اجبار مردم به خرید نان کنجدی

این روش که برخی از نانوایان در پیش گرفته و فروش نان کنجدی را به اجبار و نه به درخواست مشتری و با قیمت بالاتر انجام می‌دهند و در صورتی که نان ساده بخواهند با وجود نبودن صف و خلوتی نانوایی او را معطل کنند، چیزی جز تحقیر مشتری نیست.

به گزارش تحریریه، شاید در گذشته دلیل معطلی در نانوایی‌ها به علت شلوغی صف نانوایی‌ در ساعاتی خاص بود. اما مدتی است که در نانوایی‌های سنگکی و بربری، بسیاری از مردم حتی در زمان خلوتی نانوایی‌ها هم باید زمان زیادی منتظر بمانند.

کافی است که از نانوایی درخواست نان ساده کنید یا می‌گویند فقط کنجدی دارم و نان ساده نداریم و یا می‌گویند «باید صبر کنی تا برایت نان ساده پخت کنیم!» و مشتری را آنقدر معطل می‌کنند تا از گفته خود پشیمان شود.

در هر تنور تعداد کمی نان ساده پخت می‌کنند و اکثر نان‌ها هم کنجدی است تا خرید نان کنجدی را به مردم تحمیل کنند و می‌خواهند با افزودن میزان ناچیزی کنجد روی نان سود بیشتری از این طریق کسب کنند.

در حالی نانوایی‌ها مردم را مجبور به خرید نان کنجدی می‌کنند که خرید نان کنجدی باید به درخواست مشتری باشد و فروش نان کنجد دار به صورت اجباری تخلف می‌باشد.
 

با وجودی اینکه نان سنتی نرخ مصوب دارد و هر نانی باید با قیمت مصوب خود به فروش برسد اما با این روش برخی از نانوایی‌های سنگکی و بربری عملا قیمت نان را به بهانه‌های مختلف مانند کنجد، سبوس و دیگر افزودنی‌ها خودشان تعیین می کنند.

آیا گران فروشی نان یا اجبار و تحمیل خرید نان کنجدی به مشتری تخلف محسوب نمی‌شود؟ و نباید با آن برخورد شود.

متاسفانه این موضوع آنقدر در بین نانوایی‌ها فراگیر شده که مردم تصور می‌کنند که اعتراضشان به جایی نمی‌رسد.

تعداد قابل توجهی از نانوایی‌های بربری و سنگک، اساسا فروش نان ساده را حذف و نان کنجدی را اجباری کرده‌اند و مشخص نیست که کدام ناظر و بازرس باید به این وضعیت رسیدگی کند. اساسا وظیفه سازمان تعزیرات و یا اتحادیه نانوایان چیست؟

این روش که برخی از نانوایان در پیش گرفته و فروش نان کنجدی را به اجبار و نه به درخواست مشتری و با قیمت بالاتر انجام می‌دهند و در صورتی که نان ساده بخواهند با وجود نبودن صف و خلوتی نانوایی او را معطل کنند، چیزی جز تحقیر مشتری نیست.

منبع: جهان

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
کد خبر: 19291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 22
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 2
    • حسن IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 1
      باسلام کیفیت آرد بعد گرانی ها افتضاحه! نانی که از این آرد تهیه میشود خیلی بده.هر روز بدتر از دیروز
    • ایرانی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 1
      دقیقا . تشکر از نویسنده محترم که حرف دل مردم رو زدند.
      • حاجی نانو IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
        2 1
        دوست عزیز تا وقتی دولت حق نانوا رو نشناسه همین وضعه دولت رو آرد برای مصرف مردم سولسید میدهد درحال که نانوا باید دستمزد کارگران رو براساس عرف جامعه پرداخت کند و سختی کار کارگران رو پرداخت کند عیدی و پاداش و سنوات پرداخت کنه همینه اینا هزینه هست کرایه مغازه سود سرمایه گذار که همون نانوا میشود خوب از کجا باید تامین بشه دولت هیچ زمانی حاضر نشده براساس واقعیت و هزینه های نانوا نرخ نان رو واقعی کنه هرکجا دولت کم میاره زکرش به نانوا میرسه چون آرد سهمیه ای به نانوا میدهد به نظر من مرگ یه بار شیون یه بار آرد رو هم به قیمت سایر صنوف به نانوا بفروشن و خیال همه رو هم راحت کنن مردم هم بدونن که باید نون خوب بخرن وهزینه اش رو هم پرداخت کنن
      • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
        1 1
        سلام آقای حاجی نانو . گناه دولت هرچی هست به خودش مربوط می شود و باید با دولت بحث کنید . ایا شما اسمت رو گذاشتی حاجی نانو این کار زشت و ناپسند رو انجام دهید ؟ ایا این پولی که بدست آورید حلال است ؟ باورکن از نجاست هم نجس تر است .
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      5 0
      مملکت بی صاحب شده هرکس هر کار میخاد میکنن
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      6 1
      والله‌که‌دقیقا‌حرف‌دل‌مردم،هستش،نمی‌دانم‌در‌این‌کشور‌چرا‌این‌همه‌بی‌قانونی بیداد‌می‌کند،وهرکس‌قانون‌خودش‌را‌دارد،به‌نظر‌شما‌این‌ضعف‌دولت‌نیست.
    • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      4 1
      درسته نان ساده و بدون کنجد سفارشی شده ویرای چند دانه کنجد کلی رو نون میکشند
    • احمد هاشمی IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      7 0
      رحمت خدا بر پدرو مادر هرشخصی این گزارش را نوشته.یک ساعت صف نانوا بودم اخرش مجبور شدم گنجدی 9000تومن بخرم .ساده3000ده دانه کنجد میریزند میشه 9000حالا من فقط یدونه میخواستم نان سنگک .اینجا اونایی که پول دارند بی نوبت گنجید ی میخرند زود می رن اما خیلی ها هستند ندارن واقعا
    • من IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      5 0
      به نظرم فقط نان ساده باید پخته شود و نان کندی مفهومی ندارد و غیر قانونی اعلام شود
    • علی اصغر قاسم پور IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      5 0
      این نوع تخلفات و بی قانونیها سالهاست که انجام میشه، تعزیرات و اتحادیه و اینها هم همش حرفه، اعتراض هم بشه فایده ای نداره، هرچه بگندد نمکش می زنند/ وای به روزی که بگندد نمک!
    • مذهبی IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      2 0
      کاملا درسته ولی محال است مسولین خبر نداشته باشند به نانوا گفتم میرم شکایت میکنم گفت برو هر جا دوست داری شکایت کن. یعنی کشک
    • سالار IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      2 0
      متاسفانه در این زمینه گوش شنوایی وجود ندارد قدرتی نیست که به داد مشتری برسه.همه نانوایی ها از یک برنامه غلط تبعیت میکنند
    • حسین IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      1 2
      چرا فقط از نان صحبت میکنید و از گرانی محصولات لبنی حرف نمیزنید چرا از گرانی گوشت حرف نمیزنید ....فقط از نان صحبت میکنید و نانوا رو دزد حساب میکنید ولی از مخارج نانوایی صحبت نمیکنید ...بیمه هر کارگر نانوایی شده نفری ۸۰۰ هزار کنجد گران شده مزد کارگر بالا رفته اجاره مغازه ها بالارفته و دولت داره فشار و تقصیر را گردن نانوا می اندازد ...مردم عزیز بنده به عنوان یک نانوا خیلی حرف دارم ...دولت اگه مردم و دوست داره بیاد مخارج نانوایی را کم کند تا نانوا با انگیزه کار کند ونان خوب بدهد ...نه اینکه گندم مرغ داری را میده به آسیاب و به نانوا میگوید نان تحویل بده اصل یک نانوایی آرد است با گندم خوب ...
    • محمد IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 0
      بله کاملا درست است نان کنجدی را 5000 تومان می فروشند چند روز پیش وقتی چند نفر مشتری نان کنجدی جلو من نان گرفتند و من معطل شدم اعتراض کردم نزدیک بود کتک بخورم کوتاه آمدم چون .....
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      دیروز نونوای محل ما رو بردن باغ سک انداختن بجونش سگه صورت و گردنش رو تیکه و پاره کرد
    • خدیجه خسروی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      بازرسان اصناف با مقداری رشوه از این تخلف وتخلفات دیگر سرپوشی میکنند
    • NL ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      از موهبات قیمت‌گذاری دستوریه.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      0 0
      دوتا کنجد توف میکنه رونون ۵۰۰ تومان کران میده
    • ابوالفضل IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
      1 0
      قیمت نان هم مثل بقیه اجناس باید به روز باشه ولی فقط خرج نانوایی به روز درامد نانوایی برای یک سال پیش است
    • مجتبی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      1 0
      سلام.دوستان شما وقتی وارد یه کاری میشید تا اون کار برای شما سودنداشته باشه اون کار رو انجام میدید؟یعنی ماهی مثلا۲تومن درآمد داری ولی هزینه هات ماهی۳تومنه وماهی۱تومن داری ضرر میکنی ایا اون کار رو ادامه میدی؟الان حال این روزهای نانوایی شده این.وقتی خمیرمایه۲برابر.دستمزد ۲برابر.اب برق گاز هم بماند.بیمه کارگرهای وهزینه های متفرقه هم بماند دارن روز ب روز زیادمیشن پدر ما نانوایی ها در اومده از کله سحرپامیشیم میریم سرکار که یه قرون درامد حلال داشته باشیم ولی کو درآمد.خداییش کلاتونو قاضی کنید یه دونه چیپس۵۰گرمی که یک دهم نون هم ارزش عذایی نداره و پراز باده شده۱۵تومن چرا اونا رو حرف نمیزنید زورتون ب نانوا رسیده.واقعا اینکه ادم بخاد یکطرفه قصاوت کنه واقعا بی انصافیه.
    • محمد IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      همیشه همه گناها پای نانوا نوشته میشه.ولی نمیگن آردشصت هزتر تومنی شده پونصد هزارتومن.یا کنجد و روغن و تخم مرغ شده فلان تومن.بیچاره نانوا دیوارش از همه کوتاهتره
    • یعقوب امیرصادقی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
      0 0
      بله هم حق دارن نانوا را بزنن بازرسی هم بایید شدید بشود ولی یک طرفه رفتن هم درست نیست برای نانوا نمی صرفه با این همه افزایش قیمت ها زیاد گیر بدین نانوا حق داره در مغازه اش را ببنده و بگه من نوکر کسی نیستم مجانی کار کنم