دولت در جراحی اقتصادی به انتقادات توجه کند

امیررضا واعظ آشتیانی از دولت خواست تا در برنامه جراحی اقتصادی به انتقادها توجه داشته باشد.

به گزارش تحریریه، امیررضا واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا و از اعضای اسبق شورای شهر تهران در گفت‌وگویی به بررسی عملکرد دولت رئیسی پرداخت و در خصوص تصمیمات اقتصادی گرفته‌شده در ماه‌های اخیر گفت: «نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که نمی‌خواهیم بهانه‌جویی باشد اما باید این واقعیت را پذیرفت که این دولت وارث تصمیماتی است که در گذشته گرفته‌شده و تبعات آن حالا خودش را نشان می‌دهد.»

وی ادامه داد: «این دولت نیز اگر بنا باشد که تصمیماتی بگیرد که تبعاتش برای آینده باشد باید احتیاط کند.»

واعظ آشتیانی یادآور شد: «بسیاری فکر می‌کنند تصمیم‌گیری ساده است، درصورتی‌که تصمیم‌گیری هنری مبتنی بر فرایند کارشناسی است. یک تصمیم ساده با تصمیمی که جنبه عمومی و تأثیرات زیادی دارد کاملاً متفاوت است و مسئولان باید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که اثرات آن در آینده مثبت باشد و آیندگان افتخار کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تأکید کرد: «متأسفانه در گذشته تصمیماتی گرفته‌اند که اکنون اثرات خودش را نشان می‌دهد.»

واعظ آشتیانی عنوان کرد: «دولت امروز باید باتدبیر، تعقل و کارشناسی به سمتی برود که این جراحی که همه از آن یاد می‌کنند انجام شود و این شجاعت را داشته باشد تا این جراحی صورت بگیرد.»

وی در ادامه ضمن یادآوری این نکته که «همواره این انتقاد مطرح بوده است که چرا جراحی اقتصادی را به‌طور کارشناسی شروع نمی‌کنند و چرا جراحی واقعی انجام نمی‌شود»، گفت: «دولت‌ها همواره به‌صورت پوپولیستی با چنین موضوعاتی برخورد می‌کردند و صرفاً علاج و مسکنی برای بحران‌ها و معضلات اقتصادی داشتند، ازاین‌رو این انتقاد همیشه به دولت‌ها بوده است که چرا به سمت تحول اساسی حوزه اقتصاد وارد نمی‌شوند.» وی اضافه کرد: «دولت رئیسی دست به جراحی زده ولی انتظار است که این تیغ هم برنده و هم تأثیرگذار باشد و کمترین اثر سوء را بگذارد، اما به‌هرحال باید در نظر داشت که جراحی دارای درد است.»

واعظ آشتیانی با بیان اینکه «به‌هرحال در این جراحی اقتصادی اگر بی‌حسی هم بزنند، درد خود را خواهد داشت» افزود: «به همین دلیل منتقدان باید سعی کنند که منصف باشند. منتقدانی که همیشه به این نکته اشاره می‌کردند که چرا دولت‌ها به سمت جراحی نمی‌روند، امروز که دولت می‌خواهد این کار را شروع کند، تلاش بر این دارند که دولت را به‌گونه‌ای دیگر به اذهان عمومی معرفی کنند. در بیان انتقادات نسبت به این تصمیم هم باید انصاف رعایت شود.»

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که این جراحی درصورتی‌که با تیم قوی جراحی و مجریانی کارآمد انجام شود بتواند تأثیرات خوب و مثبتی را داشته باشد؛ مشروط به اینکه پشتوانه کارشناسی داشته باشد.» 

وی در ادامه یادآور شد: «جراحی اقتصادی جراحی ساده‌ای نیست که فکر کنیم یک شاخص را حل کنیم مشکل سایر شاخص‌ها حل شود.»  این کارشناس ضمن تأکید بر اینکه «توسعه باید همه‌جانبه باشد» گفت: «اینکه در یک بخش واقعیتی را بگوییم و بقیه موارد را نادیده بگیرم درست نیست. در طول دهه‌های گذشته، هیچ‌گاه دولت‌ها به برنامه پنج‌ساله توجه نکردند که اگر به این برنامه توجه و عمل می‌کردند، امروز ما این گرفتاری اقتصادی را نداشتیم.»

 وی ادامه داد: «همه مشکلات این بوده که دولت‌های مختلف به برنامه پنج‌ساله توجه نکردند و در این میان مجلس شورای اسلامی نیز هیچ‌گاه پیگیر این مطالبات نبوده است.»
وی تأکید کرد: «اگر مطالبات اجرای برنامه پنج‌ساله را می‌داشتیم، امروز وضع مملکت چه در عرصه اقتصادی و چه در سایر حوزه‌ها بهتر بود و اگر که به قانون اساسی عمل می‌کردیم اقتصاد کشور شرایط بهتری می‌داشت.»

واعظ آشتیانی در ادامه به اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: «در دولت آقای روحانی مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی اشاره کردند ولی در دولت باوری به اقتصاد مقاومتی نبود. پس نباید کارهای نکرده دیگران را به گردن مسئولان دیگر بیندازیم.» وی در ادامه در خصوص نتایج این جراحی اقتصادی در کشور گفت: «امیدواریم که این اتفاق بیفتد و بر اساس کار کارشناسی پیش رود. وقتی‌که هنوز نتیجه جراحی بیرون نیامده ما نمی‌توانیم ادعا کنیم چه نتایجی خواهد داشت یا چگونه خواهد بود، اما می‌توانیم ادعا کنیم که جراحی اقتصادی نیازمند یکسری زیرساخت‌ها و شاخصه‌ها است ولی اینکه امروز بگوییم چه شده است ممکن نیست.»

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: «ما وظیفه خود می‌دانیم که از شاخص‌ها و نیروهای کارآمد استفاده کنیم و در پایان این جراحی که دولت اعلام خواهد کرد، آن هنگام می‌توانیم قضاوت داشته باشیم.»

وی در ادامه تأکید کرد: «در طول این جراحی دولت باید به انتقادات توجه و به موضوعات مغفول مانده رسیدگی کند. هیچ‌گاه نمی‌توانیم بگوییم عملی مطلق کامل درمی‌آید، پس در مقابل انتقادات سازنده باید اصلاح انجام شود.»

واعظ آشتیانی در خصوص همسویی قوای سه‌گانه و تأثیر آن بر مدیریت کشور نیز گفت: «اینکه برخی‌ها مدعی هستند سه قوه یکدست هستند، همیشه نمی‌تواند مطلق باشد. نمی‌توان گفت که همیشه این سه قوه در یک راستا حرکت کنند، شاید یک قوه‌ای زاویه پیدا کند. نکته مهم‌تر اینکه همسویی قوا هم می‌تواند فرصت و هم می‌تواند یک تهدید باشد. این موضوع زمانی تهدید می‌شود که یک قوه از سایر قوا فاصله پیدا کند.»

 وی اضافه کرد: «به‌هرحال تا جایی که می‌بینیم مواضع قوه قضاییه نسبت به سایر قوا در برخی موضوعات، متفاوت از دولت است چرا که این قوه نگاه حقوقی دارد و این‌گونه نیست که هرچه قوه مجریه انجام می‌دهد موردپسند واقع شود.»

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه تصریح کرد: «اتفاقاً یک نتیجه خوب این همسویی قوا این است که قوا می‌توانند تعامل کنند نه اینکه در اختیار هم باشند و البته تعامل کردن این نیست که باج دهند و مطلق در اختیار یک قوای دیگر باشند. در قوای مقننه، برخی نمایندگان نسبت به دولت موضع‌گیری‌هایی داشتند که این امر نشان می‌دهد قوا مستقل هستند ولی در جهت منافع کشور جاهایی که باید منافع ملت در نظر گرفته شود، انتقادات خود را هم مطرح می‌کنند.»

واعظ آشتیانی در پایان با اشاره به اینکه «در مجموع باید نسبت به اقدامات و عملکرد دولت و قوای سه‌گانه نقد منصفانه داشته باشیم» اظهار کرد: «باید ببینیم که دولت چه چیزی تحویل گرفته است. 

این موضوع مختص به این دولت نیست، حتی دولت بعد هم باید بررسی کند که چه چیزی را تحویل می‌گیرد. وضعیت دولت‌ها به‌مانند دوی امدادی است که باید با سرعت تمام و با موفقیت‌هایی که به دست می‌آورند، این مأموریت را به دولت بعد منتقل کنند اما مشکل اینجاست که این داستان را در میان دولت‌های ایران کمتر می‌توان دید. امیدواریم که دولت رئیسی به‌گونه‌ای باشد که در پایان کار خود، نکات مثبت را موردتوجه قرار دهد.»

منبع: همدلی

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 19315

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محروم از یارانه IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      0 0
      آقای رییسی اگر واقعا مردم براتون مهم بود این جراحی اقتصادی را از دست آقازاده های دزد بیت المال که ثروت مردم ایران را در آمریکا و اروپا ولخرج می کنند شروع می کردید نه از معده مردم گرسنه