای تولیدی ماشین سازی داخلی نیست، چرا که نمی توانیم مدت ها معطل ساخت ماشین آلات مورد نیاز صنعت و معدن از سوی واحدهای داخلی باشیم.

وی در این باره تصریح کرد: شرکت های تولید کننده ماشین آلات سنگین درداخل در حال حاضر ظرفیت لازم برای تامین نیازهای کشور را ندارند، لذا نباید منتظر تولیدات داخل بود، بلکه راه های جبرانی را باید با روش های دیگری مثل واردات طی کرد تا صنایع ومعادن حمایت شوند.

سید جواد حسینی کیا با انتقاد از خواسته های غیر اصولی شرکت های سازنده ماشین آلات صنعتی داخلی گفت: این شرکت ها مایل به بستن قرار داد برای ساخت ماشین آلات صنعتی هستند اما مشروط به گرفتن پول و ساخت و تحویل در سال آینده! رویه و خواسته ای که به هیچ وجه قابل قبول نیست. قطعا به اسم حمایت از تولید داخل نمی توان کار را برای یک سال در معادن متوقف کرد و کشور را از منابع درآمد زای ارزی بی نصیب گذاشت.

پایان/

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 19174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =