انتقاد معدنکاران از شرایط جدید واردات ماشین آلات معدنی و تشدید مشکلات خودساخته قبلی

در پی ابلاغ شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات معدنی، خانه معدن ایران در نامه به فاطمی امین این ابلاغیه را مغایر با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دانست.

به گزارش تحریریه، خانه معدن ایران در نامه ای به فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغیه شیوه نامه جدید واردات ماشین آلات معدنی را موجب تشدید مشکلات بخش معدن عنوان کرد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:
جناب آقای دکتر فاطمی امین، علیرغم موارد طرح شده در جلسات فوق تنها با گذشت حدود یکماه شاهد ابلاغ شیوه نامه جدید واردات ماشین‌آلات معدنی به شماره 56615/60 مورخ 26/02/1401 که به پیوست تقدیم داشته، توسط سرپرست دفتر ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به فعالین معدنی کشور بوده ایم که موارد ذکر شده در شیوه نامه مذکور کاملا با آخرین مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اختلاف فراوان داشته‌است که عملاً این شیوه نامه، نه تنها گره ای از مشکلات خود ساخته قبلی، باز نمی‌کند بلکه باعث سخت تر شدن اوضاع و تشدید موانع به‌جای تسهیل و رفع موانع خواهد گردید.

خواهشمند است با توجه به موارد ذکر شده در شیوه نامه مذکور که می‌تواند اثرات منفی عدیده‌ای را در فعالیت‌های معدنی داشته باشد؛ دستور فرمایند نسبت به بررسی موارد ذیل جهت اصلاح، اقدام لازم صورت پذیرد.

  1. عدم رعایت دسته بندی صورت گرفته و مصوب در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و حذف گروه سوم که تصمیم‌گیری در خصوص ماشین‌آلات آن گروه منوط به تشکیل کارگروه جداگانه‌ای شده بود.
  2. تغییر در مصوبه ابلاغی در خصوص دامپتراک که مجوز ورود برای دامپتراکهای 100 تن به بالا صادر گردیده درحالیکه مصوبه معطوف به آزادسازی ورود دامپتراک 100 تن و بیشتر بوده است و بین 35 تن و 100 تن نیز منوط به تصمیم کارگروه بوده است. این امر یعنی عملاً واردات دامپتراک که سهم و اثرگذاری بسیار زیادی در توسعه معدنکاری دارد ممنوع شده است.
  3. پیرامون ماشین‌آلات حفاری نیز مصوبه ستاد تسهیل، آزادسازی کلیه ماشین‌آلات حفاری را با توجه به نیاز بسیار بالا در کل کشور با هدف توسعه اکتشافات معدنی مدنظر داشته است در حالیکه در شیوه‌نامه ابلاغی واردات صرفاً ماشین‌آلات حفاری بالای 6 اینچ را آزاد و اعلام نموده است.
  4. سال ساخت ماشین آلات مستعمل می‌بایستی کمتر از 10 سال باشد که متاسفانه در ابلاغیه مذکور 5 سال ذکر شده است.
  5. در جلسات مرتبط مقرر گردید که به ازاء هر 5 دستگاه مجوز واردات، یک دستگاه از تولید کننده داخلی خریداری شود که متاسفانه در ابلاغیه شیوه نامه مذکور مقرر گردیده تا به ازاء هر یک دستگاه واردات یک دستگاه از ساخت داخل خریداری گردد.
  6. در جدول شماره یک آیتم 3 مقرر گردید که بیل هیدرولیکی با قدرت بیشتر و مساوی 317 اسب بخار ذکر گردد و اما به اشتباه 350 نوشته شده است! که در شرایط کنونی امکان تولید آن در داخل کشور نیز نمی باشد.

مقام محترم عالی وزارت صمت، همانگونه که به خوبی مستحضر هستید، وضعیت استهلاک و سن بالای ناوگان ماشین‌آلات معدنی در شرایط کنونی بدلیل عدم نوسازی به موقع طی سال‌های گذشته آنقدر اسفناک است که هرگونه تاخیر در عملیاتی نمودن نوسازی ماشین آلات معادن کشور شاهد تشدید بیش از پیش در قیمت تمام شده و افزایش مصرف سوخت و در نهایت کاهش تولید خواهیم بود. قطعا تداوم و اجرایی نمودن این دستـورالعمل موجبات هدررفت منابع، کاهش تولیـد، کاهش صادرات و بعضاً انسداد و از چرخه تولید خارج شدن برخی از معادن، خصوصا معادن کوچک را در بر خواهد داشت. از آنجایی که خانه معدن ایران در تمامی جلسات تخصصی و جلسات دبیرخانه و جلسات اصلی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همراه با ذینفعان مربوطه در ارتباط با چگونگی تامین ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن در جهت سیاست‌های توسعه ای این بخش کلیدی در اقتصاد کشور حضور داشته، نگرانی خود را نسبت به ابلاغ این شیوه‌نامه رسما اعلام می نماید.

پایان/

۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 19227

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =